Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1318 ggr
[oskuldast]
0

Hjälp, för liten råtta..

Fick hem en råtta ifrån djuraffär igår, som är extremt liten. frågade hur gammal hon var och då sa dom 7-8 veckor. Hon är mer typ max 3 veckor. Min andra råtta är ju 8 veckor och Lillan som hon heter är hälften så liten och väger knappt något. Och hon försöker få di av min andra råtta eller något. hon lägger sig på rygg under hennes mage och typ snuttar. :/

Undrar vad jag ska göra, att lämna tillbaka henne är inget alternativ.

Om jag inte ska ge henne modermjölksersättning från apoteket eller laktosfri katmjölksersättning eller något?

Tacksam för svar

[Ratass]
0

Djuraffärer har knappt nån koll på ålder, dessutom brukar de inte helelr få rätt mat så de lägger inte på sig mycket alls heller. Så antingen är den tre veckor eller så är den lite äldre men inte växt på sig som andra råttor gör hos uppfödare.

Du skulle ju kunna ge nån form av mjölkersättning ja, vilket är jag osäker på det får nån av de mer kunniga säga till om när de tittar in.

[Alenzi]
0

Stackars lilla gumman :,-(

Jag har ingen erfarenhet av småttingar, men mitt bud är att de väl borde kunna klara sig på vanlig mat vid den åldern, frågan är bara vad det gör med psyket.. Jag hade gett lättsmält och lättuggad mat.. Kanske barnmat och välling. Och jättemkt närhet.

[oskuldast]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hon får närhet helatiden, tar med båda två överallt. Hon är annars jättesprallig och busar och har sig så hon är ju glad. Dock är jag sjukt orolig för har inte sett henne dricka än.. vet inte om hon har gjort det när jag inte har kollat på men ändå. Vet dock att hon kissar iallafall

Åh tycker så synd om henne :( hon är ju så liten, tycker inte att någon varelse alls ska behövas tas ifrån sin mamma så tidigt.. det är ju aldeles för tidigt..

[Ratass]
0

även om hon kan äta fast föda så är det ju itne säkert att hon gör det. Har du flerastörre råttor i buren?

Tänker bara tillbaka på ett marvin jag fick ta hand om, tror den kullen kommit från Imazo som djurafären här tar hem ifrån. Den var nog för ung ocg då den var tillsammans med de andra marsvinen i affären som var riktigt stora så vågade de int äta. Den låg tillslut helt försvagad och rörde sig knappt, fick ta med den hem och mata med välling från konsum. Så håll koll på den lille och se omden äter/dricker.

[oskuldast]
0

Hon äter torkade bananer har jag set, hon har ätit lite annan mat för råttor jag har också. Har en större råtta bara som hon är tillsammans med, hon verkar gilla henne. Dom sover tillsammans och sånt. men är helt ny inom detta och jag vet ju inte.

[Ratass]
0

Men det låter ju bra iaf. :) då är det nog ingen fara om hon faktiskt äter och hon kommer lära sig efter den större. Men det är bara att hålla koll på hene om du är orolig, utifall att det skulle vända och bli sämre.

Banankaka320
0

Ge henne babymat och gröt :)

[oskuldast]
0

Vad för babymat och vad för gröt? och hur gör jag med dricka imed att hon inte dricker? :o och vad gör jag om hon inte äter det?

[Ratass]
0

Har du skål eller flaska? Om du har flaska så kan det ju vara ide att ha en elelr flera skålar.

Banankaka320
0

Babymat som bäbisar (Mnniskor) äter :D Finns på ica vid babyhyllan, finns gröt där med. Du kan blanda ut babymaten med vatten :)

[Ratass]
0

gurka kan du ju också testa att ge, innehåller ju mycket vatten.

MarajLowajz
0

Mitt råd är att du väger henne dagligen, vad väger hon nu?
Sen är ju barnmat, välling och gröt det bästa att ge. Välling med lite olja på morgonen och sen barnmat på kvällen. Det gjorde susen på mina underviktiga råttor som jag fick hem.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[oskuldast]
0

men vad ska jag ha för gröt? för köpte någon gröt till Låttan(äldsta dunet) förut och det gillade hon inte alls. vet inte vilken sort det var men det var i sån burk på barnavdelningen på maxi. bland barnmaten och sådant. så behöver en specifik grej jag ska leta efter, annars får jag fram något som dom inte ens kollar på.. samma med välling

Banankaka320
0

Finns sån pulvergröt du kan testa, har inte behövt ge mina de för dem äter babymaten direkt. Om hon inte vill äta de så testa att värma upp de i micron och stt lite smör så luktar det mer och smakar mer:)

MarajLowajz
0

Jag använder Godmorgon Välling utan tillsatt socker (pulver soom blandas i vatten) - smaskens hos mina råttor. Och gröt är ju havregrynsgröt - funkar bäst hos mina, brukar blanda i en rå äggula ungefär 1 gång per vecka för lite mer protein.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Magda
0

majsvälling med rå äggula brukar vara poppis hos små råttor som inte vill äta, och där får hon ju i sig ordentligt med vätska med, om hon nu gillar majsvällingen förstås.. Kyss

[oskuldast]
0

Har kommit på problemet med att hon inte drack nu, har inte haft någon vattenautomat som dom har haft i affären. så har vart och införskaffat mig en sådan plus barnmat och välling. Fyllde den med vatten och satte in i buren och hon drack som om hon aldrig fått vatten förut haha! så sköntt att det är löst iallafall :) och barnmaten är hon och slickar lite på ibland, ska testa vällingen ikväll och se vad hon tycker om det. :)

Banankaka320
0

Vad skönt att höra  Skrattande

MarajLowajz
0

Kom ihåg att väga henne ungefär 2 gånger i veckan nu i början så du har en startvikt och kan se hur vikten går :) När hon kommit upp i storlek så väg henne 1 gång i veckan, det gör jag med mina bara för att se att dom ligger bra och ser jag att dom minskat eller liknande så ökar jag på med mat så jag vet att alla får :)

-Albert Einstein

[oskuldast]
0

Har ingen våg :/ har kollat runt med folk jag känner, men ingen har att låna ut. Sen behövs det ju pengar också om jag blir tvungen att köpa, och jag har sisådär.. 7 kronor haha. så det är ju ganska bortom verkligheten just nu

MarajLowajz
0

Aha, tråkigt - skulle vara bra att väga henne så du ser vikten på 'na

-Albert Einstein

[oskuldast]
0

Jo, därför jag har letat. Ska se om jag kan fixa fram pengar i veckan. :)

[RussinsMusli]
0

Jag har inte läst i tråden, men min Cherry var djuraffärsråtta. Dom sa hon var 7 veckor, men hon vägde 57 g och kan inte varit äldre än 3 veckor. 
Jag gav henne mjölkersättning från apoteket i spruta och gav henne mycket välling och barnmat. Satte henne i en bur med en av mina äldre kloka honor så hon fick lära sig det hon behövde. Håll koll på hennes vikt så att hon går uppåt!

Lycka till!