Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2053 ggr
AmandaChristina
0

Sjuk liten råtta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena råtta Buddha har åkt på något. Det rinner ur ena ögat, ganska mycket då. Men han är pigg annars, nyser lite och de rinner bara ur ena ögat. Vet ni vad det kan vara? Ska ringa veterinär efter skolan och se om man kan få en tid, men ville bara se om ni här på råttor i fokus vet vad det kan vara.

AmandaChristina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en bild framifrån också.

Thawelin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

rengör och hålla de rent så brukar de kunna försvinna =) de ser ju inte ut att vara så mycke

tror att de kan vara ögoninflamation (?)

//Jacqueline Thawelin

AmandaChristina
0

De brukar vara mer, tog han efter att han tvättat sig. Och när jag kollar noga på ögat ser jag att de rinner. Har tvättat de men de blir ingen som hellst skillnad :/

[lucke]
0

Novifom ögonsalva har jag använt på min hona som hade ögonproblem- det funkade. Finns receptfritt på apotek.

AmandaChristina
0

#4 Ah men då ska jag testa den :) Hur lång tid tog det innan dina råttor blev bättre?

[lucke]
0

#5 Jag smorde bara 2-3 ggr tror jag. Men fick upprepa behandlingen vid några tillfällen, då just denna råtta hade kladdigt öga då och då. Det var bara hon som hade besvär, så det tycks inte vara något som smittar. Hoppas din råtta blir bra!

AmandaChristina
0

Har inte heller märkt att de smittar. Men jag ska testa köpa salvan och hoppas på att han blir bättre :) Tack så mycket för tipset!

[lucke]
0

Glad

AmandaChristina
0

Hur ofta är det man ska smörja ögat? :)

Lancia
0

Det borde stå på förpackningen hur ofta det skall smörjas.

Hur som helst tycker jag inte att du behöver uppsöka veterinär enbart för ett rinnigt öga. Men om råttan får mer symptom, tex börjar rossla, då kan det vara läge att åka till vet. Eller om ögat fortsätter rinna i all evighet. Det finns isf receptbelagda ögondroppar innehållandes antibiotika, som brukar fungera mycjet bra. Lycka till!

AmandaChristina
0

#10 Jo de stod 2 gånger per dag.

Jag håller 100% koll på rossel. Varesig dem är förkylda eller har något sånt. Jo fortsätter ögart att rinna så kommer jag att uppsöka en vet. Tack så mycket, jag hoppas att han blir bättre!

AmandaChristina
0

Jag måste bara tacka er för hjälpen, Buddha är frisk nu!! Han tackar också er! Vi använde oss av noviform och det började försvinna redan efter första dagen :D

Lancia
0

Vad skönt att höra! :)

mikeiko
0

Åh! :D

[lucke]
0

Så braGlad

AmandaChristina
0

Ah helt underbart! Både jag och Buddha är jätte glada att slippa åka till veterinär och göra en massa undersökningar, mycket lättare att matte smetar och kletar lite på ögat ^^

[lucke]
0

Glad

[Sara FE]
0

Vad skönt att det fungerade! Och bra att veta om den där receptfria salvan, ifall någon av råttorna skulle få rinnigt öga. Det känns ju skönt att slippa stressen med veterinärbesök om man inte måste. :)

AmandaChristina
0

Jo den lilla saken kostaded 93:- men när man tänkt efter tjänade man en stor peng. Och de är skönt att de funkade, Buddha är jätte glad och jag hoppas de inte kommer tillbaka. Salvan håller sig bara en månad öppnad