Näsblod - på riktigt!
Hallå!
Min Saphira blöder ur näsan denna morgon. Och nej, det är inte porfyrin - åtminstone har det aldrig sett ut såhär förrut. När jag torkar bort blodet så nyser hon och då kommer det ut mer knallrött blod. Det är inga enorma mängder så jag är inte rädd för att hon ska förblöda eller så men jag undrar vad som kan vara orsaken till detta. Hon har nyligen (för en vecka sedan ungefär) avslutat en stor antibiotikakur (Vibranord + baytril i tre vecko). Hon mår annars rätt bra och så, det låter lite från lungorna men inte alls så mycket som från innan behandlingen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min son blöder nästan alltid när han har en förkylning på gång och det kan vara mycket som kommer och han drar in det så det kommer även i mun.Vi stoppar honom nästan alltid i badkaret när det börjar annars har vi blod överallt.
vet ärligt talat inte vadd du menar med porfyrin, men åt oss så är det tunna blodkärl i näsan som spricker och kan gå upp flera ggr per dag om vi inte smörjer närskilje väggen med vitt vaselin som mjukar upp.
Hälsa gärna på mig på Facebook.

Vad jag menar med porfyrin är att råttors snor innehåller porfyrin som gör snoret rött när det kommer i kontakt med luft. Därför tror många som inte är vana med råttor att deras råttor har näsblod när de inte har det. Tyvärr gör detta också att man får problem med att det är svårt att hitta info om VERKLIGA näsblod hos råttor och vad man kan göra åt dem, alternativt vad de beror på.
Jag har haft två rosselråttor som blött näsblod, för deras del var det totalt lungkollaps och akut till veterinären. De var pigga i övrigt och tyckte t o m det var spännande att vi skulle ut och åka (!), men det märktes på dem att de hade andnöd. Det var iofs rätt mycket i alla fall den ena blödde. Fanns inget att göra, utan de fick somna in. (det var två obesläktade råttor jag hade med några års mellanrum, det var alltså inget relaterat till varandra. Bara en livstid av envist rossel som tärt på lungvävnaden.)
Nu kanske det inte är riktigt så illa för din råtta, men när det kommer blod ur luftvägarna tycker jag man alltid ska ta det på allvar. Hellre veterinär en gång för mycket än en gång för lite.
Fortsätt torka bort blodet så det inte koagulerar i nosen på henne, då täpper det till och försvårar andningen. Men ring i alla fall veterinär och fråga om det kan vara "normalt" för det din råtta behandlades för..

Ja jag ska höra av mig till veterinären och se vad de säger. Hon verkar inte ha några som helst problem att andas. Det kommer blod ur bara ena näsborren förresten. Vilken får mig att tro att det bara blöder i näsan, så som det kan göra för människor. Jag ska se om jag får tag på veterinären så jag kan fråga vad jag ska göra.

Fick en tid till 16:20 idag. Då ska de titta på henne och se vad det kan vara för något. Hon mår ju bra just nu ändå. Blev mest förnärmad när jag försökte torka bort blodet från hennes näsa. "Det där gör jag själv!" sa hon.

Update: Hon slutade blöda. Tog kanske ett par timmar eller så. Veterinären hittade inget på henne. Han lyssnade på lungorna och kollade och sådär, men det verkade inte vara något större fel på henne vad vi kunde se, så jag hoppas det bara var något tillfälligt.
Skönt att det inte var värre än så!

Absolut!! Hon har nog inte länge kvar ändå, för hon har tumörer på magen som inte är opererbara (diffusa elakartade saker). :S Så tyvärr är det väl bara en tidsfråga. MEN jag vill ju att hon ska må bra och få leva så länge som hon KAN leva!
Så länge hon inte förändrar personlighet så bör hon må bra, börjar hon exempelvis bitas eller äter/dricker dåligt så kan hon ha ont. Tumörer kan bli ohyggligt stora, och då får man också se huruvida deras nedsatta rörlighet påverkar dem.

Den här påverkar inte henne alls till storleken än. Så det är ingen fara. Men den KOMMER ju att bli stor. Hon har alltid haft lite svårt med hälsan. Hon har nära till förkylningar och har alltid haft vitare tänder och mattare päls än de andra. Men än så länge äter hon bra (som hon ätit tidigare vill säga - hon har aldrig varit så matglad) och springer runt och röjer. Så det är ingen fara. Än.