upphittad råtta
fick ett samtal i förmidags av min dotters klasskamrats mamma.. hon sa att hon hade hittat nån som ville bo hos mig men jag fick se när jag kom dit.. så jag hoppa upp på cykeln å trampa dit.. d visa sig va en tamråtta.. en liten pojk.. inte så jätte gamal.. mager som bara den..å en katt eller nått har varit framme å gnagt på svansen så sissta svanskotan sticker ut.. pojken som vi nu kalar spike hade kommit fram till deras veranda redan i lördags när dom grilla.. sen så satt han där idag med.. så hon plocka in den å ringde mig.. han är väldigt snll men lite osäker… ska ta han till vetr å se vad dom säger om svansen… hur tror ni dom kommer göra? kapa den? men han får bo här nu.. äta upp sig lite å jag hoppas han kommer trivas å att d kanske tom går å få ihop han med mina övriga killar…. fattar itne vad d det är för fel på folk!
Antingen så gör dem nog inget eller avlivar råttan, en råtta utan svans är som en … går inte beskriva. Men svansen är väldigt viktigt för både kroppsvärmen & balansen.
jo d vet jag men tänkte att d bara e själva tippen.. så dom kanske bara tar bort sissta kotan?

kan du ta en bild på hur det ser ut? Om det är som jag tror så behöver du inte åka in till vetten alls, men jag kanske missförstår dig.
Qui dormit, non peccat
Ja kanske, men det kommer kosta. Men hur ser det ut? Äär det läkt?
hmmm ska försöka få ett fota… vill igentligen inte störa han nu så mkt då han e lite lätt skrämd.. men sen blev jag nervös när jag läste på råtthjälpen att en tamråtta brukar ha vitt i sig nån stans.. d har inte denna.. tänk om d bara e en shockad vildråtta? nej d e inte läkte riktigt… men ska försöka fota han å svansen
Alla måste inte ha vitt i sig om jag inte minns fel. Men en vildråtta skulle nog vara mer "galen" av att bli instängd, fast de beror lite på åldern nog
kan bara säga lite om svansen, har sj haft det problemet. Dom gjorde ingenting, min flickas lilla bit av svansen ramlade av av sig sj. läkte jätte fint, bara man höll rent
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

jag tkr att det ser ut som en vilding :O
You can't spell Bitchy without Itchy
Svansen kommer läka av sig själv, bara håll den ren så blir det bra. Tycker iofs också att det ser ut som en vilding, men han verkar ju knappast bete sig som en. Vilda råttor går väl ändå inte fram till människor? :o
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Konstigt att den verkar vara så tam om det är en vilding? Kanske det är en "vanlig" Agouti? :P (Är ej så erfaren)
Tillägg: Agoutis kanske inte kan vara så där bruna? :P
// Fawo (;
itchy.. omg! men han e juh jätte lugn? å bitts inte eller nått? lite halv naffs sådär men inte gjort skada?å han dricker ur sån drickes automat men iof e råttor smarta så han kanske listade ut d med en gång? å han va framme på dan vid komisens terrass? omg omg omg.. nuu blev jag plötsligt jätte nervös! ingen ohyra i pälsen heller vad jag kunde se…iiik.. om d e en vild vad ska jag göra då? men hur vet man säkert att d e d? åååhhh.. vill juh inte släppa ut den när den blivit bättre å den va en tam…
hmm bara en tanke… borde han inte reagera väldigt starkt på lukten av andra råttor om han vore en vildråtta?
såg föressten förut att han e beige på magen.. eller jaa ljusare än övrig kropp…om d har nån betydelse?
sara7012 jag har han i kötet nu för att han ska få lugn å ro.. så jag vet inte hur han reagerar… men luktar råtta här gör d juh iaf… men som sagt han e juh väldigt tam lixom.. har fått för mig at en vilding bitts av helvete om man skulle plocka upp den.. man han klättrr om kring på mig å sådär..
Agouti ser ut sådär, vare sig dom är vilda eller tama. Men tycker han har ett "vildaktigt" utseende. Men om han hade varit vild så hade han knappast varit så tam av sig. Och även om han skulle vara en vildråtta i grunden så är det inte rätt att släppa ut en råtta som är så orädd för människor.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Han borde ju känna att de luktar annan råtta iaf tycker jag. Råttor har ju mycke bättre luktsinne än vad vi har. Du borde ju om inte annat bära med dig lukten av dina råttor.
Ja de låter ju inte precis som nått en vildråtta skulle acceptera bara sådär att man tar upp och pillar med den.
Men om han har varit ute, i regn i rusk, så kanske han blivit lite vild till utseendet? Ja menar, han är ju smal o inte fått tillräckligt med mat, de kanske påverkar pälsen också? Jag har faktist ingen aning men jag bara spånar lite 
// Fawo (;
lamina.. nej jag känner oxå d… men han kanske bara e liten lixom? som sagt han e mager som en sticka.. tyggraden står upp lixom? men vad e d som gör att han ser vild ut då? blir super nervös nu..hahah bör jag va nervös? kkanske d bästa vore å avliva han ?men tänk OM d e en tam..ååååhh jag vill att nån som kan ska komma å kolla på han å träffa han..hahaha
Så länge han inte bits, är lugn och frisk från ohyra så skulle jag säga låt han vara kvar =) Han kom ju trots allt till människor så han valde ju det själv så att säga. Augoti ska ju se lite 'vilda' ut och är han mager så kanske han ser lite extra vild ut. Jag tycker låt han vara kvar så han äter upp sig och du lär ju märka inom snar framtid ifall han börjar ändra sitt beteende :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
ja så får d bli… ändrar han betende när han e tjock å frisk så får jag väll lösa d då..på nått sätt.. men folk får gärna komma med fler teorier å upplysningar=) tackar för all hälp jag kan få=)

