Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1958 ggr
PewPea
0

Monster råtta?

Idag när jag var på parva zoo i Karlstad hittade jag en hanråtta på 900g!!!

Han verkade inte särskillt frisk med för den delen för pälsen var lite gles och spretig plus att jag tyckte det lät som om han rosslade.

Ville gärna rädda honom men han satt helt ensam och var näst intill ohanterad.

Vad ska man göra?

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hur vet du att han väger 900?

[Ratass]
0

Ser man sånt att han mår dåligt säger man till personalen och säger de inget särskilt anmälerman dem..

ivanhoe81
0

det är första gången isåfall de missköter djuren för annars så är djuren välmående där ju

men jag var inne för ca 1 väcka sedan och kollade in där och då fanns det inte många råttor alls så detta kan vara en råtta som någon lämnat in tror jag

parva zoo i karlstad är en av de få affärer som bryr sig om djuren
sedan lyssnar de på vad man säger till dem, har nämt flera saker som jag sett hos djuren som inte är bra och då förklarar jag det och då tar de bort det och skriver en lapp om de sakerna som inte ska vara där

tror nog att denna råtta har lämnats in av någon privatperson till parva rätt så nyligen

var inne där på tisdag eftermiddag då jag kastrerade katterna och då fanns det inget monster där bara små råttor

PewPea
0

#1 Jag vet det för att hon som jobbade där vägde honom när jag bad henne göra det. Så jag fick se det själv plus att man kunde se att han vädge långt över normen, trodde han var ett marsvin först för hans huvud var enormt!

#2 Mjo men jag har sån stor lust att ta honom själv så han får det bra iaf, vart hamnar han om man anmäler det?

ivanhoe81
0

varför anmäla när de inte haft honom så länge?? har ni frågat vart han kommer från??

PewPea
0

#5 Hon i butiken sa att han hade varit där ett bra tag nu och han kommer mest troligen från en grossist

ivanhoe81
0

oki för han var inte där då jag var där i tisdags, kollade in i alla burar

men vad var priset på honom?? vet om en som kan ta hand om honom isåfall

hon har en som väger över 700gram och hon får tvätta honom ofta pga att de som väger mycket har problem att tvätta sig plus att hon har medicin mot rosslet

hus-musen
0

900 grammare har jag oxå hemma, med full rörlighet och inga problem alls att tvätta sig. Beror helt på hur de är byggda. Är det bara fläsk så är det ju inte bra såklart.

Gles och spretig kan pälsen bli av ålder oxå. Men ta hem honom då? Det märks ju rätt fort om han går att hantera eller inte menar jag.

Qui dormit, non peccat

ivanhoe81
0

ska ringa till dem imorgon och se om de kan hålla honom tills på torsdag då jag åker från mig till mina kompisar som kan tänka sig att ta hand om honom

men det är ju osäkert på om de vill hålla något djur i 2 dagar

PewPea
0

jag funderar faktiskt själv att ta honom men frågan är jue också ifall han skulle kunna gå ihop med 2 andra hanar efter att ha suttit i karantän

ivanhoe81
0

oki, det märks ju, hon som jag skulle köpa honom åt har 8.9 andra hanar som hon annars hade kunnat försöka sätta ihop honom med, men vi får se vad de säger och vem av oss som kommer först enda viktiga är ju att han får ett bra hem hos någon som pysslar om honom

PewPea
0

Jag ska dit imorgon och hämta honom tänkte jag men om det är så att jag inte lyckas tämja honom så hör jag av mig till dig så kanske din kompis lyckas, bara han får det bra det är det viktigaste :)

ivanhoe81
0

annars så lyckas jag alltid tämja de flesta, haft djur som huggit efter fingrarna men som sedan blivit värsta kelgrisarna, brukar åka till kompisen 1 gång i månaden men även om jag precis kommit hem från dem så får han ett bra liv hos mig tills jag åker upp

har alltid kelat med råttor som jag haft (men nu har jag grannar som börjat klaga på lukt så jag har fått göra mig av med min stora flock tyvärr saknar dem kan jag säga)

men som sagt hemmet är viktigast ju

PewPea
0

Okie samma här, alla är numera helt tama och vill inget hellre än att kela. Men jag ska som sagt hämta honom imorgon.

PewPea
0

Var där idag men dom hade satt honom i ett annat rum för att hålla lite koll på hans vikt och sen såg jag att han hade ett sår och en liten kal fläck i nacken så dom ska behandla honom för det med så jag lät honom vara kvar tills han är helt frisk.

ivanhoe81
0

förmodligen till samma rum då jag var där sist då för i gnagarrummet var han inte då jag var där för en vecka sedan

[Ratwomen]
0

Inte många djuraffärer som bryr sig så mycket om djuren att de väljer att behandla dem så det tycker jag är bra gjort av Parva zoo!

