Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 5769 ggr
hannahhellberg
2

Råttor utsläppta i naturen :(!

Idag var jag ute å gick med min hund vid Lillsjön i Kungsängen. Hittade en fågelbur ståendes vid en stor sten. Öppen lucka, blött (såklart) i botten, men fräscht vatten i flaskan. Det kom en tjej förbi å berättade att den stått där i minst tre (!!) veckor å att det bodde 2 svart-vita råttor i den eller under den stora stenen. Medan vi pratade dök båda två upp! De var ca en halvmeter från mig å hundarna, såg små ut (ungdjur) men pigga. Jag blir galen på folk som gör så här!!! Men vet inte riktigt vad jag ska göra nu, har ringt kommunen men dom hänvisar till länsstyrelsen. Men vad gör dom? Fångas råttorna in eller avlivar man dom? Finns det ngn råttvan människa här i kungsängen eller i närheten som kan hjälpa till eller vet vart man kan få hjälp med detta? Mvh Hannah Hellberg 0709-50 33 26

myismyname
0

Man blir så upprörd av sådant! :( Håller tummarna att det löser sig för råttorna och att de får komma till ett nytt hem!

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

artdesiu
0

Du har inte möjlighet att fånga in dem själv? Du kan ju använda buren som fanns där för att få hem dem och ha dem i under tiden.
Kontakta sedan t.ex. http://www.ratthjalpen.se/, (eller om någon härifrån bor i närheten och kan komma och hämta dem).
Finns så hemska människor, kan man verkligen inte ta hand om sina djur finns det nästan alltid omplacering som alternativ, och som sista utväg, avlivning, men att bara dumpa dem utomhus och hoppas på det bästa är hjärtlöst..

[Alenzi]
0

Nämen va D: Stackars små!! Och att folk ser dem och bara låter dem stå! FY! Bra gjort av dig att du reagerar tycker jag

Lancia
2

Jag ska inte till Sthlm förrän på lördag men om ingen lyckats plocka in råttorna förrns dess så kommer jag givetvis åka dit och göra ett försök. Jag är dock inte bekant med området så skulle uppskatta om TS eller någon som känner till stället kan ge mig en tydlig beskrivning, alternativt möta upp mig och visa mig till platsen.

Om någon annan vänlig själ kan åka och förbarma sig över dessa små innan lördag, eller om jag själv misslyckas fånga in dom på lördag (eller om ni rent av vill mötas upp på lördag och hjälpa till) så får ni hemskt gärna kontakta oss på Råtthjälpen! Skicka mig ett PM här på siten eller maila mig på alexandra.nagy@ratthjalpen.se

zickan
0

Ring till något katthem och förklara situationen, be att få låna en fälla.
Eller lägga lite mat i buren som de inte kan motstå. Och när dom gårin rusa dit för att stänga.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Doll
0

Jag finns i bro och har hört av mig till henne och ska åka dit om en stund och försöka fånga in dom.

Jag kan tänka mig ta hand om dom några dagar med har tyvärr inte plats för någon permanent.

Lancia
0

#6, jag kan ta över dom på lördag/söndag om ni skulle lyckas fånga dom. Hör av dig isf!

Doll
0

#7 Ja, det skulle vara super om du kunde ta över dom!

Nu får man bara hålla tummarna på att allt går bra och att dom inte är så rädda och ohanterbara.

mikeiko
0

Asså. Jag har inte ord.

Till trådskaparen; Jag reser till finland över helgen, men om inget hunnits fixas innan/nu under helgen, PMa mig så skickar jag mitt mobilnummer och kommer på tisdag och fångar in dem.

Stort tack för att du tagit tag i det här och kontaktar oss! Nu ser vi till att fixa det här!

Cis-j
0

Herregud.Alltså fy fan!

Hade jag bott där uppe hade jag givetvis hjälpt till, tyvärr så är ju inte fallet så nu men det verkar ju vara flera här som ställer upp så lycka till! Massa lycka till!

spikeodumbo
0

Man finner inga ord?! hur kan man göra så mot sina djur?! Ucha å att folk bara gått förbi dom?! Har männsikor inge samvete?!

Doll
0

Nej… Det är fruktansvärt hur folk inte kan ta sitt ansvar som djurägare. :(

Hur som haver så är en av dom hemma hos mig nu, liten rädd sötsak. Tyvärr kunde vi inte stanna kvar för att försöka fånga den andra då det började bli sent och mörkt.

Jag och min syster åker ut i morgon bitti igen och gör ett nytt försök i att få tag i den andra. I morgon SKA vi få tag i den!

hannahhellberg
0

Vad glad jag blir att det inte är bara jag som blir galen på sånt här! Tusen tack för tips, råd å lösningar! Nu känns det betydligt bättre då jag vet att det finns "bra" människor oxå :). Största tacket till dig Erika, som slängde dig iväg med låda, råttgottis, din råttkunskap å VILJA till dessa två råttor i nöd! Å att du kan härbärgera dom ett par dagar, japp skriver dom för imorrn vet jag att även "Bettan" är infångad :)! Får du inte tag på henne på morgonen kommer jag å hjälper till på em. TACK!!!

