Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 617 ggr
GeishaoChick
0

Kvalster/andra frågor

hej, mina två råtthonor har fått tillgång till mitt rum i ungefär en vecka nu och jag har märkt att dom börjar klia sig mer och mer. Jag söker igenom pälsen noggrant och hittar svarta och vita prickar. KAN också vara rester från en skraplott som jag just skrapade. Men ändå, jag förstår inte varför dom nyligen börjat klia.

Mitt rum är inte jätterent, speciellt bakom sängen/i sängen där dom brukar vilja va mestadels, jag undrar om smuts/damm kan medföra sjukdomar till råttorna. Dom är 3 månader gamla och jag har dåliga erfarenheter med löss smittade råttor (mina två hanråttor för ca 4 år sen var jag tvugna att avliva. Men dom var iof gamla.)

Jag vill veta först och främst om råttor kan bli smittade av kvalster/skabb och kan det behandlas och hur?
Jag vet inte om kliandet beror på att jag har badat dom; med djurschampoo såklart. Eller om dom har fått i sig något.

Tack för svar

alexfifan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tror inte själva dammet ger någon ohyra. Kanske kan vara så dock att det torkar ut deras hud om de är där mycket och springer.

Sen tänker jag också att damm inte är alls bra för deras luftvägar så i vilket fall så borde du nog dammsuga :P

you can't face the problem, if the problem is your face……