Tvivlar stakt på att det vore en vildråtta ni plockat in, dessa är skygga och aggressiva. (Och dom vildråttor jag lyckats fota har sett ut som vilken tam agouti som helst).
En agouti skall vara ljusare på undersidan av kroppen, så att han är beige där är helt normalt för den färgen, oavsett om råttan är vild eller tam.
Att han är så tunn bidrar säkert till att folk tycker "han ser vild ut".
Vart bor du?
Svårt att säga. Egentligen så är ju vilda och tamma råttor i princip samma sak och ska inte gå att skilja åt (annat än att bara tamråttor existerar i andra färger, hårlag och örontyper än Toppörad Agouti Släthår). Men tycker han har något vildaktigt över sig. Kan ju vara för att han har varit ute också. Vem vet hur länge han kan ha sprungit lös..? Men tycker inte du ska oroa dig, så länge han är snäll så är det ju ingen fara… Mata upp honom och ta han till en veterinär som kan kolla att han är frisk och så så ska du nog se att han blir en fin råtta tillslut.
Har själv 2 agoutisar, btw. Den ena är rex och ser allmänt "skabbig" ut. Den andra är släthårig och är så fin så fin. Pälsen är len och skinande och hon ser pigg ut. Men båda skulle nog kunna misstas för vildråttor av utan närmare titt…
//Lamina

långt ifrån alla vildråttor är skygga & agressiva, har ett par exempel av det här i stan ;)
You can't spell Bitchy without Itchy
Tror inte för ett ögonblick att det är en vildråtta. En vilding skulle absolut inte låta sig hanteras hur som helst av en människa - det finns ju till och med de som har fått kullar mellan en tam- och en vildråtta, och till och med ungarna gick knappt att hantera om jag minns rätt.
Dessutom har jag vansinnigt svårt att tro att en riktig vilding skulle bli sådär mager, de har ju knappast svårt att hitta mat och leva ute i naturen. En vildråtta skulle tillhöra en flock, han skulle känna till var man kan skydda sig för väder och vind, och var man kan finna mat.
Så jag tror absolut att det är en tamråtta som har blivit utsläppt, särskilt med tanke på att han sökte sig till människor och är i så dåligt skick. Vilket som, att han är så särskilt lugn nu beror mest troligt på att han är just så dålig och mager, han kommer att piggna till och säkert bli nervigare ju mer energi och näring han får.
Ohyra kan han ha vare sig han ursprungligen är vild eller tam, då han har levt ute i naturen, men det är ju lätt att behandla och bli av med.
Vad som än sker med honom, släpp absolut inte tillbaka honom ut i det vilda. Han klarar sig helt uppenbart inte därute med tanke på vilket skick han är i. Så länge han är frisk men mager så är det ju bara att behålla honom tills han har ätit upp sig, och sedan omplacera honom om du inte vill ha kvar honom. Visar det sig att han har problem med temperamentet när han piggnar till så får du väl omplacera eller avliva honom då, men det är onödigt att räkna ut honom redan nu. :) Han verkar ju ha potential.
Bra att du tog hand om honom! Och lycka till förstås. 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
jag bor i den lilla staden vänersborg ca 8 mil ovanför göteborg=) ja han e juh kanske i shock så därför han e lugn?..men jag tänker ha han kvar så länge han är trevlig å ha å göra med varesig han e en vilding eller tamis=)….tänker inte släppa ut han igen.. har funderat på detta hela natten å d e inte rätt just med tanke om hur han ser ut nu.. då svälter han ihjäl.. jaa altså jag har juh fått för mig att vildaråttor bitts för glatta livet om man skulle råka fånga en… å han naffsar lite men släpper fort å d blir inget märke alls… men han får bo här hos oss å hoppas på att han inte blir så "skvattig" när han lärt känna mig å känner sig tryggare juh mer jag hanterar honom tack för allas åsikter=)

