Brotta ner råttan??
Hmm… ja brotta ner råttan, ha finger boxning med den och bråtta ner den på rygg kanske låter som en dum och uppenbar fråga för många, men inte för mig… hur menar ni när ni säger jag brottade ner min råtta på rygg t.ex.
hur har man fingerbrottning med råttisen och varför gör man det, har det betydelse för rangordningen mellan människa och råtta… 
Det betyder att du med hjälp av fingrarna, som om din hand var en råtta på fyra ben, brottar ner din råtta/"vänder den" på rygg och håller kvar.
Det är ett sätt bland råttor att visa rangordningen, och den råtta du brottar ner kommer se din hand(dig) som en annan råtta.
Och du kan ju såklart även fingerbrottas med din råtta bara för att busas, men då måste du låta även den vinna någon gång :>
he he ok men om den vägrar bli nerbrottad på rygg hur gör man om den protesterar väldigt mycket, vill ju visa för dom att jag är "ledar råttan" ska man fortsätta brotta ner den tills den hamnar på rygg eller ska man strunta i det om inte råttan vill bli nerbrottad
hmmm jag har aldrig fingerbrottats med ngn av mina råttor genom åren, men jag tycker att de har uppfattat min hand lite som en annan råtta endå. Typ om man lägger handen i buren så kom de och putsade mig och ibland la de sig att sova ihop med handen :P
dubbelpost
he he ok gulligt.
jag har vel problemet just nu att mina råttor hatar att bli klappade och dom vill inte komma ut ur buren självmant och går dom upp på handen en bit så backar dom tillbaka ganska fort igen.
och dom hatar när man tar fast dom då försöker dom åla sig ur greppet så fort dom kan finns det nåt man kan göra för att dom ska vänja sig vid mina händer och att bli upplufta och så?
#5 Du verkar snarare ha problem med tillit än rang. Det bästa du kan göra är att umgås mer med dem, ha dem ute så mycket som möjligt så de blir vana och du blir en trygghet och vän i deras liv.
Prova att ge mat/godis från dina händer och så.
#6 ungefär vad jag tänkt skriva när jag såg #5.. :P
Att vända råttan på rygg skapar inte trygghet, du blir inte ledare av det. Du visar bara att du är stark och fullt kapabel att ev. skada råttan. Det ger alltså bara större rädsla för människan, i stället för att känna trygghet och tillit.
Har man en råtta som litar på människor men som tycker att den är högst i rang kan man väl prova att vända på rygg.. men jag tror fortfarande på att vara en tydlig ledare UTAN våld, redan när man får hem råttan (dvs troligen före ev. problem uppstår).
StormmillaGirl, jag tror det du behöver är trygghetsövningar. Du ska inte visa dig vara starkast, för en bra ledare är den som är trygg utan att behöva använda våld. Annars vinner man inte förtroendet hos sina råttor..
"Med fokus på kontakt" av Cia Brändefors är lite läsning jag kan tipsa om, samt "- att tämja" under Tamråttan på SRS hemsida.
#7 Bra att du fyllde ut lite, kände att allt det där om brottning blev lite förhastat.
Det är endast (?) bra om man vill få bukt med riktigt dålig beteende, som kan vara svårt att vänja av, som t ex bitande.
Sen behöver ju inte en liten brottningsmatch handla om våld alls ;)
#8 Nej jag brukar fingerbrottas med mina råttor, iaf de busiga småkrypen. ;) Det uppskattas verkligen, och stärker snarare banden mellan matte/husse och råtta. (lek är alltid bra för att lära känna varandra och få förtroende)

Jag har läst någonstans på nätet, minns inte vilken sida..men iaf så brukade dom fingerbrotta ner sina råttor då de gjort någon de inte fick göra, ex gräva i blomkrukorna osv. Ett sätt att säga "Fy" dvs. 
Vi fingerbrottas också med våra råttor, och sjäklvklart så vinner de oftare än vi själv
Jag brottar inte ner råttorna när vi fingerbrottas, vi bara fajtas lite. Petar på varandra och knuffas, ungefär. Råttorna blir alldels till sig och hoppar runt som galningar. :)
haha så gör jag me! XD dom blir helt galna :D
ok bra då vet jag det självklart håller jag på med dom mycket och sitter vid buren och pratar med dom, och håller handen inne hos dom och så.
när man fingerbrottas med råttan hur kan man se om den gillar det eller inte?