Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 292 ggr
Moon_light_shadow
0

vad ska jag göra?!

för en vecka sen fick jag hem en liten flicka och har nu ett problem. min äldre råttahona(joey) vill inte att den nya ska vara i "hennes" bur men annars så går det ganska bra i mellan dom två. men det e buren som joey inte e tillåter Tai(bebisen) att vara i för då biter och slår joey henne. så vad ska jag göra? jag ska köpa en till bur i morgon så att den lilla slipper sova i en resebur, så snälla hjälp mig.

lolaisdenied
0

jag tycker du ska köpa en tillfällig bur till rådisen och sedan försöka få ihop dom. om det inte går så kanske du borde fundera på att sälja råttan.. :/

Ninja
0

En introduktion kan ta lång tid, och genom att sätta in bebisen för tidigt i Joeys bur kan förstöra en ev. relation mellan dom om hon blir allt för territoriell.
Låt dom träffas mycket utanför buren för, på en neutral plats där ingen av dom har ett revir. Låt det gärna ta några dagar, det viktiga är att inte ha för bråttom.
När du sen ska släppa in dom i buren så städa allt mycket noga, sånt som du inte får bort lukten från kan du slänga och byta ut. Möblera sen om buren, och så släpper du in råttorna samtidigt. Om de bråkar nåt sen så låt dom göra det, men håll koll på dom. Blir någon allvarligt biten så måste du sära på dom, men små rivsår behöver du inte bry dig om.

Lycka till!

rattmamman
0

Jag tycker absolut inte att du ska ge upp hoppet, även om jag har hört talas om omöjliga fall. Följ Ninjas råd. Om de inte funkar kan du prova med att bada alla råttor innan de träffas. Kan funka. Det kan i värsta fall låta och se rätt brutalt ut när man introducerar nya råttor i flocken. Oftast låter det värre än vad det är. Håll koll så att det inte uppstår bitsår på t ex svansen, för då har burkompisarna inte hållit sig till spelreglerna. Jag håller tummarna.

Moon_light_shadow
0

tack för råden^^ har nu en bur till den lilla och har burarna stående brevid varandra. den äldre fick en balkong som ligger vägg i vägg med den lilla och i natt så vart den lilla riven för att joey stack in sina tassar in i hennes bur så jag tog bort balkongen fast nu har joey lugnat sig så^^  lillan fick ett litet rivsår aldelse vid ögat i natt men detgick bra

Ninja
0

Om burarna står alldeles brevid varandra så kan det öka rivaliteten, eftersom burgallret är deras revirgränser som måste skyddas mot främmande råttor.
Hoppas de accepterar varandra snart. :)

jessi_twini
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mina råttor accepterar inte heller varandra.. eller dom gjorde, ja först så gick det bra men nästa dag som jag skulle ta upp min ena så hade han ett sår på halsen så dom står nu i separerade burar.. ganska synd, utanför buren gick det jätte bra men nu går det inte längre det första dom gör är att hoppa på varamdra eller rättare sägt jaga varandra vad ska jag göra??