Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 626 ggr
[FukkingTubbie]
0

Roströd nacke?

Hejsan! Min ena pojk (albino) är till och från mer eller mindre roströd på nacken och en liten del av ryggen. Det går liksom i vågor - just nu pratar vi om enstaka hårstrån, medans det för ett tag sedan var en stor fläck.
vad kan detta bero på?

En kompis till mig sa att det kan bli så när de är förkylda, men jag märker inga andra tecken på förkylning liksom? Han är pigg och glad, nyser, rosslar eller låter inte annorlunda och är varken snorig eller rinnig från ögonen.

Någon som vet vad detta kan handla om?

Linboll
0

Det är nog så att råttan är lite förkyld ändå (de har rött "snor") och det blir sk putsfläckar då han tvättar sig.

Vad jag vet iaf =)

Hälsningar Anna med pälsklingar!

[Ratass]
0

men de behöver älv inte vara förkylda? Vissa av min kan ha lite röt vid snoken då de har sovit.. typ morgon snor XD

chade
0

men kan det inte vara salivet från när han tvättar sig? :o
För jag har en grabb här hemma som också brukar ha en liten röd fläck i nacken som går bort med vatten om man tvättar
men han är inte förkyld eller sjuk, precis som din pojke!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

mikeiko
0

Precis som de andra sagt, poryforin, efter sömn som tvättas bort och hamnar i pälsen runt nacken istället. Behöver dock inte vara förkylning utan jag tror snarare på ögonporyforin, vilket är vanligt om ögonen är irriterade/för torr luft/etc.