Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1291 ggr
thildatessie
0

Viktökning vid dräktighet

Hej!

Jag har en råtta som vi inte vet om hon är dräktig men han i affären sa att hon troligtvis är det och att hon såg rund ut. ålder okänd då han sa ca 14 v men någon här på RIF sa ca ett halvår..Obestämd vi vägde henne för tio dagar 4 dagar efter att vi köpt henne och då vägde hon ca 380g och när vi vägde henne idag visade vågen ca 425g. Är detta ett tecken på dräktighet?

MarajLowajz
0

När köpte ni henne?
Har du bilder att ladda upp?
När exakt vägde ni henne och hur lång tid har det gått från att dom 10 dagarna var tills nu? Eller är det 10 dagar från idag du menar?

Om hon är kring 6 månader gammal så skulle jag säga att det bara var en vanlig viktuppgång med tanke på att nu får ju hon blandad kost (bra Torrfoder och grönt/dylikt varje dag antar jag?) än de foder som de flesta djurmagasin brukar köra på.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

hus-musen
0

Kan vara dräktighet, lättast att avgöra är en bra bild på magen. Du har haft henne i 14 dagar nu? Då är det max en vecka fram till att hon föder isåfall, råttor brukar vara dräktiga 21-23 dagar.

Qui dormit, non peccat

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 nu är det elva dagar sedan vi vägde henne och så igår med :) Jag hon får varierad kost nu, innan var det vanlig gnagarmix eller något.

har inga bra bilder nu. kan fixa bättre hemma, hon har börjat boa lite men det behöver ju inte heller vara något tecken.

thildatessie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

på denna är hon visserligen ihopkrupen, har inga bättre bilder än

thildatessie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kan vara att hon spänner ut magen eller någon konstig vinkel men det ser ju ut som att hon har en bula här…

MarajLowajz
0

Det kan ju vara lite olika orsaker till varför hon går upp i vikt också. Men hon är då inte 14 veckor kan jag då säga med säkerhet.

Hon ser mer ut att vara kring halvåret.

Andra orsaker till att hon lägger på sig så mycket är ju bra mat och mer motion vilket leder till muskler som också väger.

Så det är 11 dagar sedan ni vägde henne sist och då vägde hon 380 och i dagsläget 425g - har jag förstått dig rätt eller är det jag som är för trött efter en heldag på jobbet? :P

Hur känns bulan? Är den hård eller är den mjuk? Rör den på sig eller sitter den kvar på samma ställe?
Kan du möjligtvis ta en hängbild? Så man ser magen och spenarna bättre?
Det jag tänker på också är ju eventuellt en mag-knöl(tumör) eller liknande som vuxit.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

thildatessie
0

du har förstått rätt :P bulan är mjuk, hur menar du med att den rör på sig? fosterrörelser? ska försöka ta en hängbild inom kort ;)

hus-musen
0

Angående 14 veckor så är det inte särskilt troligt eftersom hon för det första är en zoois, och dessutom är normalvikten för en 14 veckors hona ligger på runt 180-250 gram.

Kan du känna några fosterrörelser om du klämmer mycket försiktigt? Eller kan du känna några "klumpar" dvs ungar?
Har hon synliga spenar?

Qui dormit, non peccat

MarajLowajz
0

Okej så då är det 11 dagar från den sista vägningen, plus 10 dagar på dom andra vägningen och ytterligare 4 dagar som ni hade henne utan att väga. Alltså sammanlagt 25 dagar har gått sen ni fick henne?

Om så är fallet (med dagarna) så skulle jag nog säga att om hon är dräktig så måste parning ha gått till strax före ni fick henne om det tog sig dvs och hon har gått över dagarna (eftersom normalt är 21-23 dagar) Och hon verkar ju pigg och äter/dricker bra eftersom du inte skriver något angående det så antar jag att hon är det :)

Hon verkar inte mer andfådd, boende-beroende, mera lat, och såna saker?

Om inte så skulle jag nog säga att hon bara ser ut sådär och är en väldigt stor tjej precis som en av mina - hon ligger på 440gram för tillfället men hon är ganska stor av sig i kroppen också.

Jag menar om bulan flyttar sig från ena sidan till den andra sidan eller om den bara finns på höger sida om råttan, då på första bilden så syns ju inte bulan alls tycker jag men jag har ju inte mina glasögon på mig *snurrig* haha.

-Albert Einstein

hus-musen
0

Ehm ja hur länge har ni haft henne egentligen? Mycket siffror hit och dit nuGlad

Jag fattade det som så att ni hade henne i fyra dagar därefter vägde ni henne. Den 14 var det 11 dagar sen ni vägde henne första gången. Då borde ni ha haft henne i 11+4 dagar dvs 15 dagar. 
Eller är jag helt ute och cyklar?

Qui dormit, non peccat

MarajLowajz
0

10# Ja fattade det som att det var totalt 25 dagar men jag kanske har fel xD Eftersom jag inte fick något datum då hon hade köpt henne. Men det kan nog stämma att det är 15dagar… Det blev rörigt xD

-Albert Einstein

thildatessie
0

igår var det två veckor sedan vi köpte henne :) med tanke på att det inte fanns någon annan råtta i butiken när vi köpte henne och hålet mellan hanarna och honornas burar var tätat så borde hon ju ha blivit parad för ett tag sedan.. inga spenar tydligt men hon boade mycket igår och dricker mycket idag. hon är frisk och fin så det är ingen sjukdom eller liknande. hon kommer troligtvis att få en eller två kompisar i veckan om bilen blir lagad tills dess. hon behöver det verkligen, hon blir jätteglad och vill komma ut och leka när hon ser våra andra djur på golvet ex marsvinen och gerbilerna :) hon har fått träffa speciellt ett av marsvinen som hon tycker om och putsade hennes päls :)