PewPea
0

Jo men det var för att jag sa till dom, dom hade inte sett det såred innan, mest troligen pga odyra eftersom han hade suttit ensam väldigt länge och dom har haft honom i ca 4 månader, jag tycker han ser helt fullvuxen ut det borde han vara iaf med tanke på storleken.

ivanhoe81
0

det är det som är bra med parva, de bryr sig om djuren trots att man oftast inte tror att djuraffärer inte gör det

sedan brukar de fråga hur det går med de djuren man köpt där om de känner igen en etc
de har hjärta där, på en annan djuraffär fick vi en utskällning för att vi köpt ett djur som skulle vara hona så visade det sig att det var en hane
pga att vi nämde att "den gerbilen som vi köpte förut som skulle vara en hona är en hane, ville bara att ni skulle veta det" så får man värsta utskällningen av personalen och de säger att vi inte är sådana som ska ha djur etc, det ger väldigt bra reklam ju, då anser jag att parva ger mycket bättre reklam som bryr sig om djuren är noga med att dela upp könen när de får dit dem etc

[Ratwomen]
0

Ja parva är en av få affärer jag sett oftaq gör som man råder dem till att göra, om man ser något som behöver ändras på, de kommer inte med bortförklaringar och jobbar alltid för att djuren ska få det så bra som möjligt i butiken.

PewPea
0

Ja, det är bara lite synd att de inte lagt märke till såret innan, fast man blir väl lätt rädd för en sån stor råtta kanske XD

Jag skulle vilja ta hand om honom när behandlingen är avklarad men det inte om jag kan :/

[Ratwomen]
0

#21 Hur gammal gissar du på att råttan kan vara? Har de suttit ensamma en längre tid är det oftast svårt att få dem gå i flock men en chans finns ju som sagt att det går bra ändå. Man bör ju alltid försöka.

Man får låta dem träffas på neutralmark några ggr och se hur de funkar ihop, vissa går inte ihop med andra överhuvudtaget vilket man komemr märka efter ett par ggr och då är det bra om man har en bur till övers om det skulle vara så att han behöver bo ensam.

Verkade han överviktig eller är han allmänt "kraftigt byggd"?

Verkade han helt ohanterad? vem vet han kanske inte har haft det så lät i sitt förra hem och behöver lång tid på sig att känna trygghet, för att bli stabil. Vissa råttor har varit bortglömda i sina förra hem och det verkar som om att denna är en av dem. Stackare.

PewPea
0

Han verkade vara över 6 mån enligt mig, men det är jue svårt att veta säkert.

Nje han verkade mest vara kraftigt byggd men lita tjock var han, verkade hel mysig :)

Ja, han pep så fort man försökte plocka upp honom och blev väldigt rädd och försökte smita så riktigt rädd var han iaf.

ivanhoe81
0

ja en sådan råtta som min kompis med har och är van vid sådana råttor

[Ratwomen]
0

#23 Okej :)

ja han verkar vara ohanterad som du beskriver, men verkar inte vara så svår att få tam tror jag ändå, bara gosa med han ofta och ge han lite tid så kommer han till slut förstå att handen är en bra sak. Men vissa piper alltid oavsett de är vana har jag varit med om, bara det inte är något fel på dem som gör att de kanske har ont vilket man får kolla upp hos veterinär, annars så är det nog ingen fara.

Bara av ren nyfikenhet, hur såg han ut? färg osv? :)

PewPea
0

jag är inte så bra på teckningar och färger men har var hooded agoui tror jag, jag ska be dom ringa mig när hans behandling är avslutat och kollat hur det har gått

cosmonita
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hoppas att djuraffären inte tänker ta betalt för den sjuka osociala råttan.

ivanhoe81
0

de kommer inte släppa iväg den förrän den är frisk som jag förstått

PewPea
0

Okie, till mig var dom villiga att släppa iväg honom men jag sa att det var mkt bättre om de behandlade honom innan försäljning men jag skulle gärna vilja ge honom ett hem när det är klart.

hus-musen
0

#23 en 900 grams hane är iaf ett år eller äldre, det brukar ta så lång tid innan de närmar sig färdigvuxna.En 6 månaders har inte den storleken eller vikten även om han är extremt övergödd.

Qui dormit, non peccat

ivanhoe81
0

jag ringde och hörde om honom i morse och då sa de att de bara håller djur under dagen ju, så är det olika regler för olika djur

frågade om både honom och om de kunde hålla några gerbiler tills på torsdag men det sa de nej om
plus att de sa att de inte ville släppa honom innan behandling heller så det är konstigt att de sa en sak till mig och en till dig
för jag har både medicin mot rosslet och ohyran hemma ju och hade kunnat behandla honom själv

jaja får köpa gerbilerna då jag kommer dit om de finns kvar