Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 819 ggr
Elshira
0

Rinnig i ena ögat?

En av mina (tre) råttor har börjat rinna lite mer än vanligt ur ena ögat. Funderar på vad det kan vara?

Råttan har bott här i ca 3 månader på samma bottenströ (hampströ som jag dammar ur extra med för att vara säker, dessutom samma påse), så jag tror inte det är underlaget. Ingen annan visar några tecken på rinniga ögon heller.

Det rinner dessutom endast ur ena ögat, vilket jag tycker vore konstigt om det nu är bottenströet. Det är inte kladdigt eller så, utan bara den vanliga porfyrin (heter det så? xD) fast i större mängd (man ser det blir rött runt ögat).

Har "undersökt" lite, men kan inte se några svullnader (och ömmar inte), råttan är pigg som vanligt och har full syn på ögat. Därav har jag väntat för att se om detta bara var något övergående. Inga förkylningstecken heller, och de ligger inte i drag.

Tänkte därför höra här om det är något jag bör tänka på/kan testa innan jag åker till veterinären för att kolla upp det? Och om någon vet vad det kan vara givetvis?

Ska jag försöka tvätta ur det med litekoksaltlösning? Eller bara låta det vara? Tänkte iaf köra med bara tidningspapper några dagar och se om det blir någon skillnad med, ifall det är damm som är boven.

Hakuna matata!

Anvariel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh! Jag har precis samma problem med min Coco! Hon har börjat bli rinnig ur ena ögat. Hon fick antibiotika men det gav ingen effekt. Hon är ju pigg och glad så hon får ha det sådär.

Meddela vad veterinären säger om du går på besök!!

[lucke]
0

Har ni testat ögonsalvan Novifom? Det funkade på min dam som hade ögonproblem.

Anvariel
0

Jag fick Fucithalmic utskrivet. Det ska ju funka bra om det är någon infektion, men det gav ingen effekt. Jag har provat vanliga receptfria ögondroppar (tårersättning) bara för att regöra ögat. Men det ger inte heller någon effekt. Noviform har jag inte provat.

Elshira
0

#2 Noviform finns receptfritt på apoteket va? :) Har hört någon annan (?) här nämna det förr.

Hakuna matata!

[lucke]
0

#4 Japp, receptfritt på Apotek :-)