Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1055 ggr
Lilith
0

Underlätta för rosslande råtta

Morfin har varit rosslig väldigt länge, och blivit undersökt två gånger av veterinär. De tror att det är genetiskt eller en skada efter förkylning/lunginflammation. Smittar gör det i vilket fall inte.

Till saken är att jag skulle vilja veta om det finns något jag kan göra för att göra det lättare för henne att andas.

Jag har haft koll på hur temperaturen varit i rummet, inte märkt någon skillnad i hennes läten. Det verkar liksom komma och gå lite, vissa dagar är hon väldigt pigg och springer runt, andra dagar är det värre och hon är lite mer slö.

De har fiskat efter ärtor några gånger, och då har jag upplevt det som att hon har låtit lite värre igen, så efter det har bara Lithium fått göra plaska, medan jag smygit åt Morfin några ärtor istället. Hon har inte riktigt verkat helt intresserad av att bada heller.

Jag har inte gett henne varken vitlök eller Rooibooste, då jag tänkt att det troligtvis inte gör någon skillnad eftersom det inte är en förkylning…

Däremot försöker jag undvika stressande situationer för henne, då jag märker att andningen blir mer ansträngd.

Någon som har förslag på en husmorskur som jag kan prova att använda mot hennes rossel?

Banankaka320
0

Min råtta blir lite bättre av choklad. (Lite då & då)

Undvik mjölkprodukter, yoggi mjölk fil osv. Undvik att bada råttan, brukar bli värre. Kyla bruka också göra det värre. Men däremot tror jag att vattenånga är bra, så nästa gång du duschar så låt råttan vara i samma rum, nåt jag lääste  här på forumet att det fungerade lite för dem. :)

Lilith
0

Tack för dina tips!
Jag ska nog prova ge henne ett ångbad redan ikväll, ska nämligen duscha senare och kan lika gärna passa på ^^

Lancia
0

Kortison dvs Betapred eller Prednisolon. Fås på recept av vet.

Lilith
0

Tycker det låter väldigt läskigt att ge kortison. Tror du man ska ge henne det hela tiden då, eller bara när det är en dålig period?

Lancia
0

Man brukar börja med att sätta in en kortisonkur under en kortare period och sedan trappa ner och helst avsluta helt. Kortison har ju en del bieffekter så det är ju inte optimalt att behandla råttan resten av dess liv, om det absolut inte behövs såklart. På vissa råttor funkar det bra att sätta in kortison under dåliga perioder endast. Givetvis olika doseringar beroende på hur kraftiga andningsbesvären är.

Det kan kanske hur som heelt vara värt att testa. En kostare period gör ingen skada. Hur länge har råttan rosslat?

Du kan skicka mig ett PM om du vill diskutera saken ytterligare, jag är sämst i världen på att gå in och kolla i mina skrivna trådar. :P

Lilith
0

Fixar ett PM till dig :)

Lamina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ångbad varje kväll körde jag på när min Weed rosslade som värst, och det hjälpte. Tyvärr satte det sig på räkningen (och i väggarna, blä) så det är ju ingen långsiktig lösning. Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?