Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 2226 ggr
MioAndTheRatz
0

Söker stam

Någon som vet något om dessa två råttor och dess bagrund? Dom kommer ifrån Finland…

asterixin jee jee och farytale..

Jag har googlat och googlat och googlat hela dagen, men hittar ingenting. Därför vänder jag mig till er och kollar om ni känner till nått : )

Lancia
0

Kontakta uppfödaren som har asterixin? :)

zickan
0

Råttorna cessi hjälpte oss att ta in. Men det blev bara strul och vi fick aldrig stamtavla. Jag har jagat i över ett halvår på deras stamtavla. Lyckats få fram föräldrar och födelsedatum men inte mer. Aterixin är jätte svår att få tag på. Även svårt då hon skriver och förstår bara finska.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MangoMelon
0

Asterixin finns inte ens kvar längre. Hon slutade föda upp innan årsskiftet, hon finns inte med på våran lista över reggade uppfödare och hon slutade helt. Jag har inte hört ett ord av henne sen hon slutade.

Konstigt då om hon bara pratar och skriver på finska, hon är finne? Flört Jag har märkt att många tar det som en självklarhet att man ska kunna kommunicera på engelska. Men det är faktiskt många finnar som inte kan ett ord engelska. Varför? Jo för att finskan skiljer sig så otroligt mycket från engelskan. det finns inte nån grammatik som liknar så det är otroligt svårt för dem att lära sig det. :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Allamej
0

Men Cessi, då måste jag få fråga…

Engelska är obligatoriskt ämne för oss svenskar i grundskolan och gymnasium, har inte ni samma hos er? Om inte, vad är erat obligatoriska andra språk? Ryska? Isf. har jag en del översättningar jag behöver hjälp med :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

MangoMelon
0

#4 Joda, engelska är det andra obligatoriska språket, såvida det inte är svenska. Dock så lär man ju sig bara grunderna i språket, jag har läst ryska i tre år men kan inte säga att jag kan språket. Ännu svårare blir det om man ska skriva och förklara om något annat än det vad man lär sig i skolan "I live in a red house and i have a brown dog". Fattar du hur jag menar ?

Personligen så anser jag att vi bor i ett tvåspråkigt land, man ska kunna både svenska o finska. MEN, jag ser inte varför man måste kunna engelska? Vad gör vi egentligen med engelska här? ingenting! Jag har aldrig varit i den situationen själv eftersom mitt andra modersmål är engelska, men jag vet många som verkligen kämpar med språket och ger upp för att det skiljer sig för mycket från finskan.

Om ni kräver att finnarna ska kunna engelska så kan ju finnarna lika gärna kräva att ni ska kunna finska. Eller?

MangoMelon
0

#4 och nej, engelska är inte ett obligatoriskt ämne i gymnasiet..

beckare
0

Jag trodde att engelska, matte och svenska var obligatoriskt i gymnasiet, men att man hade det olika mycket beroende på vilket gymnasie. Ska fråga Gunborg. (svenskalärare)

MangoMelon
0

Jag läste inte engelska som obligatoriskt i gymnasiet. Men så bor vi ju i två olika land också .

zickan
0

#3 jo jag vet att asterixin lagt ned. var jag som berättade det för dig ;-).
Och ja vem kan missa att hon är finne? Jag har inte påstått att hon ska prata nåt annat eller förväntat mig direkt mer. Förstår inte poängen med att tro det.. Jag sa att det hela blir svårare just för att hon är finne.  "Även svårt då hon skriver och förstår bara finska."  Så illa har jag väl inte skrivit att det låter som jag klankar ned på att hon bara talar finska eller tror hon är nått annat än finne?

Engelska är obligatoriskt att kunna under skoltiden på extremt många länder för att ens få godkänt. Men nu vet vi att finland är ett undantag.

#7 cessi bor i finland. inte hundra din svenska lärare har koll på vad de lär ut i finland. Iof brukar dom ha lite koll på vad som sker runt om. Men va inte helt säker.