Han är inte en vilding, finns inte en chans att han skulle vara så accepterande med hantering då. Att han ser snipig och lufsig ut är snarare för att han varit ute och fått kämpa för mat. En vildråtta är visserligen lite magrare så här års, men de har fortfarande bra hull.
Visst finns det vildråttor som är mer "tama" dvs totalt orädda, har sj en sån liten dam nedanför mitt hus. Hon kan sitta nära mig men accepterar inte att jag rör henne.
Qui dormit, non peccat
Jag tror han ser "skabbig" ut pga att han inte fått rätt mat i sig. Antagligen är de en tamråtta som blivit utsläpt för vildråttor vet ju vart dem kan hitta mat och vad dem bör äta. De gör ju inte tamråttor om dem kommer ut så i naturen. Jag tror mkt på att om han får i sig mat och växer till sig så kommer han bli en fin råtta med fin päls. Han ser väll skabbig ut oxå för att han kanske inte vet hur man skulle hitta skydd för regn osv och varit rädd och allt de dära.
Vet när jag fick hem ett par råttor så hade dem jätte sträv och äcklig päls men med lite mat och bad så har dem nu jätte fin och mjuk päls. En av dem kan man knappt göra blöt för att hon har så tät päls. OCH hon hade jätte gles päls innan såg nästan pälslös ut.
Eftersom han sökt sig till människor så är han nog en tamråtta. Hoppas han blir en fin råtta.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur ser han ut under baktassarna? En vild råtta är mycket svartare där än en tam agouti.
Stackars liten :(
Söt var han i alla fall!
Lycka till med sötnosen.
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)
Min mamma bor i vbg om du behöver hjälp så finns jag där ibland. (bor i göteborg själv)
Hälsningar Anna med pälsklingar!
Väänta lite, har du hittat pojken i Vänersborg?
Lämnade för bara några dagar sedan två pojkar, agouti dumbo & toppörade till en tjej i Vänersborg.
#33 var dom magra du lämnade?
om inte så är det inte en av råttorna du lämnade, då denna var väldigt smal. och det blir dom inte på bara några dagar.
hmm ska försöka kika under tassarna=) och pälsen är inte alls sträv utan väldigt mjuk å glansig… e nog bara jag som suger på att fota=) linboll om du är här å vill kika på an skicka ett pm eller nått när du är här eller så så ordnar vi det=) RaGooN hmm vad heter stället..öhhh…poppelvägen heter d… området heter mariedal tror jag.. nära en mataffär som heter torpahallen och en kyrka som heter mariedalkyrkan.. bakom där han hittades finns en stoooor lekplats å familje central som heter sirius…. vart i vbg lämnade du dem?
Vi möttes på Resecentrum.
Tro mig det går på några dagar för en råtta att bli pinnsmal, även att bli fet.
Jag skulle inte kunna kolla på honom?
Skulle ju känna igen om det var en av hanarna.
Om det skulle tänkas vara en av de pojkarna skulle jag gärna ta hem honom och försöka få kontakt med köparen.
Om inte så får du lycka till med pojken :)
Kram Erica
ragoon jo visst kan du få kolla på han…absolut inga problem.. när kan du? kan du ta dig till vbg?
Tass. Vill följa tråden :P
nadard: vad menar du med tass:vill följa tråden? =)
#39 att varenda gång det hädanefter kommer en uppdatering i tråden, så syns det som en liten länk uppe i "uppdaterade inlägg"-bubblan :P Nu kommer jag också att få en sån XD
ahaaaa….. =) sån hadde jag automatiskt.. men d kanske e för att jag skapade tråden?
#41 - japp det blir så automatiskt när du skriver i en tråd eller skapar en tråd så att du kan följa tråden om någon skriver i den :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Precis :D Tycker det är spännande och vill inte missa något :)
#37 - När som helst egentligen. Eller ja, när som helst innan den 30 April. Så bara att vi bestämmer ett bra datum :)?
*tass*
*tass*
RaGooN: Skulle du inte kunna ta kontakt med köparen redan nu för att fastställa att det inte är en av råttorna från dig? Tycker ärligt talat det är din skyldightet som uppfödare att veta och kolla upp hur det går för råttorna i det nya hemmet, bland annat.
Tass!
#47 - Jo så sant så sant. Har bara inte tänkt såpass långt ännu.
Ursäkta mig :/ Ska ta och skriva till henne nu.
Kram Erica
vi har mailats med varandra nu jag å erica så ska vi se vad vi kommer framm till.. håller er uppdaterade=)
tass
#49 vad bra att du tar kontakt med henne :) Hoppas bara det inte är någon av dina små pojkar.
Kram
Lägger in en tass här också, måste ju veta hur det går för den lilla sötnosen!
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
svansen börjar iaf läka å han e livligare.. myser på axeln gör han men vill väääldigt gärna hoppa ner från soffan å springa på golvet=) han är mkt trevlig=)
Tass :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
måste tyvärr med stor sorg meddela att spike hittades död i buren i morse.. vet inte vad som hänt=( hadde ute han senast igår kväll… kan d kanske varit stressen av bur som gjort d då jag mer å mer misstänkte att han va vild igentligen med tanke på dem mörka fläckarna under bak tassarna…. synd är det i vilket fall.=(
Nej men liten :(
Vad fruktansvært synd. Men det ær sånt som sker tyværr :(
Kan ju meddela er andra också att en av ungarna från mig var det
inte.
tråkigt! beklagar.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

beklagar
beklagar :(
Stackars liten ._. Efter att ha läst alla inlägg här så är jag ändå glad att han fick en fin sista tid med massa omsorg!
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter