Ska jag skaffa råtta igen?
Hej jag har börjat fundera på att skaffa råtta igen. Jag har varit råttlös sen mina två underbara flickor dog och har aldrig riktigt kännt att jag har varit redo att "ersätta" dom. Men jag har läst runt mycket här och ser allt ni gör med era råttor och inredar deras burar och hur ni gosar med dom. Jag blir så sugen. Jag älskar verkligen råttor och jag måste vara ärlig att det är det bästa djuret jag haft och jag har haft MÅNGA djur haha. Dom är så sociala och nyfiken, smarta och så härliga djur!
Jag vill verkligen sakffa råtta igen, och har funderat på att sälja mina kaniner som jag inte brinner lika mycket för längre. MEN en nackdel är ju att det är mina föräldrar som bestämer vad jag ska ha och inte ha..
Jag har ju haft råtta men ibland så brister minnet. Så ni kanske kan ge lite tips ? Så jag blir ännu sugnare 
Jag har några frågor men ni får komma med hur många tips mer!
jag har ju haft flickor men vad tycker ni är lättast att göra tamast och vilka tycker ni är mest sociala osv? hanar eller honor?
Jag älskar stora råttor! finns det olika raser? att visa är tex stora och visa små mm.
Vad ska man ha längst ner i buren? Jag hade kattspånmen finns det inge mjukare? Spån är dom väll alergisk mot har jag hört?
Ja det var väl det, Tacksam för svar ! :)
Hur länge har du haft dina kaniner då? för rent spontant känsn det ju lite tråkigt att höra att man tröttnar så pass på sina djur :/ visserligen lever dej u mycket längre än råttor då, men ändå.
Annars så tycker jag itne att det är nån direkt skillnad på hona hane, honorna kan dock vara lite mer hurtiga och pigga medn hanarna är mer sega och gosiga. men det är så det är hemma hos mig bara. de är ju individer med olika personligheter.Ingen skillnad på vilka som blir mer tama, det är vad man själv gör dem till.
Olika färg, teckningar, örontyper och päls,men inte raser.
Finsn en del olika bottenmaterial, jag använder mig av toa-lätt, suger bra och dammar inte, enligt mig, alla här verkar ha olika uppfattningar ^^'
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skulle mer säga att den ende skillnaden på honor och hanar är att hanar generellt blir större och kan lukta mer.
Ofta blir de också rätt lata och hängigare. Men det har oftast mer med genetik att göra. Vill man ha lugnare råttor som är lata och mer gosiga så kanske man ska leta efter just dessa saker hos en uppfödares kullar. Vad som ligger bakom genetiskt.
Flesta av mina hanar är aktiva och allerta. Skulle nog säga att 2/3 delar av mina egna hanar går emot det där med att vara lugnare och segare.
Sedan visst kan man tröttna på kaniner. De lever bra länge och passa inte alla i smaken. Men då bör man nog fundera på hur stor chans det är att man tröttnar på råttorna och omplacerar dom med. Om det verkligen är smart att byta ut djur mot djur.
Om du verkligen kan hålla dig intresserad upp mot ca 3 år med råttorna och inte omplacera dom med för att skaffa nått nytt djur, inget alls eller glömma bort dom helt och bara ge mat/vatten osv.
Om du funderar på det så kanske det bästa är att skaffa ett par äldre råttor. Då är du inte fast lika länge om du nu tröttnar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Vart bor du någon stans? Du kanske kan låna några råttor ett tag och testa på, friska upp minnet lite, och se om det är något för dig? Det finns ju uppfödare och jourhem lite överallt i landet som kan tänka sig låna ut råttor på prov. Bara att säga till om det låter intressant så kan jag hjälpa dig förmedla kontakt med uppfödare/jourhem i ditt närområde. :)
Jag har haft kanin hela mitt liv, anledning till att jag inte tycker att det är roligt längre är för att kaninerna jag har nu vi har Licksom inte den där kemin och jag tror att det skulle vara bäst för båda dom och mig att komma till ett annat hem. Men det är ju inte så att jag slutar ta hand om dom bara för jag inte känner att det är lika roligt längre för jag har tagit på mig ett ansvar! Men jag kände aldrig att jag tröttnade på råttorna, jag vet inte riktigt varför men dom är så trevliga att ha och handskas med osv. Tack så mycket!:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 är ju riktigt smart idee :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#3 det var em smart ide!:) ja bor i örnsköldvik, jag får ta och fundera på det för jag vill inte bara skaffa råtta nu på engång, jag ska fundera lite på det
Då jag hade råttor så fick dom löss och det var ju ganska mycket jobb att få bort dom men då tänkte jag höra hur man kan göra så det inte förekommer?