Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 774 ggr
fckingdead
0

Kissar hon av rädsla?

Har en råtta hemma som är nu över ett år, hon var rikigt mysig förut, tyckte om och sitta på axeln och så, men nu när jag tar ut henne så kör hon in klorna i händer och håller så hårt, efter en stund när man släppt henne i sängen så kissar hon, och hon gillar inte å bli klappad längre, hon kommer fram ibland försiktigt och nosar på mina fingrar vid buren. Jag vet inte hur jag ska få henne att bli som hon var förut? och jag har ingen aning vad som hänt..

Malteråttan (L)

Anvariel
0

Kissar hon så att hon tömmer hela blåsan eller kommer det små droppar mest? För små droppar är oftast revirmarkering och den vete tusan om man kan bli av med. Annars låter det ju som att hon är rädd. ELLER att hon är nyvaken (mina kan också tömma hela blåsan utanför buren om man tagit upp dem när de sovit).

Men du märker att hon blivit mindre hanterbar. Har du hanterat henne mer sälla på sistone? Kom förändringen snabbt eller har det blivit långsamt värre? Vad jag tänker är om hon t.ex. kan ha skadat sig och har ont någonstans. I så fall borde det ju ha kommit ganska snabbt på tycker man. Har hon blivit skrämd utanför buren eller så?

Spontant skulle jag främst rekommendera att hantera henne - MYCKET. Massor! Ofta! Andra tips har jag inte just nu, tyvärr. Kanske någon annan har?

fckingdead
0

Hon tömmer allt, Stora blöta fläcker blir det. Hon kissar även när jag tar ut henne på natten och hon är klarvaken. Jag hanterar henne varje dag, då och då på dagen, och nå timme på kvällen/natten innan jag ska sova.

För ett tag sen bodde jag hemma hos min pappa, vi har katt där så hon kan ha blivit skrämd av honom. Men sen blev hon som vanligt. Jag vet inget annat som kan ha skrämt henne, Inga hundar i närheten, inga småbarn eller andra djur.

Malteråttan (L)

Guldheden
0

usch, jag har samma med en av mina. eller nästan.. hon var JÄTTEgosig och med tiden blev hon mer agressiv och spattig. Mina kompisar e rädda för henne då hon biter dom och skriker. men vad skall man göra? jag hoppas fortfarande på henne, vissa dagar ser man ljusglimtar. men men….  ibland så tror jag dom e som tanter, vissa blir goa skvallerkärringar o vissa surgummor.