Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 481 ggr
Zolah
0

Dom vågar inte springa lösa

Jag tror jag har världens fegskitar till råttor

Jag försöker få dom att springa ute nu när katterna är borta, kan lämna dom i flera timmar med dörrarna öppna eller lämna dom på golvet i transportburen ( hamsterbur ). Dom läggar isg och sover i transportburen, eller så sitter dom bara där .

Testat med godis ( rispuffar, inget sött dvs ) och lagt ut utanför buren. Då tar dom med stor försiktighet och tar dom en efter en men stannar i buren

Så några kvicka tips?

oh just ja, en sak till. Kan råttor bli sotis? en av mina äldre hanar har börjat tok kissa på mig, inte lite heller. Känns om det var markering skulle det bara komma lite, och om det var en olyckshändelse så skulle han inte göra det flera gånger på en kort stund. ( så man undrra om han har en vatten puckel gömd nånstans )

Tack för svar / Zol

Jespersen
0

Om du har dom på dig, utan bur eller transportbur i närheten, är dom lika fega då? Med mina fegisar har jag helt enkelt bara tagit ut dom på en plats utan massa gömställen och om dom fegar mkt så sätter jag dom en bit ifrån mig ibland.

Tillslut har mina förstått att det faktiskt kan vara riktigt roligt att utforska :)

Mina sista zooråttor tog dock lååång tid på sig innan dom vågade springa något på golvet, och även efter det så har dom inte alls vart lika äventyrslystna som mina andra två (som jag skaffade efter).

[Ratass]
0

Alla mina är från zoo och det är verkligen olika personligheter i dem, två av dem ville genast kuta runt på golvet och tyckte det var kul med en gång, två andra var väl lita skeptiska och sista lilla killen han ville verkligen itne gå på golvet. Så det är helt enkelt att sitta med dem så de vår vänja sig tillsammans med dig. och ibland kanske tvinga ner dem på golvet iaf för att de faktiskt ska prova :P

Så fort jag skaffade en matta till köket där de får vara , en sån där lurvig, typ gräsmatta :P Då vågade sig lillkillen ner då han slapp gå på det kalla golvet :P

Zolah
0

Ingen av mina är från Zoo, om det har nåt med saken att göra.

Har också lurviga mattor, men det verkar inte intressant helt enkelt. - Ska testa sätta mig ner och spela nåt spel vid TVn och låta dom vandra då, kanske funkar bättre?

mikeiko
0

Jag tror att golvet helt enkelt inte lockar, det är stort och kalt. Använd soffa/säng istället.

Jag har testat massa gånger att låta mina tjejer få röra sig fritt, men de sprang bara på mig (jag satt på golvet med utsträckta ben)…så ja, de är liksom inte intresserade av golvet. Men kanske om man slänge ut en himla massa lådor, filtar och täcken överallt :)