Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1416 ggr
[mysvensk]
0

De stannar på botten

Jag vet att jag säkert är tjollrig men men…

Har för ca två timmar sen flyttat över råttpojkarna från den provosoriska buren till den nya riktiga.

Dock stannar de på botten så de får varken mat eller vatten.

Vill helst inte flytta ner maten eftersom de helst gör ifrån sig på botten.

Har testat att lyfta upp dem till maten och så.

Vad ska jag göra?

Banankaka320
0

Vänta ;)
Kolla också om dem kan klättra

[mysvensk]
0

De kan klättra de klättrar lite på väggarna men vill ogärna gå på våningarna. och då är det vanliga plastvåningar

Banankaka320
0

Testa lägga en där, vad händer då?

[mysvensk]
0

Den flyr ner så fort den kan. Jag funderar över om de kan vara höjdrädda eller något xD

Banankaka320
0

xD Okej, men då vet dem allafall att dem inte dör när dem är däär uppe. Hur ser buren ut?

[mysvensk]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser buren ut:)

Just nu gömmer de sig bakom huset

Falurven
0

Jag tycker du ska avvakta. Råttorna bör få undersöka buren i sin egen takt :)

De har ju bara suttit där i ett par timmar.

Mvh Nathalie

[Ratass]
0

en av mina var skiträdd i början när jag fick hem henne så hon satt helst längst ner längst in, men testa att ha hus elelr bon på våningarna, behöver de mat elelr vatte nså klättrar det och letar reda på det, även om det kanske händer under natten.

Banankaka320
0

Testa att slcka lampan eller ha mindre ljus, då bruka råttor bli modigare :)

[mysvensk]
0

Okej tack:)

cosmonita
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tror också att de bara behöver lite mer tid på sig. De känner sig bara osäkra ännu. Om du sätter upp en hängmatta i burtaket så kommer de så småningom säkert gärna ligga i den.

[mysvensk]
0

Okej:)

Vad kan man göra en hängmatta av?:)

[Alenzi]
0

#12 allt :D Om du har nåt gammalt tyg liggande, kläder, filtar, handdukar.. Det bästa är fleece, det är hemskt billigt också. Kan fästas med ståltråd, klädnypor, snöre, krokodilklämmor.. XD

[mysvensk]
0

Duger typ en sjal? som man fäster på något bra sätt

[Alenzi]
0

Absolut, men var beredd på att den inte kommer vara sig lik igen, någonsin :P Råttor är bra på att utsmycka tyg med diverse hål och gulaktiga fläckar XD

[Alenzi]
0

Och förresten, iom att dina verkar vara fegisar, var noga med att fästa ordentligt i alla fyra hörnen så det inte gungar eller ger sig för mycket i början :)

[Alenzi]
0

Och så ser det på bilden ut som att du kanske har spån i buren? Det är många som ogillar spån eftersom djuren kan få problem med andningen och irriterade slemhinnor - det är en sak som är bra att vara medveten om, ifall du inte kände till det innan. Det finns en del andra alternativ, alla med olika för- och nackdelar. Råttor är sjukt smarta, så man kan lära dem att gå på låda :) Gör man det så behöver bara materialet i lådan kosta, i botten kan man ha t.ex. tidningspapper (utan häftklamrar)

[mysvensk]
0

Har massa gamla sjalar liggandes som jag inte använder så:)

De är fegisar, fast inte när det gäller människor (inte mig i alla fall) för trots att jag fick dem igår verkar de väldigt fästa vid mig och myser gärna in sig i mina kläder och klättrar på mig…

[Alenzi]
0

#18 perfekt, ju :D Jag brukar offra gamla pyjamaser och sånt också, då kan man klippa av en ärm eller ett byxben att hänga upp som de kan krypa in i ^^

Aww vad härligt det låter :) Sånt blir man så glad av.

[mysvensk]
0

Kan se om jag hittar något sådant!

Har du något tips på något annat man kan göra själv och ha i buren som de gillar? Har tyvärr inte råd att köpa något åt dem den här månaden förutom det nödvändiga…

Ja:) Jag var rädd att de skulle vara som blyga i början och kanske för alltid men de är himla sociala!

Lilith
0

Mina tjejer var tvärtom istället.
De satt allra högst upp i buren och tvärvägrade klättra ner för första stegen.
Efter några dagar tog en av dem de första stappliga stegen på andra hyllplanet, men det tog som sagt ett tag och hon var snabb upp igen.
Allteftersom de blev lugnare så vågade de även röra på sig mer.

Jag vill minnas att jag gav dem allt på sin våning, och sedan kanske flyttade ner lite av godsakerna till andra våningen för att göra dem mer intresserade.
När de rörde på sig i hela buren flyttade jag helt enkelt sakerna dit jag ville ha dem :)

[mysvensk]
0

Okej tack:)

[Alenzi]
0

#20 Hmmmm… alltså egentligen är det ju bara fantasin som sätter gränser. Man kan vika in en godis i en tom toarulle, så har de nåt at mecka med ett tag. Du kan göra hål i sidan på en gammal glasslåda, trä igenom snöre eller ståltråd och hänga upp den i gallret - så får de en liten utsiktskorg XD Grenar (t.ex. från äppelträd) att tugga och klättra på. Maskrosblad gillar de flesta. Rep att klättra på. Om du orkar sy kan du göra tunnlar av gammalt tyg och hänga upp dem, som ärmarna jag pratade om innan.

[mysvensk]
0

okej:)

Jo jag har tyvärr spån just nu:( tänkte byta till något flis jag har hört om men har inte råd den här månaden. Dumt, jag vet..

[Alenzi]
0

Jag tror inte de tar skada av det om det är en så begränsad period :)  Du får gärna berätta hur det gick med pysslet sen :D

[mysvensk]
0

Vad bra:)

Ja det ska jag:)

Zolah
0

Hej hej :3 det är cheesecake bruden här xD

tänkte att jag skulle tipsa om den här tråden åt dig, den är en bra samlingstråd för diverse skoj grejjer om råttor :3 Och än en gång, dina herrar är heta xD ( fast mina är hetare såklart ;) **måste bara säga så dom inte blir ledsna ** )

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor#discussions-1

[mysvensk]
0

Najs!

Då kollar jag där!

AnneN
0

Om de tycker att platsvåningarna är otäcka att gå på så kanske du kan testa att lägga lite tyg eller liknande där som är behagligare att gå på?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[mysvensk]
0

Smart det kan jag ju göra:)