PlusPlus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller tummarna för er, håller dem tills de blir blå och mer därtill.
Håller tummar för att de dumma j*vlarna som lämnade dem där får ett rent he*lvete i minst en månad med allt hemskt man kan tänka sig! Usch! USCH för sådana människor! -.-

Thawelin
0

Tass, Vill veta hur de går och hoppas ni får in den andra!

//Jacqueline Thawelin

MoaL
0

Jag lämnar också ett tassavtryck här, vill gärna veta hur det går. Stackars liten som är ensam kvar därute. :( Idioter som släpper ut djur på det där viset..

Men ni är så BRA som uppmärksammar och tar rätt på de små! Egentligen borde ni skriva en insändare till tidningen så att idioten som släppte ut dem får sig en tankeställare.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Jinaum
0

tassis här med

Waka
0

tass

// Lydia.

Take it or leave it!

Ljaede @ bilddagboken
http://ljaede.tumblr.com/
http://bangbangbang.blogg.se

[Sara FE]
0

Vad skönt att det finns personer som bryr sig, ni ska ha en eloge!

Samtidigt blir jag förbannad på idioten som hade satt ut dem. H*n hade antagligen inte ens försökt hitta nytt hem åt de stackarna.

Doll
0

Tack för allt stöd! Det behövs verkligen…

Hannah och jag pratade igår om att man ev. skulle höra av sig till lokaltidningen. Så det är kanske något man ska göra.

Kom precis hem från Lillsjön nu efter 3 timmar. Det var nära att vi fick tag i henne några ggr men hon är så snabb!
Det är några som gått förbi och frågat hur det går, en äldre herre erbjöd sin ost på sina lunchmackor för att få fram den lille.
Nu har vi varit på jakt efter en fälla som vi ska sätta ut så fort vi har fått lite mat i oss.

Den andra lillen som finns här hemma är väldigt rädd, men jag får lyfta och gosa med henne. Och har hört lite knaster, men jag vet inte om det är för att hon är rädd och orolig eller om det är för att hon är glad.

[Alenzi]
0

Åh vad ni är duktiga, vad skönt att en är inne! :,-( Stackars lille plutten som är ensam kvar. Håller tummar och tår för att ni får tag i den också! Stort lycka till!

mikeiko
0

Åh vad bra att den ena är räddad i alla fall, hoppas verkligen ni får tag på den andra också nu!

Testa med att slänga en filt över! Kanske kan funka för infångandet.

Tycker absolut ni ska höra av er till lokaltidningen, det här borde vara av stort intresse för dem. Samt att det då verkligen kommer ut att det här är djurplågeri och att det är ett helt sjukt grymt beteende. TAMdjur klarar sig inte själva! Hur tänker follk!! Så får vi hoppas att djurplågarna läser lokaltidningen och skäms utav bara h*****e sen.

Tänk också på att be råtthjälpen kolla deras hälsa först också, så att det framgår i artikeln om deras viktnedgång och hälsotillstånd.

mikeiko
0

Är det HUNDRA att det inte är mer än två råttor förresten?

Doll
0

Jag är helt hundra på att det inte finns mer än 2 levande…

Nu finns iaf en "fälla" på plats, så nu blir det att ta hand om mina egna pojkar här hemma och sen ut igen och kolla upp om någon timme.

Hon sticker ut huvudet och tar mat som jag ger men vill inte komma ut längre. Jag vet inte om det är för att hon är trött och vill sova eller om hon hajjat vad det är vi försöker göra.

myismyname
0

Underbart att det finns människor som ni, som bryr sig när ägarna uppenbarligen ger blanka fan i hur det går för småttingarna! Cudos!

Miss Lalona
0

Vad skönt att det verkar gå framåt, Bra jobbat! J*vla idioter som gör så mot småttingarna.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Nali
0

*tass*

smiley81
0

*tass*

Alone
0

tass

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Lilith
0

*tass*

Lamina
0

*hov*

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Itchy
0

*bitemark*

You can't spell Bitchy without Itchy

chade
0

haha här tassas det runt ser jag!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Lamina
0

Hur går det, har ni fått tag på den andra..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Hexadermia
0

tass

Det här är relevant för mina intressen. Synd att jag har flyttat till Gotland och inte bor i Sthlm anymore. :(

mieeow
0

*tassar*  Hoppas ni får in den andre också! Ni kan ju sitta stilla i närheten och typ snacka, så kanske hon kommer fram tillslut. Annars är ju fällan bra också. Lycka till!!

Dramatik
0

Åh, hoppas ni får tag i den sista råttan också. Vilka hemska människor som bara dumpar råttorna ute! Men ni som försöker fånga in dem är verkligen guld värda!

