Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1198 ggr
[POPPYMANiA]
0

Blinda nakenfisar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Förut har jag haft flera pälsade råttor och även fött upp en kull. För inte så länge sedan sålde jag mina sista tre men ångrade mig. Då jag inte fick köpa tillbaka dem tog jag emot tre omplaceringsråttor istället, nakenfisar.

Jag vet inte vilka anlag de har men två av dem verkar se dåligt eller inte alls, är detta vanligt hos "nakenråttor"? En av dem har dessutom mycket mindre ögon än de andra, de sitter väldigt långt in och ögonlocken verkar vara lite missbildade (typ extra stora). Se bilden.

Jag har försökt undersöka lite smått då jag märkte att två av dem inte verkar reagera på händer förrän man nuddar dem, inte heller blinkar de förrän jag nuddar huden vid ögat eller är precis intill ögat med fingret. De nafsar mycket i mina fingrar när de springer runt på sängen och vid några tillfällen har de bitit till ordentligt när jag haft handen under täcket hos dem, vilket jag tolkar som att de är rädda.. Är jag helt ute och cyklar?

[POPPYMANiA]
0

Måste jag verkligen spela dum och obildad för att folk ska reagera här? Vansinne. Jag vet for a fact att det inte råder brist på kunskap om varken pälslösa råttor eller blindhet hos råttor här på forumet och det går lätt att se hur många gånger detta blivit läst.

Ni som blir provocerade av detta; BRA! Det kanske kan få er att reagera och hjälpa någon som ber om det.

[RussinsMusli]
0

Jag vet inte särskilt mycket om "missbildade ögon" men råttor klarar sig som blinda. Jag har en som är nästan blind dock pga röda ögon.
Dom har lukt- och känsel samt kompisar som hjälper dom.
Fast du kanske visste det.

Bitande råttor kan man träna bort om man hittar vad problemet är, bits dom när du lyfter dom eller håller på med dom annars?

Hoppas någon bättre kan svara på dina frågor!

[RussinsMusli]
0

Förresten, jag brukar prata och låta min blindis lukta på mig innan jag nuddar henne om det kan vara till någon hjälp. :)

[POPPYMANiA]
0

Att de klarar sig som blinda, hur man bör hantera dem och att man kan träna bort bitandet vet jag, men tack i alla fall :) Den yngsta (ca 2 månader tror jag han är) är jättesocial och älskar att få komma ut och upptäcka, han nosar precis överallt och sedan kryper han ner och sover i min urringning eller någon annanstans intill mig :) Den andra blinda (?) är nästan inte alls nyfiken utan går bara och lägger sig under mitt täcke för att sova..

[Ratass]
0

ta det lite lugnt , det hade bara gått en dag innan du skrev igen, de finns folk här som kan om nakenrådisar men de kanske itne är inloggade varje dag. tålamod. Tror knappast de vill hjälpa dig om du ska vara så otrevlig det första du gör.

[RussinsMusli]
0

Alla är ju olika, men du ar väl inte haft dom så länge? Det kanske kommer :)

Itchy
0

You can't spell Bitchy without Itchy

[POPPYMANiA]
0

#5 Jag har sett att frågor om både nakenråttor och blinda har blivit besvarade efter att jag skickat in min fråga, och med tanke på hur många gånger min tråd lästes innan jag fick svar var det ganska frustrerande då jag varit väldigt aktiv här förut och vet att man oftast får svar snabbt om man verkar dum/okunnig.

#6 Jo, det har såklart en hel del med personligheten att göra, det var bara en liten intressant notering från min sida :)

#7 Tack! :)

Banankaka320
0

Pöppy! Har du någon aning om förldrarna? Dem kanske hade något genetiskt fel i sig. De nakenråttor jag har/Haft har inte varit blinda, så det är inte samma nakengen som gör dem blinda.  Dem kanske skadat sig?

+ Min monsterråtta ester (Rubinögd) ser mitt finger men bryr sig inte, petar jag på henne så reagerar hon. (Vet att hon ser fingret för hon följer det ibland, men det kan vara lukten också.)

Har för mig att råttr bara ser bra typ 10cm och resten suddigt

Miss Lalona
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ledsen Poppymania men jag tror inte att du kan utgå från att människor här inte svarar för att de ignorerar dig eller tycker att du inte låter dum nog. Många är som mig, dvs läser många inlägg men kan inte kommentera så många. Jag antar att du är sådan själv om jag kan utläsa din statistik rätt. Även om nu folk har gjort andra inlägg om nakenråttor så kan de ju ha missat just detta inlägg eller inte haft tid. Man kommer längre på att vara trevlig.

Hoppas att det går bra med dina nakenråttor, har hört att de flesta ser dåligt och att det inte är något konstigt med det. Nu har du ju dock fått en del svar från personer som har koll :)

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

[Alenzi]
0

Jag vet inte mkt om nakenråttor eller blinda för den sakens skull, men jag har läst om nakenråttor som haft problem med ögonfransar som växer på insidan av ögonlocken och orsakar inflammationer och i slutändan infektioner. Hur vanligt det är eller vad man i givet fall gör åt det har jag ingen aning om :P