Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1329 ggr
Fridborg
0

Början till tumör?

Två av våra töser är 1 år och 3 månader, den nya 5 och på en av de äldre tjejerna har jag upptäckt en liten plupp på ryggen, alltså på huden. Först var den pytteliten så jag trodde att det kanske var ett litet rivsår men nu upptäckte jag att den växt, den känns lite som ett lite utstående födelsemärke på en människa. Den e så liten att den knappt går att hitta, men med tanke på att den har växt, kan det redan vara så att det är början till en tumör fast hon inte är SÅ gammal än?

mikeiko
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är den liten och hård? Då är det troligen bara en varböld.

Fridborg
0

Nja, den är mer som ett födelsemärke, den går att rucka på typ. Mjuk…

mikeiko
0

Du har inte möjlighet att lägga in en bild? Skulle kunna vara ett sår med lite knasig ärrbildning, eller en fettböld också. Men att börja få tumörer när de är över ett år är inte helt ovanligt…

alexfifan
0

Min ena råtta fick sin första tumör när hon var knappt ett halvår gammal.

Dock låter det ju inte som en tumör som du beskriver det… :S

you can't face the problem, if the problem is your face……

Fridborg
0

Haha, jag har svårt att hitta den och att få henne sitta still är omöjligt xD Men man känner den ändå ibland när man klappar henne. Men det kan mycket väl vara en fettknöl iofs för den glimt jag har fått av den så är den hudfärgad.

Anvariel
0

Tumörer är väl ofta hudfärgade. Men jag skulle inte bry mig nämnvärt om den inte växer till sig. Bärjar den bli över en cm skulle jag visa upp den och diskutera operation för borttagning. Veterinärer brukar inte vilja operera om tumörerna är för små heller, i alla fall inte enligt min erfarenhet. De kan ju bara vara något lite konstigt tjafs - någon ärrbildnad eller fettlagring eller något sådant.

Hur snabbt har den växt?

Känns det som att den sitter i huden eller under huden? Tumörer brukar oftast kännas som att de är under huden, alltså mellan huden och "kroppen" (oj oj, korrekta medicinska termer här, vet ni).

Fridborg
0

Den har väl växt någon millimeter eller två på 3-4 veckor skulle jag gissa. Men den är nämnvärt större än när jag hittade den första gången.

Får helt enkelt hålla koll på den tills vidare, hon verkar ju annars 100% frisk!

(Paranoid råttägare) Haha, jag är värsta hönsmamman, ett host och jag kan inte sova om nätterna. :P

Anvariel
0

Ja, alltså någon millimeter eller två på 3-4 veckor låter inte som en aggressiv tumör i alla fall. :) Jag har varit med om tumörer som växt från ca 5mm till 2cm på två veckor. Och det är i diameter!! Volymsmässigt är det ju en procentuellt sett mycket större ökning.

Ja, man blir lätt paranoid. Nä men håll ögonen på den och känner du att den fortsätter växa så visa upp den.

Lilith
0

Tycker det låter som en varböld. Min ena råtta hade en för en tid sedan, förstod inte alls vad det var för något.
Nu verkar hon ha fått en till, och jag har fått veta att man ska ta bort en skorpa som bildas och sedan klämma.
Men shit, vad svårt det är! Hon är ju inte alls still, och jag får knappt grepp :/

hus-musen
0

Troligtvis en liten varknöl, har väl varit ett litet sår som blivit infekterat eller liknande.

Är det en tumör så  kommer

#9 Fast du kan inte klämma en böld som inte är mogen, tänk dig som en öm finne. Gör väldigt ont att klämma.  Att klämma kan även orsaka inflammation. Så det gäller att du rengör istället så det inte blir värre när den har spruckit.

Qui dormit, non peccat

Lilith
0

Jag har sett att det bildats en skorpa som jag har pillat bort. Hade fått uppfattningen av att det skulle vara möjligt att klämma den då, men gör som du säger och håller det rent istället
Tack!