Snedskalle, mycoplasma.. vad?
Hejsan!
Min supersöta fawn Vera har alltid varit en liten trött tjej. Hon har aldrig velat göra någonting, bara sova och äta mat. När vi har tagit ut henne ur buren så har hon inte velat springa runt utan bara suttit stilla eller sakta gått runt och kikat. Vår andra råtta Ellen är ett yrväder som hoppar och tar hur mycket plats som helst. Ett litet energiknippe.
Nu under de senaste dagarna har Vera börjat luta huvudet åt höger och bli allmänt dissorienterad. Hon äter mindre än vanligt och hon rosslar. Jag har inte haft henne i mer än 1½-2 månader men jag är ändå så fäst vid denna lilla underbara varelsen.
Om det nu är myscoplasma eller någonting annat, snedskallen är nästan självklar, det gick så fort.
Vad är det bästa för lillflickan vår? Finns det en chans att hon ska kunna klara sig? Jag menar, är det ett drägligt liv att leva om man som hon måste gå med huvudet å snedden och ha dålig balans hela livet? Hon är inte mer än 5 månader, kan jag kräva det av henne? Jag vill så gärna, men är det värt det?
Hur mycket kostar behandlingen av myscoplasma för en o-försäkrad råtta?
Mvh Emmi Ellen & Vera
Carpe Diem
Låter precis som det som hände mig för bara nån månad sen .. min råttflicka på ca 3 månader började luta huvudet och var allmänt ostabil o obalancerad.. hon åt och drack som vanligt hela tiden, men ju längre det gick, desto slöare blev hon o bara sov ..
Jag gick till veterinären , hon sa att det kunde vara nån hjärnblödning som kroppen själv kanske rensade ut, så vi avvaktade en vecka.. efter en vecka var det inte alls bättre så jag åkte dit igen så tittade hon igen, då skrev hon ut recept på Prednisolon (stavning!?) och Baytril. Skulle ge detta i en vecka, 2 ggr om dagen.. efter halva veckan var hon mkt piggare, och när behandlingen var över så var hon hur pigg som helst och nyfiken o uppmärksam på allt, värre än innan hon blev sned! ^^ MEN, hon har dock kvar sin sneda skalle, dock är hon inte dålig i balansen eller verkar vilsen längre.. hon har bara lite snett huvud. Förmodligen får hon leva med det säger veterinären. Jag tänker ha kvar henne eftersom hon verkar må toppen, och snedskallen numer bara verkar sitta på det yttre, och visst, det är synd att hon ser ut så, men men ..
Ring veterinären och boka tid, hon kommer förmodligen bara bli sämre om du inte behandlar henne .. min medicin kostade 120 kr, en skitsumma tycker jag .. sen fick jag betala för ett veterinärbesök .. råttan är oförsäkrad kan jag tillägga. Det är sååå värt det iaf, nu har jag ju tillbaka min härliga lilla råttisgumma! =)
Vet inte om det var till nån hjälp, men nån kanske.. Lycka till iaf med råttan! Och som sagt, ta kontakt med veterinär Direkt!

Jag ska ringa blå stjärnan med en gång!
Tack så mycket för det fina svaret!
Jag hör av mig om vad de sa om min lilla trötta Vera tös.. Jag hoppas hon blir bättre och piggare.. :)
Tack igen!
Carpe Diem

En undersökning på blå stjärnan skulle gåpå 650 kronor ungefär.
Och medicinen skulle kosta 140 kr om jag köpte dem direkt irån apoteket.
vad gör man?
Carpe Diem

Att det kostar en del får man vara beredd på. 650 kr tycker inte jag är så mycket egentligen, särkilt inte om hon är så sjuk.

jag gick till vetten med Gawii då hon var över 2 år gamal. Hon hade tumör o de sa att jag kunde ha kvar henne tills hennes tillstånd försämrades.. Jag fick ha henne i ytterligare 1,1/2 månader och det var värt pengarna!
Skaffar man ett djur så tycker jag att man ska ha råd till veterinärbesök. Djurets hälsa är viktig. Även om det kostar en hel del….

Det handlar inte om pengarna, absolut inte!
Jag menar bara på att jag vet inte om det är rätt mot Vera att låta henne leva med huvudet på snedden hela livet, hon är ju bara 4 månader. Hon kan inte hoppa, det gjorde hon inte heller innan hon fick symtomen. Och hon sitter mycket stilla, springer aldrig när hon är utanför buren.
Jag blev rekomenderad av en vett att ta mig en tankeställare om det verkligen var rätt mot djuret att låta henne plågas mera.
Jag är jätteförvirrad, jag tycker ju så mycket om min lilla Vera! Men ska jag kanske lyda veterinärens råd och låta henne somna in?
Nää usch.. Det är inte pengarna det handlar om, det får ni inte tro!
Carpe Diem

