Om en hane, behöver råd...
Ja som några av er vet hämtade jag lite råttor nere i Skåne, däribland en hane som en tjej som bor nära mig skulle ha, och nu verkar det som att hon inte kommer ta honom för hon hör inte av sig etc.
Så nu till problemet, jag är fast med en hane som jag inte har tid med, som jag inte har plats med och definitivt inte råd med för jag tror att han behöver veterinär, han går med huvudet på sned hela tiden (öroninflammation?) och har dålig balans, lite svårt att klättra sen tycker jag mig även se att hans ena öga putar ut mer än det andra (har hört att det kan bero på hjärntumör?)
Sen till nästa problem, jag behöver buren tills när bäsarna ska delas på, och denna hanen har förmodligen suttit ensam ganska länge och enda gången jag tog mig ordentligt med tid och försökte umgås med honom bet han hål på min knoge så det började blöda rätt ordentligt. Vilket betyder att nej, jag vill inte stoppa in de pojkarna som finns i kullen till honom. Visst om det hade funnits mer tid och jag hade kunnat göra en ordentligt introduktion, men det finns ju inte det!
Nu är min fråga. Vad gör jag med hanen? Känns ju enormt taskigt att skicka iväg honom till någon annan. Men han behöver mycket mer tid än vad jag kan ge honom just nu och som sagt behöver han bli kollad av veterinär och nu har alla mina pengar gått till bebisarna. Visst skulle jag kunna betala för veterinär, men det känns som väldigt sura pengar när det från början inte ens var meningen att han skulle stanna här mer än en natt. Och jo, jag är djurvän, så jag tänker inte låta honom lida för det, för den som tycker det låter så
Och en till fråga, någon väldigt nära Växjö eller med vägarna förbi Växjö, som har en någorlunda stor bur att låna mig tills det löser sig med denna hanen?
you can't face the problem, if the problem is your face……
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det första jag tänker på är att kontakta uppfödaren till råttan och berätta läget. Är han/hon ansvarsfull så kanske han/hon kan hjälpa dig.
Det är ett stort problem där, vi räddade honom från en tjej som sket fullkomligt i sina djur och inte ens hade någon aning om hur man tar hand om en råtta. =/

#1 Det var väl de som var problemet, "uppfödaren" ville inte ha råttorna? Eller så tänker jag på en annan tråd.
Jag hade försökt få tag på tjejen som ska ha råttan, väldigt korkat att först vilja ha en råtta och sen bara strunta i att faktiskt hämta den! Oansvarigt låter det som.
Det kan vara öroninflammation, eller hjärnblödning, tumör, det går inte att säga. Men han kommer behöva veterinärbesök och så får man ta ställning efter det.
Qui dormit, non peccat
Ok, visste inte att det stått om honom tidigare.
Svårt läge.
Ja, precis, hon hade två kullar och först var det bara att de skulle bli mat men sen kom det fram att det var betydligt mer som skulle kunnat hänt med dom pga hennes okunskap osv.
Jag har gjort det, hon har sagt att "hon ska försöka fixa det" men sen slutar hon svara och en timme innan jag skulle köra honom till henne läste jag ett sms där det stod att hon inte kunde ta honom, då skrev jag att hon måste ta honom för att jag hämtat han för hennes skull etc men som sagt har jag ingen aning om hur det kommer bli och jag väntar mig alltid det värsta
Har funderat på att avliva honom faktiskt också. Dels att han redan är stressad och mår dåligt förmodligen sen ganska länge tillbaka, dels att det inte funkar att hantera honom - hur skulle jag då kunna medicinera honom, massa tankar som rör sig i mitt huvud just nu "/ Vill bara det bästa för honom, eventuellt erbjuda mig att betala veterinärkostnaderna bara jag får tag i någon som verkligen har tid att lägga på honom… :(
#4 Inte så lätt att veta… Jo, det är verkligen det. Behöver mest bara få lite råd, jag antar att det löser sig på något sätt iaf
Om han är sjuk så behöver han veterinärvård först och främst. Det är förmodligen inte så lätt att hitta nytt hem till honom där den nya ägaren är villig att starta med ett veterinärbesök. Om du inte kan fixa det på något annat sätt och läget blir akut så kanske avlivning är det bästa alternativet. Han ska ju inte behöva lida och må dåligt i alla fall.
Nej, jag tror inte heller det, sen är det inte heller så mycket råttfolk som bor i närheten av mig vad jag vet.
Det värsta är att jag inte vet om han lider, jag kan ju bara anta att han gör det, han kanske har varit sån här hela livet och mått helt okej men… åh, det är svårt.
Tänkt ringa vet imorgon i alla fall, får se vad dom säger om saken
Hm, okej, jag bestämde mig för att jag tar min lediga kväll till att försöka bedöma om det är värt att försöka få honom bra.
Har haft världens dust med honom och hade jag inte haft skinnhandskar på mig hade jag nog varit på väg till akuten med risk för att blöda ihjäl, han har huggit och han har attackerat och han har än det ena än det andra. Det går inte att röra vid honom.
Däremot, om jag gör rätt bedömning, så är han bara sjukt rädd. Möjligtvis att han har ont någonstans på kroppen. Haltar inte eller något sånt men det är en möjlighet ändå.
Kanske skulle filma, så någon som är lite duktigare på aggressiva djur än jag (no experience at all) kan hjälpa mig bedöma om han är rädd, arg eller irriterad. Först lät jag bara honom nosa och de första gångerna högg han, de andra gångerna luktade han, vankade iväg, kom tillbaka, luktade, provsmakade, gick iväg.
Så fort jag började försöka röra vid han så attackerade han men i slutet kunde jag i alla fall hålla ett finger på honom utan att han högg eller attackerade. Hm, way to go?
Får nog ta mina tre lediga dagar till att se om han kan bli bättre på den fronten. xD Han är ju knappt hanterad på ett par månader, vad jag har förstått det som. Tackar gud för handskar i alla fall… har redan två fina sår på knogen efter honom
#9 usch din stackare.. vilket jobb 
#10 Ja, så kan det bli. Men jag är inte den som ger upp i första taget, bestämde mig för att han ska få en helhjärtad chans så det ska han få - kan ju ske ett mirakel!
Detta var ju intressant. Tänkte ta min andra dust med honom och vad fan hände?
Började likadant, förberedde mig på att bli halvt attackerad, han satt på mellersta hyllplanet och jag sträckte fram handen. Vad gör han? Nosar lite, och sen nära på kliver upp i min hand. Och sen då? Jag försöker klappa honom, lite protest men ingen attack, slutar med att han ligger i hörnet relativt avslappnad och bara vänder huvudet bakåt lite då och då, typ som om… jag vet inte hur man ska beskriva det, men som om han påminns om att det där inte alltid har varit så behagligt och kommer på sig själv med att det är livsfarligt att någon petar på en…
Men ja, utan att ropa hej utan att ha tagit sig över bäcken kan jag säga att mitt hopp är större nu. Inga problem att klappa honom alls nu förutom det lilla. Vad fan hände säger jag igen? :o
Dock har jag redan dragit slutsatsen att han har ont i minst ett av öronen, eller så har han blivit slagen i huvudet av sina förra ägare och att det är därför han är så sjuuukt känslig runt huvudet men jag har faktiskt svårt att tänka mig det. Han rycker till som fan och biter till om man kommer för nära öronen, i alla fall. I övrigt gick det att klappa både på rumpan, ryggen och sidorna.
Ja, lite hopp i mörkret i alla fall 
Väldigt söt iaf
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"