Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1235 ggr
Katoz
0

Avelshanar i Sthlm sökes!

Letar efter hanar i Sthlm området. Bra storlek, bra stam och koll på sjukdommar. Just nu på jakt efter burmese, russian blue, blue, och variegated. Men andra färger kan också vara intressant, huvudsak det är en bra hane!

Katoz

zickan
0

Jag har zayas eine verra -russian blue, och zayas ei sunkkas russian silver dvs blue/russian blue bärare.

Även en burmes irish bärande blue. Dock även bärande fuzz

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nali
0

jag bor i katrineholm, en bit utanför stockholm men även jag har 2 st bra hanar dock vet jag inte om det finns åldersgräns för råttor när dom får och inte får paras?

Råttis
0

Hanar bör vara ett år innan dom parar sig, då har dom förmodligen kommit igenom puberteten och man ser eventuella fel och brister som dom kanske inte visade innan puberteten.

Honan skall vara mellan 6-10 månader för parning.  Ju äldre en hona blir desto större chans är det att hennes bäcken stelnar. Parar du på en hona efter 10 månader så löper du en risk för att ungarna fastnar och både ungar och hona dör.

zickan
0

#3 nej. Första kullen är rekommenderad mellan 5mån-1år. En hona ska inte ha sin första kull efter ett år. Sista kullen senast 15 mån.

Råttis
0

Jag skrev inte att en hona ska ha sin kull efter ett år, jag skrev att hon INTE ska ha en kull efter ett år. Jag skrev att det var HANAR som ska användas i parning helst efter ett år.

Dom artiklar jag har läst så ska honan föda sin första kull vid ålder 6-10 måander, sen ska hon vänta två månader helst innan nästa kull. En hona ska helst inte föda mer än max två kullar under en livstid och absolut inte efter 15 månader då det finns risk för att deras bäcken stelnar.

Råttis
0

Men jag hade helt inte avlat på en hona efter ett års ålder. Men det är jag det Glad

zickan
0

Skriver bara av svenska råttsällskapets rekommendationer.

Råttis
0

Ja och dom kan nog sin sak Glad och jag skrev efter vad folk har skrivit här i artiklar och disskutioner. Vi båda har nog rätt tror jag, men du kanske missförstod mig. Jag menade att honor ska helst INTE ha kullar efter att dom har fyllt året då deras bäcken stelnar med åldern och det tillkommer komplikationer då om honan är dräktig.

zickan
0

#8 Nja du skriver 10 mån ;-)

"Ju äldre en hona blir desto större chans är det att hennes bäcken stelnar. Parar du på en hona efter 10 månader så löper du en risk för att ungarna fastnar och både ungar och hona dör."

Råttis
0

Tyvärr hänger jag nog inte med alls med vad du tycker att jag har skrivit fel.

Det jag har läst mig till så ska en hona ha sin första kull, mellan 6 månader och tio månader, sin andra kull kan hon få efter tio måander, emn löper fortfarande risk med att ju äldre hon blir desto större chans att hon får ett bäcken som stelnar.

Sin FÖRSTA kull kan dom få mellan 6 och tio måanders ålder och sin andra kull efter tio månaders ålder, men inte tidigare än två måander efter första kullen, med andra ord, om en hona får en första kull vid tio måanders ålder så måste hon vänta två måander sen för att bli dräktig igen med nästa kull och då är hona tolv månader. Men då är det riskabelt just på grund av att bäckenet kan stelna när dom börjar bli äldre.

Men om jag nu har läst artiklen fel så ber jag om ursäkt.

Råttis
0

Förlåt det är jag som har läst fel. Så här står det i artikeln:

Honan ska vid parning vara 7-11 månader och väga minst 300 gram. En hona som tidigare haft en kull kan paras igen före 15 månaders ålder men måste ha fått vila i två månader mellan kullarna. Den övre åldersgränsen för honor beror på att bäckenet hos en råtthona stelnar med åldern och försvårar förlossningen vilket kan innebära livsfara för honan och ungarna.

Ber om ursäkt Skäms

zickan
0

Lugnt. Mer jag som är lite dryg i kväll och märka ord :-P. Rätt skönt när andra skriver fel också ibland. Själv fått zickianska släktet utropat till mig. Dvs jag är typisk på att virra ihop saker :-P

Men vill bara påpeka att alla artiklar som finns inte alltid stämmer. Enligt srs rekommendationer är det mellan 5mån-1år på honor. Hanar över 5 månader men helst över 1år.
Honor senast 15 mån vid andra kullen. Max 2-3kullar per hona med 2 måns vila mellan.

Men egentligen kan man avla på en hona redan vid könsmognad fram tills denne dör. Finnarna tycker vi svenskar avlar för sent på våra honor. De vill att man parar honan tidigare. Tror det är danskarna som kan para en hona som är äldre än ett år vid första kullen.

Srs rekommendationerna:
http://www.rattsallskapet.se/html/uppfodare.php?go=rekommendationer

Fast avel först vid 6-7 mån och innan 11mån är rätt bra sätt att tänka. Tar ju rätt mycket på råttans kropp vid avel. och hanar bör gå in i hel könsmognad dvs runt 1 års ålder för att kunna utvärderas rätt. Viktigast när man saknar släktinformation.

zickan
0

OBS! påpeka att det inte är bra att avla på en hona efter 15 mån!. Men det finns grossister och annat folk som gör det utan att tänka sig för.
Men menar inte att det är fritt fram och para honorna. Bara att det är dom som gör det osv!!

Råttis
0

Jo men idioter finns det alltid, tyvärr inom den här världen också. OM jag i framtiden kommer att avla så vågar jag mig nog bara på att avla en kull per hona,och då blir det tidigast vi sex månader och senast vid 10-11 månaders ålder.

Men vägen till avel och uppfödning för min del är lååång. Så mycket jag vill lära mig först (och läsa tydligare) Flört Under tiden så nöjer jag mig med att köpa en eller två bebisar lite då och då och kanske hälsa på en och annan uppfödare så man kan gosa med lite småbebisar Kyss

zickan
0

Jo det går aldrig att läsa på för mycket. Även om man fött upp ett par år så måste man fortsätta läsa på. Dyker hela tiden upp nya saker.

nello4ever
0

Jag har ju av dina killar, Cutie är ju blå ;)

Råttis
0

#15 Nej jag håller med dig, man kan aldrig läsa för mycket. Sen den dagen man vill börja med uppfödning så ser man till att ha kontakt med flera bra uppfödare som kan ställa upp som mentor.

Katoz
0

Woho Fanny!!! Har försökt få tag på dig :)

Katoz

nello4ever
0

Jasså?? :D Jag har inte fått nåt, tror jag :p Har du ringt så är det för att min mobil är heelt trasig, får en ny imorn ;)

Katoz
0

Jag skrev ett pm här :)) fick du inte det? Testar igen :)

Katoz

Katoz
0

Putteliputt!! Vart finns alla variegated och bläsade godingar ;)

Katoz

Allamej
0

Hos Potku

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

mikeiko
0

Har Potku en hemsida, eller hur ser man vad hon har…mer på bild? Det enda jag hittade under Brisbys var typ en hemsida gjord på slutet av 90-talet…

Mello
0

#23 Försökte också få tag på henne när jag skulle skaffa råttor igen, men man kunde bara ringa och maila tror jag. Jag fick dock aldrig något svar eftersom telefonnumret verkade vara fel.

mikeiko
0

#24 Vad trist :( Undrar om hon har patched och masked ibland också eftersom hon kör variegated…har ju letat efter en masked i typ ett år nu! :)

zickan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Variegated finns hos Potku, Alina franck och hos Palms. Dock har Palms alla bokade. Tror Alina har två kvar.

mikeiko
0

#26 Tack! Har skickat vänförfrågan på facebook, vet inte hur annars jag ska få tag på dem och deras råttbilder :)

zickan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja de är enklast att nå på fb :-)