Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1215 ggr
Zandier
0

Råtthane sökes i närheten av Uddevalla

Vi söker nu en råtthane till en av våra flickor, då vi gärna skulle vilja ha en kull. Säg gärna till om du är intresserad.

Bilder kommer på den råttan vi hade tänkt para, och ni får gärna lägga in bilder på er hane om ni är intresserade :)

[RussinsMusli]
0

Du kanske borde skriva mer info om honan, tex uppfödare, ålder, färg/teckning osv. och anledning till varför ni vill para. 
Kanske lite mer info om er också, eran råttvana osv :)

Allamej
0

+1 på Lise

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Zandier
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1, Hon är släthårig, brun med en vit fläck på magen. Hon jag har köpt råttorna avär min klasskompis som har erfarenhet av råttor sen 2008, och hon bor nästan granne med oss så om man behöver hjälp är hon väldigt snabb. Det är våra första råttor dom är mindre än ett år och är väldigt mysiga och spralliga. Vi vill ha en kull för att tiden går så fort och dom lever ju tyvärr inte så länge, och Noomi som vi vill ha en kull på är så fin och så lugn.

[RussinsMusli]
0

Har hon stamtavla, vad ligger bakom?
Vad för hane söker du/ni, färg, päls, öron…?

Det finns många råttor som är lugna och fina, men alla är ändå inte lämpliga i avel. Du verkar ju inte ens veta vad hennesfärg/teckning heter! Du borde läsa på mycket mer och skaffa mer råttvana innan du funderar på att avla.

Zandier
0

#4 Stamtavla finns hos uppfödaren, men det blir tyvärr lite svårt att skaffa fram precis ikväll, som du säkert förstår. När det gäller färg på hanen spelar det faktiskt inte så stor roll vilken färg/teckning han har, men helst en orexad med toppöron.

Vi vet inte vad det "fina" namnet på hennes teckning är, men huvudsaken är väl att du förstår vad som menas? En stor anledning till varför vi registrerade oss på forumet är för att samla information inför avlingen.

Anledningen till att vi vill ha en kull är för att vi älskar våra råttor så mycket, och vill att de ska "leva kvar" längre. Vi pratar alltså om en kull, inte någon stor uppfödning. Det är lite svårt att vänta så mycket längre för att få erfarenhet då det inte är hälsosamt att avla på för gamla råttor.

[RussinsMusli]
1

Så avla inte då.
Läs på så mycket det går innan ni avlar. Som det låter på er så kommer ni fortsätta ha råttor så läs på istället. Det är bättre att vänta och ta det säkra före det osäkra. Och vill ni samla info finns det hur många artiklar som helst och en sökfunktion.

Zandier
0

#6 Ursäkta mig om jag misstolkar dig, men du verkar ganska aggressiv. Just nu känns det som om du försöker nedvärdera oss, och jag tror att vi skulle få en mer produktiv diskussion om du var trevligare. Det kan dock hända att jag bara har missuppfattat ditt sätt att skriva på, i så fall ber jag om ursäkt.

Som jag redan har skrivit håller vi just nu på att samla information, och vi kommer inte skaffa en kull om vi är osäkra på något. Vi vet att det finns många artiklar och en sökfunktion, och vi använder oss av dessa.

Förutom att våra råttor är unga, vad har du för argument för att vi inte ska ta en kull? Vi älskar våra råttor, de har bra temprament, har aldrig varit sjuka och är i rätt ålder. Dessutom är det, som sagt, en kull.

[Ratass]
0

tycker det lät som att ni skulel ta kull på flera? I värsta fall kan det bli upp till 16 ungar på en kull, och ska ni ha två så kan det lätt bli runt 20-30. har ni då plats för alla?

[RussinsMusli]
0

Jag är absolut inte aggressiv.

Mitt argument för att ni inte ska ta en kull är för att ni inte är tillräckligt kunniga. Jag gissar på att ni inte kan genetik överhuvudtaget då ni inte ens vet namnet på råttans färg. 
När man ska ta en kull är det mycket man behöver läsa och plugga, vara medveten om riskerna och inte "bara ta en kull för att vi vill ha kvar våra råttor". I mina öron låter det helt vansinnigt.

Så mitt råd är - läs läs läs läs läs på! Om genetik, om avel, moral osv. ALLT! INNAN ni tar en kull överhuvudtaget.

zickan
0

Vet du om att råttor bär på samma genetiska problem. Saker som inte ses på föräldrarna och som kan hoppa en generation till att visa sig på alla generationer.
Vanligaste är dominans/aggresivitet. Men det finns även dödliga anlag, där ungarna kan dö redan i magen och ge likförgftning, där ungarna kan åka på megacolon som ger uppsvällda inälvor tills det tar död på råttungarna runt 3v ålder. Till att mamman dör av födslokomplikationer pga gen fel eller otur.
Barbering, maniskt galler gnagande, låglivsålder, sjukdomar, tumörer, dåligt immunförsvar. ALLT ligger i en råttas gener.