sorry, hon är 5 månader! Skrev fel..
Carpe Diem

Hoppas någon kan vägleda dig till att ta "rätt" beslut…

MimmieM jag vet precis hur du känner dig. Jag brottas med samma problem. Min kille började gå snett med huvudet redan några veckor efter att jag fått hem honom så jag ringde till veterinären där jag bor och bad om råd. De avfärdade mig totalt och var riktigt otrvliga och sa något i stil med "Vi kan ingenting om råttor i alla fall. Vi håller bara på med katter och hundar!!"
Jag skulle då vara tvungen att åka 45 mil för att titta till honom och eventuellt köpa medicin. Jag ringde till djursjukhuset som låg närmast (45 mil) och bad om råd. De rådde mig att avvakta ett tag då det kunde vara hjärnblödning och att det då kunde bli bättre igen.
Så jag väntade, och han har inte blivit bättre. Inte sämre heller men jag vet inte heller om jag tycker det är ett värdigt liv att leva med sned skalle och inte kunna hoppa och busa. Så jag funderar just nu på samma sak. Avlivning eller inte.
Måste lägga in ett svar på de som skrivit att "är det verkligen rätt att låta råttan leva med sned skalle" och sedan skrivit att råttan inte är aktiv osv.. Som jag skrev tidigare så kan råttan bli aktiv å fullt normal i sättet om man medicinerar.. jag förstår faktiskt inte varför man inte ens skulle prova att medicinera, det tar nån vecka.. blir det inte så pass mkt bättre som man vill så kan man ta ställning till då , tycker jag, om råttan får ett värdigt liv..
Jag tycker det låter grymt mycket med 650:- för endast en undersökning! "Min" veterinär är rätt dyr, har för mig att en undersökning går på 450:- där (har inget veterinärkvitto i närheten, så jag är osäker).. Men det är ju inte så mycket man kan göra, bara att betala och se glad ut. Djurens hälsa är ju det viktigaste, så huvudsaken är ju att de får vård, även om det är dyrt.
Jag vet folk på andra forum som har haft råttor med snedskalle vid ung ålder. De har medicinerats och levt ett fullkomligt värdigt liv.. Jag håller med #10 där.
Men tänker man på att hon varit slö tidigare så vet man ju inte om det kanske är någon tumör som gjort att hon inte är helt tip-top. Dock kan det även vara någon infektion nånstans, som nu har börjat påverka balansgångarna.. Och en infektion går att bota med antibiotika. En tumör vid så ung ålder är rätt ovanligt, men visst kan det vara en medfödd sån som spökar..
Lite läskigt skulle jag dock tycka, att välja avlivning innan man provat medicinera bort det.

Jag har fått en tid på fredag iaf, jag får se vad de säger om min lilla tös. Kosta vad det kosta vill..
Carpe Diem
#11 , precis precis.. :) Jag skulle helst inte avliva ett djur utan att försöka medicinera först.. Visst, jag förstår om folk inte gör det om råttan är 2 år eller så, och får en tumör osv..
#12 , bra :) tror att det kommer gå bra =)
#11 tycker man att 650 kr är mycket för att gå till vetten så tycker jag att man ska ta sig en ordentlig funderare på om man verkligen ska ha djur överhuvudtaget.
Själv så var jag in med våran råtta och det kostade 1600 kr på en helg.Råttorna har inte valt att få komma till oss,det är vi som väljer råttorna och då får man se till att ta sitt ansvar över dom.Även råttor har rätt till ett värdigt liv.Några dagar efter att vi hade varit in till vetten så dog tyvärr våran råtta,men jag gjorde i alla fall vad jag kunde för honom.
Ägare till Bob Ior och Bill.
Älskade lilla Fifty och våran tidigare Bill finns i vårat hjärta för alltid.Dom har gått över regnbågs bron

#14 Fast 650 är väldigt dyrt, de flesta vettar jag vet tar runt 300-400 kr. Jag skulle inte tveka om jag måste uppsöka en veterinär, men 650 är långt ifrån normalpris.
Qui dormit, non peccat
#14 Har jag sagt att jag skulle låta bli att betala/uppsöka veterinär pga kostnaderna?? Hellre veterinär en gång för mycket än en gång för lite, oavsett pris. Men som #15 skriver så är det en bit över normalpris. Över normalpris brukar väl definieras som dyrt…?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min veterinär är svindyr! Ändå skulle jag inte tveka en sekund att åka in om det behövdes eller välja en annan veterinär, för jag vet att råttorna får bra vård där. Annat är det med hundarna och katterna, konstigt nog…
On Topic: När min Weed drabbades av snedskalle vid 5-6 månaders ålder trodde jag också att avlivning var enda alternativet. Men efter en 10-dagars kur med vad-det-nu-var-för-antibiotika så var hon fit for fight igen. Visserligen var hon fortfarande sned, men det verkade inte bekymra henne. Hon levde i över ett år med sin sneda skalle innan hon avlivades p.g.a. rossel och lite annat skit.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?