Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1287 ggr
PlusPlus
0

Vuxen hård mot bebis

Lät min Dhalia hälsa på två fem veckors bebisar för ett par dagar sedan. Då helt utan förvarning flyger hon på den minsta och fräser och buffrar upp sig, mot en liten liksom :O Är det verkligen normalt betende. Rubie fick också hälsa och hon blev bara lite hysterisk och skulle bara rida dem men Dhalia verkligen attackerade. Flög en hårtuss av den lille "/

Är det jag som är noijjig eller är det normal beteende? Vet att dom vill göra upp rang men det var liksom i soffan där ingen har revir "/

(Dhalia och Rubie är de två flickor jag hämtade hos Zickan för ett tag sedan, Zickan´s queen of hearts och Katherine från vd kullen)

hus-musen
0

Näe dahlias beteende är inte normalt alls. Hur gamla är de större honorna? Har de träffat andra honor tidigare?

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

Hm, knepigt. Har hon träffat bebisar innan? När jag tog hem bebisar till mina då ettåringar så blev det lite ruff i början, typ första 1-2 veckorna, tror att de alla blev stressade av flockförändringen och omställningen det innebar…Men idag är ju alla hur goa som helst med varandra.

Jespersen
0

När jag fick hem mina små så var min ena ettåring Rakel skitelak, jag trodde aldrig att det skulle gå att sätta ihop dom. När dom små försökte smita undan henne så tog hon dom i skinnet och slet tillbaka dom och hon kastade sig över dom såfort dom kom i närheten av henne, även på neutralt ställe.

Det blev dock inga sår och när jag tillslut lyckades ignorera deras tjafs (med svidande hjärta kan tilläggas) så tog det bara någon dag innan allt var lugnt. Elakingens syster Ellen gjorde dock ingenting mot dom små, utan var jättesnäll hela tiden och sov tillsammans med dom små redan första natten efter jag satt ihop dom (medan Rakel låg i ett eget hörn och tjurade).

Om det är normalt eller inte vet jag faktiskt inte, men Rakel var iaf mycket hårdare mot bebisarna än vad mina tidigare råttor har vart vid introduktioner.

Av dom 14 råttor jag haft sen jag började med råttor är det bara en som absolut inte klarat nya råttor, och det var en av mina första. Hon klarade bara sin syster som hon var uppväxt med och när jag skulle introducera en liten femveckors bebis så bet hon sår över hela ryggen på henne. Trots att jag prövade med alla möjliga ställen och på alla möjliga sätt så gick det aldrig.

Lilith
0

Jag hade också en hona för två år sedan som var som din Rakel.
Det var tre äldre honor som blev introducerade till tre små bebisar, och två av de äldre var väl lite sura på de små i början men det gick snabbt över och alla kunde sova tillsammans, tills Kali (den som var lik din Rakel) dök upp. Hon kastade sig över dem, och även det här var på neutral mark.
Till slut ordnade det upp sig, men var sjukt jobbigt en tid där.

PlusPlus
0

#1 Dhalia är ett år och Rubie vet jag inte säkert men hon är yngre.  Men Rubie har skött sig, blir bara hyper men känns mer som normalt betende, typ, sätta på plats grejj. Men Dhalia… jag är allvarligt rädd för att sätta ihop henne med bebbarna. De ska introduceras i flocken, bebisarna alltså men vet inte om jag vågar.

Vet att det kan verka tuffare än vad de verkar när de sätter varandra på plats men när det flyger hårtussar, när det orsakar smärta, då drar jag gränsen.
Den som Dhalia flög på, Bella som hon kommer få heta, verkar ganska hackad på sen innan. Minstingen i kullen och lite kantstött eller vad man kan kalla det. Kan det spela in? Att Bella är minstingen och det skiner underlägsen? Tycker inte Dhalias beteende är normalt i vilket fall men det kanske spelar in.

Den andra bebben har hon  inte rört men har inte låtit henne hälsa på bebbarna nå mer. Ska jag fortsätta prova mig fram? Ska jag kanske låta bebbarna bli lite större så de kan försvara sig bättre. De har ju ändå sällskap av varandra då tills vidare och Dhalia har Rubie så ingen hamnar ensam.

#2 Hon har ju suttit i Zickans stora flock och om jag fattat det rätt så borde hon blivit utsatt för bebis introduceringar men vet inge säkert. De kan nog Zickan svara bäst på.

Blir liksom orolig för Dhalia liknar mer och mer mardröm. Mardröm fick ju flytta pga vaktbetende i buren och för att hon var hård på de andra. När hon flytta tog Dhalia över ledningen och verkar tro att det är så man ska bete sig.

Ooops, nu blidde det långt, igen ^^

silverorm
0

Om bebisarna har suttit i egen bur (el gör ännu) så sätt Dahlia ensam i deras bur så att hon får nosa igenom deras lukt och då även får deras lukt på sig, det kan lugna ner henne sen väsentligt. Ha sen ordentlig uppsikt över henne tills du märker att hon börjar lugna ner sig.

Du kan även ta strö från honburen och gnugga in bebisarna med, då luktar de snabbt av honornas egna lukter, el varför inte ta Dahlia direkt och gnugga de små mot henne. Flört Hon får svårare att bli irriterad om de luktar henne själv liksom, funkar för det mesta. Lukter är ju otroligt viktigt för råttor.

PlusPlus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 låter ju inte helt fel :P Fick lite rolig syn framför mig, gnugga råttor ^^
Men ja, ett väldigt bra tips :) Tack :)
Ska absolut provas, hoppas det går att lösa det här nu "/ Dahlias betende är lite speciellt efter att Mardröm fick flytta "/
Och sen lilla Rubie som ska jucka ihjäl dem xD Hon blir helt till sig så måste få henne att varva ner lite för hon skrämde de små lite grand. Inge elak elr hotfull, vara VÄLDIGT hyper :P

PlusPlus
0

Nu har även Rubie börjat fräsa "/
Förstår inte vad det här är :S

hus-musen
0

Hon är aggresiv helt enkelt. Och Mardröm hade ju oxå problem, ett dåligt beteende kan gå i "arv" till nästa dominanta. Eller så är de helt enkelt knasig från början.

Att en råtta fräser är definitivt inte okej, det gör de inte om de inte är rejält upprörda.
Separera de två äldre honorna från varandra, och låt dem träffa bebisarna var för sig. Bevaka dem noga och korrigera dem så fort de visar tecken på att stressa upp sig farligt mycket. Ibland räcker det med att tillrättavisa med ord, peta till dem eller lägga dem på rygg någon gång så funkar det sen.

En mindre dominant råtta kan ta efter den dominantas beteende, därför är det viktigt att man har en lugn och stabil flockledare. Har man inte det så får man göra det bästa av situationen.

Qui dormit, non peccat

alexfifan
0

Hade exakt samma problem tillslut och jag vet inte exakt hur jag gick till väga för att få det att funka, men nu funkar det precis som det ska. Bara att bita ihop så länge de inte biter hål på varandra…

Det värsta jag har märkt är att nu när Gloria (det som var utsatt innan) har träffat bebisar behandlar hon dom likadant som hon blev behandlad, kan ett sånt beteende… asså att dom tror att det är rätt, bara för att en vuxen gjorde så mot dom när de var små? Kan de koppla det på det viset? :S För hon är verkligen en jättetrevlig råtta annars, liksom…

you can't face the problem, if the problem is your face……

hus-musen
0

#10 Ja ett dåligt beteende kan gå i "arv" så att säga. Om en unge aldrig har varit med om en bra introduktion så kan de behandla nya som de själva blev behandlade. Alla djur behöver inte göra det men det kan bli så. 

Likadant om man har en bra och trygg flockledare så lär den upp de yngre i hur man ska uppföra sig. Men visst beror det mycket på personligheten på djuren.

Qui dormit, non peccat

PlusPlus
0

Ja Dahlia måste ha tagit över Mardröms betende. Och Rubie är allmänt nervös och det här var inget jag hade väntat mig :(

Tror Dahlia skulle behöva vara i en flock där det finns en stabil ledare som sätter henne på plats. Känns så tråkigt allt det här. För tillfället har jag haft betydligt bättre erfarenheter av zoo råttor än uppfödarråttor. Ren otur gissar jag. Och allmän tur med zooråttorna verkar det som. Att de skulle bli så krångligt "/

Har ni nå tips på hur jag ska göra? Lade in handduken som de små haft till de större men då fick Dahlia fnatt och flög på Rubie så jag fick gå emellan "/

alexfifan
0

Hm, kanske skulle leta upp länken till den tråden jag startade när jag hade samma problem, där fick jag en hel del bra tips. Ska se om jag hittar den för jag kommer inte ihåg allt eller riktigt hur jag gjorde… :S

PlusPlus
0

Det känns som en väldigt stor risk att sätta ihop dem då hon till och med får panik på handduken som luktar dem och flyger på sin burkompis. Det beteendet kommer hon ju smitta av på de små isf "/ Ska kika igenom din tråd och se om det finns något man kan prova. Är så rädd att hon ska göra illa de små eller Rubie "/

alexfifan
0

Här är min tråd… hoppas den kan hjälpa lite i alla fall! Absolut inte kul när det blir sådär =/

PlusPlus
0

Jag har suttit och läst lite grand i den men det verkar inte lika mycket agressivitet inblandat. Dahlia är rent utav elak och burrar upp sig rejält "/

alexfifan
0

Ja det verkar lite värre för dig… Men fortsätt ha någonting som luktar bebis inne hos de vuxna så de vänjer sig vid lukten :) Håller tummarna för att det går bra sen!

PlusPlus
0

Jo tänkte så jag också men Dahlia attackerar Rubie när handduken är i buren. Och Rubie och Dahlia har liksom bott tsm från början "/