Inga stamtavlor/släktinformation bakåt är felfri. Men det är just där vi försöker förbättra råttornas framtid. Med att inte avla på vad som. Tänka lite än att avla på en råtta för att den endast är fin.

* hur är syskonen, föräldrarna, halvsyskon, mor/farföräldrar.
* Hur gamla har de blivit, vilka sjukdomar har de haft etc.
* Rekommenderas att avla med en känd släktforskning/stamtavla på en hona utan känd stamtavla. De som har koll på sin hanes släktinfo kan ha större chans att hålla koll på hur kullen utvecklas. Om något dyker upp som inte känt från hanens sida så är det ju honan som bidragit till det genfelet

Och nej ta nu inte detta som påhopp. Mer att du behöver läsa på massor för att inte tas som en grossist/zoo avlare och bör ställa ut tilltänka avels honan för att få lite mer info om hennes färg.
Vissa färger bär på defekter om dessa korsas med andra!!! En är pearl som ger dödligt anlag att korsas med en annan pearl.
OCh du vill väl inte ta död på dina djur det första du gör.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zandier
0

#8 Vi tänker på en kull på EN av våra flickor, som det står i det första inlägget.

#9 Som jag har skrivit ett flertal gånger nu så håller vi på att läsa på. Om man inte tar en kull för att få avkomma, varför skulle man annars göra det?

#10 Vi har kontakt med personen som vi skaffade råttorna ifrån, som även har kvar både pappa och farfar. Det verkar inte som om det finns några genetiska defekter.

Tack för att du bidrar med information. Tyvärr är jag inte riktigt säker på vad du menar med att vi bör "ställa ut tilltänka avel honan för att få lite mer info om hennes färg". Borde inte det gå att fastställa genom att titta på henne? Eller måste man gå till en utställning?

Enligt SRS standard borde hon vara en cc eubk, dock inte helt "perfekt".

zickan
0

Skulle mer tippa på dålig svart eubk. Men fler bilder kan vi hjälpa dig med det också.
Iof brukar sällan man bry sig om färg vid första kullen. Men på utställning får man reda på hur bra färgen är. Vad som är dåligt med den och man kan även få tips på bästa färg/tecknings valet av avels partner. Man ställer även ut i pet, dvs hanterlighet, renlighet, stolek osv.

zickan
0

#11 Grattis då är du den första i världen att äga en råtta utan genetiska defekter ;-)

Allamej
1

Ok, lugna er nu..

Om den tilltänkta honan snart är ett år så är det bråttom och jag kan utläsa att antingen hjälper vi till så att allt går så bra som möjligt eller så väljer dom en rosslig zoohane.

Kullen kommer att ske oavsett vad vi säger. Och även om jag vet att det är normaltonen på detta forum… så snälla, det är deras första inlägg. Om ni fortsätter låta snorkiga så far dom och gör vad dom vill och ingen kan hjälpa dom.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mello
1

#14 Håller helt med! Nu när ni kunniga har chansen att hjälpa till så varför inte? De lär ju ändå avla på henne oavsett… Obestämd

zickan
0

Bra tips att tänka på**
SRS
REKOMMENDATIONER FÖR UPPFÖDARE

**

Rekommendationerna gäller både den som tidigare tagit ungar på sin/ sina hona/honor och den som för första gången skall göra det..

Honan skall vara i god kondition när Du avlar på henne. Lägsta vikt för en hona som skall paras är 300g. Hon får inte paras för 5 månaders ålder eller, om det är första gången för henne, ej efter 1 år fyllda. Ju äldre honan är desto större är risken för komplikationer därför bör man ej para en hona som överstigit 15 månaders ålder. Samma sak gäller om honan är för fet. Feta honor har dessutom svårare att bli dräktiga.

Hanen måste vara minst 5 månader men bör vara äldre när man parar honom, eftersom man inte alltid kan upptäcka eventuella fel på ett så ungt djur (t ex färg, storlek, sjukdomar osv). Det finns ingen övre gräns på hanens ålder, men använd sunt förnuft och tänk först och främst på honom (orkar han?, är han så frisk och pigg som han verkar vara?, osv …).