Lancia
0

Ja well, är hon varken kontaktbar eller kan något språk man själv kan, då blir det lite svårare. :P

zickan
0

#10 ja precis. det jag skrev med ju.. haha.. fast hade med finsk i meningen också.

beckare
0

#8 Jaha, ojj. Hade inte läst tråden så noga Tungan ute 
I Sverige är det iaf obligatioriskt med engelska i grundskolan och gymnasiet. Därefter får man välja själv Glad

zickan
0

#12 Jo det är ju det. Vilket det är i många länder också.
Men även om det är obligatoriskt så ska man aldrig räkna med att en person kan det ändå.

zyrsan
0

Man kan ju testa att använda sig av google translate så gått det går? -> Yksi voi yrittää käyttää Google kääntää niin se on mennyt?

http://translate.google.com/#sv|fi|

Sedan kanske meningen ovan är heltokig, vad vet jag ;)

MangoMelon
0

#14 Det finns inget bra med google translater. Kan berätta att meningen den översatte är helt åt skogen ;)

Rakt översatt blir meningen såhär

"En kan försöka använda Google översätta så det är förlorat".

*asg*

Anvariel
0

Engelska var obligatoriskt i gymnasiet när jag läste det! Och ja, jag läste i Finland. :) Jag tycker engelska är ett absolut krav på alla i detta samhälle. Men svenskar ska inte gå och säga att de kan bra engelska heller, he he, jag har då hört otroligt mycket dålig engelsk. Men engelska är det internationella språket, om man vill det eller inte. Tycker det är otroligt synd att de flesta svenska uppfödare inte har sin sidor på engelska också. Hur kul är det att försöka läsa om uppfödare i andra länder om man inte förstår vad som står på deras hemsidor?

#15 Google translate är överskattat! Otroligt dåligt!! Bara meningsfullt om man hittar en sida på ett språk man aldrig någonsin lärt sig ett ord i. Då kan man få LITE hum om vad det handlar om. Annars är det mycket dåligt.

MangoMelon - "Älä höpötä! Jos minä voisin oppia ruotsia, niin suomalasiet voivat oppia englantia". *fniss* Det där blev säkert jättefel, *fniss*! Har inte skrivit finska sen 2002.

MioAndTheRatz
0

Nu handlar faktiskt inte den här tråden om engelska är obligatoriskt i finland eller inte, och även om det så skulle vara så behöver det inte betyda att man kan komunicera genom engelska.. jag har själv läst engelska från 3an till jag tog studenten, men jag har jätte svårt att göra mig förstodd i text..

Och jag visste redan innan att Aterixin var svår att få tag på, annars hade jag tagit hjälp av min finsk talande kompis att skriva till henne..

Anvariel
0

#17 Helt sant! :) Åter till topic!

MangoMelon
0

#16 Se oli ihan oikein kirjoitettu ;) Aina voi ihmeitä tapahtua :D

Sorry Mio att jag kapade din tråd, hoppas du får tag på den du söker!

zickan
0

#16 fast även om du kunde lära dig finska så kan man ju inte tycka att alla finnar kan lära sig engelska ;-).

MioAndTheRatz
0

Ingen fara Cessi, jag har nog vart med på trådkapningar förut ;P

PlusPlus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Enda jag har att komma med är att de är farmor och farfar till min Dhalia (Zickan´s queen of hearts)

mikeiko
0

#21 Kanske finland har en motsvarighet till hitta.se där du kan söka efter henne?

#19 När man turistar i Helsinki, vad är det bäst att använda då - svenska, eller engelska? Kände mig så dum sist jag var där haha…

zickan
0

Nej det har inte kunnats hitta fram någon info om de råttor jag importerade med magomelons hjälp. Uppfödaren har lagt ned och vägrar svara. Ingen annan uppfödare i finland som jag kontaktat har haft någon  koll.

Denna kommentar har tagits bort.