Avskräckande spray?
Jag brukar ha mina råttor springandes i mina soffor när jag sitter där, vilket har resulterat i söndergnagda filtar och kuddar men även i själva soffan (tyget). Jag vill kunna fortsätta ha dem där, men är inte så sugen på att behöva köpa nya soffor för den sakens skull. Finns det någon ogiftig spray jag kan spraya på soffan så de inte gnager där? Kuddar osv kan de fortsätta gnaga på, men blev rätt ledsen då jag såg att själva soffan blivit förstörd… Vet att det finns sprayer för katter så de inte ska kissa på olämpliga ställen, så nåt åt det hållet fast mot gnagande då. Självklart bör det vara en spray som inte förstör tyget på soffan (bomull).
Åh…nåt sånt hade varit bra att ha…inte just för soffan i mitt fall, men mina små har fått för sig att käka upp isoleringslisterna i gummi runt fönstrena när de inte är stängda…
Här hemma gnags det på det mesta som är mjukt och halvhårt (har honor), och vissa saker kvittar men just sofforna
… Hoppas att någon har nåt effektivt tips åt oss
Jo, har också honor och gummiaktiga saker är en favorit att knaga på, de har tidigare varit på och skalat lite på de få sladdar som ligger framme… Fönsterlisterna gör väl inte så mycket nu, och det är ju lätt att köpa nya, men det är ju irriterande om en ska behöva köpa nya tätningslister till fönstrena inför varje vinter :P
Ja, marodörer är vad de är
Ja, tur för dem att de är så mysiga i övrigt!! :D
Precis, charmen överväger det mesta
Jag har hittat någon spray som jag ev ska köpa på onsdag- kan ju rapportera om den verkar funka, när jag testat den ett tag…
Om man har en iller så kan man ju gnida den dr dem inte ska vara xD
Med vadå? Det här var nån spray som var ogiftig för djuret men ändå skulle hindra dem från att gnaga om jag fattade rätt- dyr men värt det om den kan rädda iaf min soffa…
Med illern XD Allstå rovdjursdoft (a) Det var ett skämt:)
Aha, trodde du menade något du gned in din iller med för att den inte skulle gnaga
Jaha nej då:) Men när jag har en tröja dr illern varit så vill inte råttorna hälsa på mig :o
Hm, kan tänka mig det. Kan han/hon impregnera min soffa? :-P
Ja xD
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
finns ju antibit spray till hästar. det skulle kanske funka till råttisarna mä?
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=890164
risken är ju kanske att de ämnena som hästarna inte gillar, gillar råttorna…..
Kanske är giftigt med, nåt en häst klarar men inte en liten råtta :o
Den sprayen jag funderar på är till burfåglar och smådjur (har jag för mig)- skulle inte våga mig på nåt till hästar. Kan din iller även göra så att mina råttor inte käkar upp mina räkningar?
#17 Det kan hon säkert xD Bara gnida in henne i dem :D Blir nog lite skrynklig och kommer stinka iller (a)
Låter bra det
Tror att om det fanns något medle som kan hindra råttor från att gnaga på saker skulle det nog redan användas flitigt av skadedjursbekämpare…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag tror inte det finns något som är direkt avskräckande på det viset, vet att stopp och väx fungerat på utsatta ställen, men man kan ju inte precis kleta in hela soffan med det xD
Men jag själv har mina lösa i sängen, slänger över ett överkast från ikea som kostat under hundralappen. Då gör det inget om de råkar gnaga lite i den (eller uträtta sina behov…), sängen är ändå skyddad till den mån att de skulle gnaga sig rakt igenom då :P
Hakuna matata!
Det är just det de gör- gnager sig igenom filtar etc som jag har som skydd i soffan
#22 Du får köpa ett kevlartäcke 
Men annars kanske det skulle gå att doppa tyget i något osmakande Ingen aning, vinäger, ättika kanske? Om nu smaken sitter kvar efter det torkat, prova på ett litet tygstycke och smaka själv sen? xD
Hakuna matata!
#23 Vad är kevlartäcke?
Jo, visst skulle jag kunna doppa tyg i tex ättika, men det är ju inte så trevligt att sitta i den stanken själv- brukar ju inta de flesta måltider i soffan å så
Jag ska nog ändå ge den här sprayen en chans- funkar den så är den ju guld värd…
#24 Kevlar är ett väldigt tåligt material, men ajg tror inte man gör filtar av det 
Jag tänkte mest på något som inte luktar när det är torrt, utan bara smakar. Men anti bit spray osv borde ju fungera. Det är ju inte meningen råttorna ska äta det, utan avskräckas om de smakar :P Frågan är bara om det luktar? xD
Hakuna matata!
#24 Det var ju synd
Jag ska åka till zoo-affären idag efter jobbet och inspektera sprayen lite närmare iaf
En lösning kan ju vara att köpa plastad froté. Gjorde jag :) Lade ut den i soffan å lätt dem springa. Är ju mjukt så man kan ju själv sitta på det och råttorna tycker om att sova på det. Blir det kiss å söl är det ju bara att slänga in den i tvättmaskinen.
Det kanske kan vara en lösning annars? För då kommer de ju inte åt soffan i alla fall?
det kanske inte fungerar som med katter med vitpeppar?
Sitt annars redo med en vattenspruta så lär de sig nog rätt snabbt att de e aj aj?
#27 Låter smart medplastad frotté, men de är extrema gnagmonster, så troligen skulle de gnaga hål på den snabbt. Och spruta vatten känns så taskigt, då kanske de ser mig som en ond matte
… Har köpt sprayen, men ska även investera i ett sniköverkast att lägga som extra skydd…