Para inte djur med grova fel såsom dåligt temperament eller utseende. Även om avkomman i första generationen skulle råka ärva ett korrekt utseende eller beteende, kan de dock vara anlagsbärare av felaktigheter som förr eller senare kan dyka upp igen.

Man skall undvika parningar mellan mycket närbesläktade djur såsom mor/son, far/dotter och helsyskon (=inavel) om man inte har mycket bra djur att använda. Att ägna sig åt inavel kräver därtill både praktiskt erfarenhet samt en grundläggande kunskap i genetik, dvs inavel kräver en mycket hög kompetens angående avelsarbete hos uppfödaren. Det är därför något bättre att hålla sig till släktskapsavel från tidigast andra led (=linjeavel), om man måste para närbesläktade djur överhuvudtaget.

Risken med att para närbesläktade djur är att dessa troligare än andra bär på samma defekter i generna. Två till synes friska släktingar kan alltså om de paras ge sjuk avkomma ( =dubblering av det defekta anlaget).

För att honan skall få lugn och ro under sin graviditet bör hon sättas i en egen bur senast en vecka före beräknad nedkomst.

Registrering av ungar från egen uppfödning skall ske snarast efter ungarnas 3-veckorsdag, dock senast vid ungarnas 2-månadersdag (gäller om Du är SRS-registrerad uppfödare), då registreringspapperna skall vara registratorn tillhanda. Ungar äldre än två månader får ej registreras med uppfödarnamn! Som SRS-registrerad uppfödare ska man som regel registrera samtliga råttor i sin ägo.

Med tanke på ungarnas behov av sin mamma (modersmjölk, trygghet etc.), får ungarna inte lämna mamman före fyra veckors ålder. För ungarnas bästa bör dessa gå tillsammans med sina kullsyskon ytterligare en vecka. Senast vid fem veckors ålder måste man separera honor och hanar.

Om du skall ta ungar på Din hona, varför inte först ställa ut henne? På så vis får du reda på hennes fel och förtjänster. Då vet Du också hur hennes partner bäst skall komplettera henne. På utställningar har Du tillfälle att studera andra råttor, se de som vunnit och vad dessa har för föräldrar. Det bör dock påpekas att den mest framgångsrika hanen på utställningen inte alltid är den lämpligaste hanen för just Din hona.

Att en normal hona kan mogna efter en kull stämmer, men att en nervös hona alternativt en hona med dåligt temperament skulle bli lugnare och trevligare efter en kull är helt fel! Om en sådan hona paras blir resultatet bara att man sprider det nervösa eller det dåliga temperamentet vidare. Moderns nervositet och/ eller dåliga temperament brukar knappast ändra sig. Möjligen då till det sämre.

Zandier
0

Vi är väldigt tacksamma för all hjälp vi kan få. Efter allt ni har skrivit så har vi blivit väldigt osäkra på om vi ska göra det här över huvud taget, såklart vill vi inte våra älskade råttor något ont.

När jag skrev att de inte har några genetiska defekter, menade jag att de inte har visat några symptom på något som kan vara genetiska sjukdomar, eller liknande. Såklart är inte heller våra råttor 100% perfekta.

Imorgon kommer vi be att få en kopia på stamtavlan av uppfödaren, så att vi kan ge er mer utförliga svar på frågor om bakgrunden.

Det känns som om det blev en väldigt dålig början, men vi har lärt oss vår läxa, och kommer att ge så mycket information som möjligt så att ni har en möjlighet att hjälpa oss om ni vill. Just nu sitter vi och läser om genetik och avel på internet, och vi ska gå till bibloteket och se om det finns några bra böcker där. Är det någon hemsida eller bok ni kan rekommendera?

När det gäller utställningar så verkar det som om nästa är den 28:de maj i Stockholm (enligt SRS). Detta är tyvärr lite för långt bort, finns det någon som är lite närmare Uddevalla, eller möjligen i Göteborgsområdet? Det skulle vara väldigt intressant att få höra vad de har att säga om våra små älsklingar.

När det gäller lite mer praktiska "problem", så har vi redan sett till att skaffa en extra bur. Vi har även pengar om skulle kunna användas om det skulle behövas några veterinärbesök i samband med förökningen.

Vi är tacksamma för all hjälp vi kan få.

Zandier
0

#16 Tack för att du tog dig tid att hitta det. Dock har vi redan läst det, och tänkt igenom vad det står :)

[RussinsMusli]
0

Här är en gammal tråd jag startade med mina frågor när jag läste på om avel, där jag fick en del bra svar!

Zandier
0

# 19 Tack, verkar som det finns en del att plöja igenom där :) Det får dock bli imorgon, så att informationen har en chans att stanna kvar i huvudet ^^