Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2083 ggr
Mitchika
0

Snedskalle?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min tjej Umbra har börjat ha huvudet lutat snett när hon går, vilket jag genast reagerade på och tog henne till veterinären. Jag misstänkte snedskalle eller öroninflammation. Dom undersökte hennes öron och sa att det såg bra ut.

Snedskalle sa dom inget direkt om, men jag fick samma behandling för henne som dom gav mig när råttorna hade mycoplasma (baytril och vibranord). Hjälper det inte och Umbra lider av snedskallen (vilket hon gör, då hennes balans är totalpajad) så tyckte dom att jag skulle ta in henne för avlivning…

Finns det inget annat sätt att behandla eventuell snedskalle på? Eller kan den här behandlingen hjälpa? Undrar mest för att jag är orolig och veterinären hjälpte inte direkt med att stilla min oro… Hon är så ung, knappt fem månader gammal. Det vore hemskt att förlora henne, så tätt inpå Cammie dessutom…

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

hus-musen
0

Vanligast är att råttan har öroninflammation, då brukar man kunna medecinera bort det. Hjärnblödning och annat kan oxå ge snedskalle, men det borde hon inte ha eftersom hon är så ung. Vanligare på gamla råttor enligt min erfarenhet.

Om de skulle visa sig att snedskallen är permanent och inte går att medecinera bort, och råttan lider så hade jag avlivat.

Qui dormit, non peccat

[Ratwomen]
0

Min råtta på ungefär ett halvår har snedskalle, hon blev sjuk som ung och jag åkte till veterinären, de hittade inget fel men jag provade att medicinera henne vilket lindrade en del.

Hon har det än idag men lider inte av det, hennes balans är inte den bästa men hon äter, dricker, är pigg och mår bra och en aktiv liten tös.

Du får se hur Umbra utvecklar sig och så, äter hon och är allmänt glad och så hade jag låtit henne leva men visar hon tecken på att lida och medicinen inte hjälper och veterinären inte hittade något fel så hade jag låtit henne få somna in.

Vissa råttor kan leva med snedskalle medan andra påverkas negativt av det, beror nog mest från individ till individ och hur känsliga de är.

får hoppas hon blir bättre!

[Alenzi]
0

Jag hade två snedskalleråttor för nästan tio år sedan, de hade med sig myco och annat gott från djuraffären och det var en kostsam affär att få dem behandlade. De blev dock fria från infektionen, och efter att ha legat och snurrat på marken (det var förfärligt!) blev de nästan återställda. Det vill säga, den ena blev nästan normal igen medan den andra fortsatt gick och höll huvudet snett eftersom balansen hade tagit permanent skada. Det var dock ingenting han verkade lida av, efter behandlingen och tillfrisknandet vill säga.

AnnaRamnemark
0

De finns en annan medicin som kan hjälpa om inte Baytil och vibranord funkar. Veterinärer ger oftast baytril för att de är starkt och bra (eller ja bra och bra) men de funkar oftast.

Men de finns marbocyl som ska funka bra med. Har för mig att de ska bara skonsammare mot magen. Rätta mig om jag har fel. Sen kan baytril göra saken värre ibland. Så måste man prova med annat

[Rottfinalina]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag kom hem ifrån skolan en dag hade min ena råtta snett huvud, hennes balans var urusel och hon kunde knappt gå utan att ramla omkull. Åkte direkt in till vetrinären i roslagstull och de trodde att det troligtvis var en storke som hon hade fått, så jag fick åka hem igen med henne. Sen den dagen har hon blivit allt bättre och hennes snea huvud är så gott som återställt, så kanske att det är samma sak som har hänt med din råtta? (:

Mitchika
0

Tack för alla era svar! Har inte lyckats sitta mycket vid datorn, då tonvis med saker hemma har upptagit min tid.

Umbra har blivit bättre, men inte helt bra. Ibland går hon med huvudet nästan rakt, men ibland har hon det snett igen. Hon är dock lika pigg och glad som alltid, men verkar fortfarande ha svårt med balansen. Jag ska prata med veterinären igen och se vad dom har att säga.

#1,2 & 3 Jag tycker inte Umbra verkar lida som det är nu. Trots lite rubbad balans klättrar hon runt i och utanpå buren som vanligt, men balansen är klart påverkad. Dock så äter hon, leker med Bianca, far runt och är lika social och glad som vanligt. Såvida det inte blir värre tror jag inte jag kommer behöva ta bort henne. Efter att ha läst lite om era råttor också så känns det lite hoppfullare.

#4 Tack! :) Det är just varför jag tänker kontakta veterinären igen. Jag hoppas dom kan vara villiga att låta henne prova en annan kur och se om det hjälper mer.

#5 Det skulle väl kanske kunna vara en stroke, men Umbra är ju så ung… Visserligen så såg ju Umbras öron bra ut enligt veterinären så man vet ju aldrig.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot