Råttor iFokus

Råttor

Etikettsläktforskning
Läst 779 ggr
Layne
0

En bitterljuv överraskning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt namn är Linn och jag är ägare till en striped roanråtta vid namn Layne.
En månad innan jag fyllde år gick jag i en djuraffär med min pojkvän för att köpa hundmat till en vän, när vi passerade råttorna nämnde jag hur mycket jag saknade ha råttor sedan min älskade hanråtta gick bort.
På gott och ont bestämde sig min kille för att skaffa sig en råtta som överraskningspresent till mig, något jag inte stöttar även om han menade väl. På min födelsedag fick jag en väldigt förkyld "hanråtta" på runt 7 veckor.

Inte nog med att Zooaffären hade sålt min pojkvän en ensam råtta utan att fråga om den skulle få en artfrände som burkamrat, så märkte jag snabbt att "han" var en hon… Hon blev såld i en liten hamsterbur, zooägaren sålde även dammigt sågspån, hö och olämplig mat åt henne.
Som grädde på moset märkte jag att hon var dräktig två veckor senare…
Blev otroligt irriterad på avsaknaden av omtanke som djuraffärsägaren hade mot sina djur.
Dessutom tyckte jag synd om min naiva och överspontana pojkvän som skämdes över hur ovetande han hade varit om allting.

När jag åkte dit och konfronterade försäljaren om allting så sa han att "Jag separerar inte råttorna här för de är ofta redan dräktiga när de kommer till mig." Ett påstående som inte rättfärdigar att låta honor föda kull på kull med ungar på ett okontrollerat sätt.

Iallafall så ser jag på det som att Layne och hennes 7 bebisar nu har en ljusare framtid då jag försöker hitta fina hem till så många som möjligt av dem och resten tar jag hand om själv.
Bebisarna är i skrivande stund snart 3 veckor gamla och studsar runt överallt. De är 6 flickor och en pojke. 3 blue striped roan och 4 champange roan.
Trots djuraffärens bristande hantering av min kära råtta i början av hennes liv så ser jag till att gör framtiden så bra som möjligt för Layne och hennes busungar.
Om ni är intresserade av bebisarna och accepterar att jag säljer ungarna enligt SRS regler hör av er! Hemmet är viktigare än priset.

Itchy
0

vart finns de

You can't spell Bitchy without Itchy

Lamina
0

En liten solkskenshistoria ändå på sitt vis. Synd bara att killen i affären inte verkar bry sig om djuren för fem öre!

Måste bara påpeka, om du ska sälja ungarna måste du skriva en annons också, och den ska innehålla dessa punkter:

• födelsedatum
  • färg, teckning o hårlag
  • kön
  • kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v)
  • faderns namn, födelsedatum, vikt
  • moderns namn, födelsedatum, vikt
  • syfte med parningen el om det är omplacering, anledning
  • omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc
  • pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb
  • ort där råttan/råttorna finns
  • telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus)
  • Om annonsen ska vara låst eller ej

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Miss Lalona
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Väldigt söta råttor och jag måste även tillägga, att även om han hade kunnat läsa på, så var det en väldigt fin gest av din pojkvän. Inte alla som skulle varit så gulliga och överaskat.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

[Alenzi]
0

Trots att det var lite dumt, så var det väldigt gulligt gjort av din pojkvän, och otroligt fint gjort av dig att ta sånt ansvar :) Fin historia, önskar dig lycka till med att hitta hem till dina småttingar!

Ninja
0

Skriv ut L80 och tryck upp 8 kap. 1§ i ansiktet på affärsinnehavaren!
"Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,
eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl."

Särskilda skäl gäller knappast i hans fall. Skrikandes De får helt enkelt inte hållas tillsammans. Blir så ledsen över sånt folk, så många djur som råkar illa ut. Rynkar på näsan
Han skulle behöva läsa kap. 3 också, "Bestämmelser om skyldighet för den som säljer sällskapsdjur att lämna information om djurets skötsel". Där står det att man bland annat måste lämna uppgifter om däggdjurs eventuella dräktighet när man säljer det..
Länk till L80 (pdf)

Lilla tjejen verkar ju ha hamnat i ett bra hem i alla fall. Passa på att behålla en hona som sällskap till mamsen, men det hade du kanske redan tänkt. :) Lycka till med de små.

Layne
0

Bebisarna finns i Hässleholm. Lamina: Jag har lagt upp en annons nu.  (7 Busbebisar söker nya hem)

http://rattor.ifokus.se/discussions/4dbfcaf288f4725bc7003075-7-busbebisar-soker-nya-hem#discussions-1

Och tack för ditt beröm Alenzi. <3

Layne
0

Ja, jag har planerat att behålla iallafall en av Champangeflickorna som sällskap till Layne. Sedan så får jag säkert behålla någon till som inte hittar ett nytt hem. Tur att jag lagt alla mina slantar på att köpa en jättebur till dem Tungan ute