Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 617 ggr
[Emma--]
0

Låta honom somna in?

Vissa kanske minns Charlie som jag fick hem tidigare i år via blocket.Han var undernärd och vägde bara ca 230 gram. Nu mår han bättre fysiskt i alla fall och har gått upp hela 200 gram sen han kom hit.

Tanken från början var att han skulle få bo med mina pojkar men han är väldigt dominant och det funkade inte i längden med någon. 

När han kom hit var jag tvungen att klippa klor på honom för att dom hade växt sig på tok för långa. Men sen dess har det inte gått att ens försöka klippa klorna på honom för han skriker och får panik och kissar och bajsar osv.

Samma sak med hanteringen allmänt. Det känns som att det bara går sämre och sämre att hantera honom. Han har vid vissa tillfällen visat tydligt att jag inte ska röra honom. Han piskar med svansen osv.
Igår naffsade han till i fingret när jag försökte plocka ut honom ur buren.

Det här resulterar i att han sitter väldigt mycket ensam. 

Det känns bara inte som att han lever ett bra råttliv som det är nu så jag har funderat på att låta honom somna in. Även om han verkar fysiskt frisk. Han är trots allt över 2 år, och jag har gjort mitt bästa för att få honom att må bra.

Men det känns samtidigt så fel just när han är så frisk i övrigt. Fast jag känner samtidigt starkt att han inte lever ett bra råttliv, och jag har en känsla av att han kanske inte mår så bra psykiskt när han beter sig som han gör.

Vad skulle ni ha gjort? Obestämd

hus-musen
0

Jag hade nog låtit honom somna in om det inte gått att hantera honom, han mår inte psykiskt bra som det verkar. Men det är ett beslut du måste ta och en bedömning som du behöver göra. Det kan vara så att han är sjuk fast det inte syns, råttor är bra på att dölja.

Qui dormit, non peccat

Anvariel
0

Oj, ett mycket svårt beslut. Jag förstår ditt dilemma. Det är nog bara du som kan säga hur mycket bättre han borde ha blivit hanteringsmässigt och hur han mår nu. Det blir tyvärr du som får bestämma. :S Men förstår absolut problematiken…. :S Tråkig situation hur det än blir! Förstår det där med ångest över att han är fysisk frisk… Men OM han mår dåligt psykiskt så är det ju lika illa om han inte kan fås att må bättre.

[Emma--]
0

Jo jag har ju tänkt den tanken lite också. Att han kan vara sjuk utan att det syns. 

Jag har ju jobbat en hel del med honom och han har väl alltid varit lite och naffsat på människor men mig slutade han göra så med ganska fort medans han fortsatte att bråka med sambon som inte hanterade honom lika mycket som mig. 
Han var lite svår att hantera då också men det blir bara värre. Kanske orkade han inte lika mycket medans han var undernärd för då lyckades jag ju trots allt klippa klor på honom.

Jobbigt beslut Rynkar på näsan Men det lutar nog mot att han får somna in eftersom han inte verkar må så bra psykiskt. 

Men det kommer vara jobbigt även fast jag bara haft honom här sen slutet av februari. Han sökte sig ju till mig ganska fort och satt ofta tätt mot min nacke och bara knastrade.
Sen när han började lägga på sig vikt blev han så mycket piggare och det var så roligt att se framstegen för jag var ju nästan beredd på att han skulle få somna in redan då med tanke på hur undernärd han var.

Men men. Jag får fundera lite till. Jag vill ju hans bästa.