tips på att grovrengöra burar
jag behöver alla bra tips ni har på hur man bäst kan grovrengöra plastbottnar :)
plockade upp en kaninbur som stod på grovsopstationen idag, och det stackars marsvinet som bott därinne verkar inte ha fått sin bur städad på väldigt länge, så bottnen är väldigt skitig
You can't spell Bitchy without Itchy
sätt i vatten och låt allt torrt 'mjukas upp', ta sedan grumme såpa och rengör med svamp, sedan skölj grundligt?

klorin så tar du död på det mesta oxå. Slå hetvatten i botten och en skvätt klorin, därefter skrubba ur med någon såpa.
Qui dormit, non peccat

vatten,såpa & klorin är testat, men inget fick bort beläggningen som var kvar :/
men jag fick tips på vatten & ättika, att det kunde hjälpa :) så det får jag pröva imorrn

annars så prova bikarbonat och vatten, med en skvätt citron i.
Qui dormit, non peccat

om inte ättikan fungerar så testar jag bikarbonat :D

oj när städade den förra ägaren senast?? Helt galet smutsig bottenlåda.
Qui dormit, non peccat

det var en 10cm tjock kaka med pissblandat spån som jag har fått skalat bort med en kattsandspade :/
så jag kan inte fatta hur i helvete man kan ha haft ett djur boandes däri
(och det måste ha bott ett marsvin där väldigt nyligen då några av pluttarna såg relativt färska ut
(andra var gröna & aldeles luddiga av mögel
)

Usch, stackars djur om det har bott i nått sånt där!
Brukar vara ett helskotta att få rent när det ser ut sådär, jag hade nog lagt i blöt över natten för det där sitter som berget misstänker jag. Tvättmedel kan lösa upp en del, har fått bort liknande med hjälp av det. Annars är det nog bara tid och skrubbande som hjälper, prova med svinto eller något som river lite.
Qui dormit, non peccat

i blöt står den sen ett par timmar tbx, och får nog stå så länge som möjligt..och tvättmedel var ju oxo en bra idé :)
fast jag vete sjutton om jag vill använda svinto som repar mer :/
då kommer det fastna ännu mer när/om buren kommer att användas
(anländer en långörad fluffboll om 2v så denna bur vore perfekt att kunna använda)
Åh fy farao, vad vidrigt. Och jag som tyckte att den begagnade buren jag nyss införskaffade såg ut att vara tagen direkt ur "How clean is your house?". Plötsligt känns den fräsch.
Stackars, stackars marsvin. :(
Usch. Det krävs mycket för att en bur ska bli sådär skitig.
Ättika brukar funka bra. Använder alltid ättiksprit till kaninernas toalådor och det mesta brukar försvinna om det hunnit bli smuts i botten.
Men mot sådär mycket är det väl svårt att säga om det funkar eller inte.
ättika + vatten som står i över natten, skrubba som bara den, skölj, sen vanisch spray, låt verka i 10 minuter (ca) sen skrubba igen, så fick jag ren en bur som var nästan så ingrodd för ett tag sedan..
här kommer en efter bild, glömde ta en bild innan jag började :/
sista fläcken gick bort efter ytterliggare skrubb med vanisch på en skursvamp.. sen tvättade jag det hela med grönsåpa för att få bort alla ev farliga rester av rengörings medel 
lycka till!

tack för alla tips :)
ska fixa ättika & se om det finns ngn bra rengöringsspray hemma :)
Citronsyra har jag hört ska vara bra också. =)

Börjar närma sig beboelig 
Qui dormit, non peccat

ja :D
och inte säger man väl nej tack till en gratis ferplast bur 
(spec när man tänkt köpa en av samma modell)
Ahh kul!! Men stackars djur som bott där innan!!!
Katoz

jo :/
jag kan inte fatta hur man kan ha haft sitt djur boendes så >_< och om jag ska gå efter pälsstråna som även fanns i "kakan" så var det ett långhårigt marsvin :(
menmen…förhoppningsvis är h/n på ett bättre, renare ställe nu
Tycker ägaren borde ha blivit anmäld för djurplågeri o.O

#21 Misstänker att det blir svårt eftersom hon hämtade buren på en grovsopstation.
Qui dormit, non peccat
Ah, ojdå, var nog inte helt vaken, med tanke på att det står i första inlägget :S

wow…wow…wow…jag trodde ALDRIG att ättiksprit kunde vara så effektivt…men 30 min efter att jag hällt på en flaska ättika så satte jag mej & skrubbade lite löst, och smutsen & all beläggning bara smälte bort
bottnen är som ny, och jag kommer härdanefter alltid ha en flaska ättika hemma 
Otroligt! Kul att gick att få den så fin & ren :)
Katoz

Ja jäklar va ren den blev :O sitter här å gapar! och känner min fobi bara ja ser på ditt täcke >.<
ättiksprit har magiska krafter 

#27 vad är det för fel på mitt täcke :S
#29 myror >.< *ryser* hugaligen!

:P det är en kudde, och jag fick den av min lillasyster XD

#28 verkligen 
#31 ah, men iaf ^^' myror = blä! XD

kittlar dödsskönt i kistan ^_^
#33 Haha då är det här porslinet inget för dig va? xD
#35 Vill ha! vart hittar man det? (OT
)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ättiksprit is the scheisse! Love it!
Jag måste inhandla ättiksprit. Det där var ju rena miraklet! o.O
#35 ish O.o räcker gott å väl me myror hemma hos föräldrarna nu när de letat sig in i stugan så man går rutn med dammsugarn jämt

#39 gör det :)
all hail ättiksprit