Min råtta är svullen i baken!!??
Skulle ta upp min lilla tjej nyss och såg att hon blivit något svullen i rumpan. Hon varken piper eller reagerar när man rör vid svullnaden. Ser inte ut som något bett från dom andra tjejerna i buren heller.
Så har vi röd dag och allt är stängt, men ska ringa veterinären imorgon.
Någon som haft samma svullnad på sin råtta????
Tacksam för svar
Kan dom inte se lite svullna ut när dom behöver bajsa ;O om du menar där då. Det gör alltid mina. ^^
you can't face the problem, if the problem is your face……

Jag har aldrig sett detta innan. Svullnaden är mjuk precis vid sidan av analöppningen. Tänkte först förstoppning.
Jag hoppas på att det bara är en nödighet 
Men det låter precis som det jag har känt på ett par av våra råttor här hemma, var jätteorolig första gången jag såg det men sen när dom hade bajsat försvann det typ.;O

Då avvaktar jag och tittar till bajslådan emellanåt under dagen :-)
Tack för dina svar, man blir ju orolig när det händer ens små ögonstenar nånting :)
Jaa det är klart man blir "/ Men om det är att hon behöver bajsa borde det komma ganska snart, annars kanske det är något annat :S

Jag tycker det låter som en tumör. Har själv haft en på en av mina råttor. Kan ibland nästan se ut som om råttan börjar få en pung.

Det såg ut som en liten pung också..Har nu varit hos veterinären och det verkade röra sig om en inflammation eftersom svullnaden var så mjuk och "svampig". Antibiotika som gäller i 10 dagar.

#7 Var det en råttkunnig veterinär du var hos? De flesta veterinärer vet inte ett dugg om råttor nämligen.

Antibiotikan hjälpte inte så nu har jag lämnat in henne till en annan veterinär klinik för undersökning. Dom misstänker bråck och hon ska röntgas idag…Får hem henne idag iaf :-) Och sen får vi se vad som händer.
Hoppas det går bra och att de inte är något allvarligt iaf! *håller tummarna*
Hoppas de inte är något för allvarligt

ÅH….. jag skulle riktigt nu skriva en tråd om detta… Min tös Noja fick också diagnosen bråck i tisdags. Tidigare hade de misstänkt vätskeansamling (endast diagnos via telefonkontakt för jag var i Finland över julen). Veterinären, Sven vid Djurdoktorn i Linköping, funderade av och an om operation var att rekommendera eller inte. Han beslöt sig till slut för att inte operera då hon ju är 2 år gammal och inte verkar ha ont av bråcket. Men jag är ganska hispig för det kan ju förvärras så att tarmarna kommer i kläm och då kan det ju gå hastigt illa.
Lilla Noja verkar inte ha ont alls utan springer runt som en tok och har sig som vanligt. Det är nog mera en psykisk grej för mig - det där med fett och tarmar som tränger ut som en stor "bulle". Usch…. jag tycker det är så hemskt…
Är det vanligt med bråck hos råttor?? Har försökt googla lite och jag hittade några amerikanska forumtrådar där de diskuterar det men inte så mycket annars.
TS: Förlåt att jag kapar tråden din såhär bara men jag blev så paff att någon annan genomgår samma sak nu när jag aldrig ens förr hört om råttor med bråck!
Hur stort är bråcket på din råttis? Nojas bråck tycker jag är så stort - en sådär 2x2cm kanske.
Hoppas din pälskling mår bra!
Skulle ni kanske kunna lägga upp bild på era råttor så man får se hur det ser ut? Min hona har så länge jag kan minnas haft en svullning vid baken, men har aldrig riktigt tänk på vad det kan vara eftersom hon har haft det sedan hon var liten och aldrig haft ont eller något.. Nu har det dock blivit mer svullet, alternativt så är det bara förstoppning. Men ville bara kolla om det är så era råttor ser ut också?

#9 & 12 Kan ni inte lägga upp bilder på hur "bråcken" på era råttor ser ut? Jag tycker det låter märkligt nämligen då jag själv fick samma diagnos av en okunnig veterinär, men vid obduktionen visade det sig vara en körteltumör.

Här är bilder på knölen/bråcket/utbuktningen. Det är svårt att ta riktigt bra bilder… :S Den känns större än vad den ser ut på bild också.
Noja har ju haft tumör tidigare (och har en nu också för övrigt… den är dock liten). Saphira med. Detta känns inte alls som en knöl. Den blev blev från ingenting till denna storlek över natten. Om man trycker på den (som veterinären gjorde, såklart) så ser man också att det blir vitare på vissa ställen - som det blir när fettvävnad syns.

# 15 Okej. Hur länge har hon haft den och hur fort har den vuxit? Jag säger inte att veterinären har fel alltså. Jag är bara nyfiken, spec då jag sett flera råttor med knölar på nästan exakt samma ställe som varit tumörer.:)
#15 är det det man ser som sitter snett till höger ovanför vaginan?
ah.. nu när när jag gick in på bilden såg jag att du hade ringat in. hehe, skumt för förut var det inte det..
Men då är det ju inte samma som jag har ändå.. Hm.

#15 Hon har haft den sen strax innan jul. Den gick från att inte existera alls (och jag hade verkligen gått igenom henne nästan varje dag eftersom hon har en tumör på ena sidan som jag var orolig över) till nuvarande storlek över en natt.
Den känns som sagt inte alls som en tumör. Mycket mjuk. Men ja, stället är typiskt för juvertumör hos råttor, jag vet. Det tänkte jag först också. Sen tänkte jag böld. Sen tänkte jag vätskebildning eller blödning. Men nu fick jag diagnosen bråck.
#18 Nä ja vet. Först laddade jag upp en bild utan ringen men så tänkte jag att jag nog ska ringa in den tydligare. Så att man ser storleken på den ungefär - det är så svårt att se annars. Så du kanske såg bilden innan jag laddade upp den nya (inom någon minut).
#19 Okej. Såg nu att min hona som jag laddade upp en bild på även hon hade en sådan mjuk "knöl" på samma ställe fast på andra sidan. Men den är också jättemjuk och jag brukar klämma igenom henne ofta också och har aldrig upptäckt något förut.. Ska ringa vet imorgon och se när jag kan få komma in så jag kan få det undersökt..

#19 Okej. Jag själv har dock erfarenheten att tumörer på just det stället sällan är hårda och avgränsade. De jag sett har varit jättemjuka, ja de har faktiskt känts som fett nästan och de har inte varit avgränsade alls.
Men det är möjligt att din har ett bråck, jag hade dock hållt koll så att det inte växer mer för då hade jag börjat misstänka tumör istället, spec med tanke på att hon redan haft en tumör innan.

#21 Jo precis. Det som talar för att det inte är tumör är dock en hel del. Främst att det gick från ingenting till denna storlek över natten och sedan har det inte förändrats nämnvärt. Blev liiite mindre över julen men nu tycker jag det är samma storlek igen. Bråck kan ju variera lite granna. Men naturligtvis måste jag hålla koll på det!! Vad det än är! Jag ser ju mycket hellre att det är en tumör än ett bråck faktiskt… Tumörer är enklare att operera skulle jag tro. Bråck, då går man ju in i buken på riktigt.
#20 Lite småsvullna kan de ju säkert vara titt som tätt. Denna "grej" kännes väldigt tydligt. Alltså jag känner att "här slutar den" och "här börjar den". Den är MJUK, men man känner att det är någonting under huden. Man kan kapsla händerna runt den och "röra" den lite av och an (dock inte alltför mycket - och om det nu är bråck som det sägest så ska man nog låta bli att göra det också då det kan dra ut mer jox från buken).

Oj, min råttis här en mkt större "böld" den har blivit lite lila runt. Så då vart man hysterik igen och hade telefontid med veterinären senast i måndags. Hon är röntgad och då sa dom att muskelfästet hade släppt så det är inälvor som ligger i "bölden" och hon kan ha slagit i den. Frågade om man skulle få avliva henne, men det beslutet ville inte veterinären ta. Hon sa bara är hon aktiv, äter, gör sina behov och håller sig ren så ska hon må bra och det är just precis vad hon gör. Hon är precis som vanligt, men lite svajig när hon ska balansera eftersom den hänger från baken. Inte så att hon druttar i backen, men står och små tippar.

Jag kan ju uppdatera min situation lite. Noja blev opererad för "bråcket". Det visade sig vara en tumör som blivit infekterad (det var var i den tydligen). Så inget bråck. Hon klarade operationen bra och är på bättringsvägen.
#23 Röntgad? Wow… det har de aldrig gjort på mina råttor. :S Ja då borde man ju kunna se vad det är frågan om tycker man. Men mår hon bra så är det ju ingen fara att låta henne vara som hon är kan jag tycka. Så till vida att det inte är något de kan åtgärda med operation då.

#23 Oj, vad jag känner mig negativ nu, men var inte säker på att det där stämmer. Jag har haft en råtta som också fick en där som blev blålila, det var en tumör men veterinären sa att det var ett ljumskbrock…
Och en annan tumör sa de var en svullen mjölkkörtel, men det var en juvertumör…
Kan updatera här också då, Lovas tumör har inte växt något märkbart så jag avvaktar tills någon förändring skett.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#25 du hade nog rätt, var nog inget bråck om jag få tro. Fick avliva henne kort där på tyvärr :-(
Vet dessvärre inte var det var, men röntgen sa iallafall bråck… Men dom sista dagarna blev den enorm och då tog jag en akut tid för avlivning.
Fick den tiden på en helt ny veterinär station och då sa vet. att råttor behöver inte visa att dom har ont, just för att inte bli ett lätt byte!