Doll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår kväll gick allt åt H*****e. I stort sett hela hennes bo vart förstört och ingen råtta fanns att hitta. Och tyvärr så verkar det som att lilla Bettan inte finns kvar. :( Maten är inte rörd sen igår kväll och vi har inte sett till henne.

Vi får se om Lancia har tagit med sig en fälla som man kan ställa ut över natten, finns inte lilla Bettan där så är hon antagligen borta…

Det andra lilla tösen mår bra. Nu börjar hon komma fram mer och är nyfiken. Äter, kissar och bajsar som hon ska.
Tänkte väga henne men hon vart livrädd för vågen så jag vet inte vad hon väger, men hon varken ser eller känns "utmärglad".

Miss Lalona
0

#38 Väldigt söt! Synd att det inte gick att få tag i den andra :(

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

[Sara FE]
0

Vad synd att ni inte hittade lilla Bettan, men det var ändå fantastiskt att ni kunde fånga in den andra flickan! Hon är ursöt (påminner väldigt mycket om en av mina gamla råttor), hoppas att allt kommer att gå bra.

Lilith
0

Usch vad hemskt :/
Stackars lilla Bettan…

Den andra lilla tjejen ser inte gammal ut alls, men jättefin. Vad ska hon kallas? :)

Doll
0

Hon är inte gammal alls, jag gissar på att hon är 6-8 veckor. Jag har aldrig haft honor själv så jag vet inte hur stora dom brukar vara men mina killar var ungefär i samma storlek när dom var 6-8 veckor gamla…

Hon har inget namn än… Men här hemma går hon under sötnosen eller gumman. :P

[Ratass]
0

skulle tippa på 8 veckor

AnnaRamnemark
0

Fy fan vad hemskt, sikken idiot som bara lagt ut dem så. De skulle nästan varit mer humant att ge dem till som orm mat (elakt de med). Jag blir så arg när jag hör att folk släpper ut sina djur sådär.

De är bra iaf att ni fick ta på en liten iaf. Hon kommer iaf få ett bra liv.

Sen får man hoppas att den andra dycker upp om inte så hoppas jag att de gick fort för henne när hon gick bort så hon slapp lida.

Jag får så ont i magen…

Doll
0

Något har varit på fällan, och vi hoppas på att det är Bettan, så den får stå kvar några dagar till så får jag åka ut och titta till i mellan varven. Jag hoppas verkligen att vi får tag i henne… Och sötnosen här hemma har precis blivit upphämtad och är på väg till sitt nya hem. :)

mikeiko
0

#45 Jag är hemma från Finland igen, behöver du någon hjälp med något så hojta till!

Doll
0

#46 Tack! Är det något så skriker jag till. :)

Sorkland
0

Lilla flickan trivs bra i sin nya flock och ligger å myser i hängmattan med Dövöra… Ibland kommer hon fram och är nyfiken på det som händer utanför buren.

Hon gillar iaf min sambo och han kan göra vad han vill med henne. Somnade en stund liggandes på rygg i hans hand när vi kom hem.

Något riktigt namn har hon ännu inte fått men jag tycker att Woodan passar henne som smeknamn.

Hon gillade som sagt inte vågen men väger iaf 157g.

mikeiko
0

#48 Skönt att höra! Hur gammal tror du att hon kan vara? Såg ju rätt ung ut på bilden.

Sorkland
0

Jag skulle oxå gissa på att hon är ca 8-9 veckor.

hannahhellberg
0

Åh vad härligt att läsa :)! Stora kramen till "Syster Yster" å er andra i hennes familj! Jag ska ut å kolla fällan nu å hoppas hoppas hoppas att Bettan är där.

Kasperiosa
0

*tass*

morganismer.blogspot.com

Actions speak louder than words - especially if you have a gigant moonlaser

hannahhellberg
0

Nu trillade poletten ner! Woodan är ju bara perfekt på lilla skogsälvan :)! Tyvärr var det ingen Bettan i fällan :(… Har ont i mitt hjärta nu, men vi ger inte upp. Får kolla igen å tills dess vara glada att Woodan är i säkerhet :).

Doll
0

#48 Åh, vad skönt och höra att hon trivs. :)

Jag hoppas vi får tag i Bettan nu… Har dom kunnat klara sig så pass länge i skogen så finns det ju en liten chans att hon fortfarande är där någonstans…

Denna kommentar har tagits bort.
Doll
0

Fortfarande ingen Bettan i fällan… :(

Jag vet inte hur länge till va ska låta fällan stå kvar där ute. Ska man kanske ställa den på ett annat ställe och hoppas på att få någon napp där?

Och eftersom jag kommer vara bortrest torsdag-lördag i veckan så vet jag inte hur mycket längre tid man kan ge henne?

mikeiko
0

#56 Går det att placera fällan mer som ett bo typ? Med en filt över så att den verkar inbjudande och trygg?

Doll
0

#57 Fällan är inlindad i en filt, med mat och fleece bitar i fällan.

mikeiko
0

#58 Kan du PMa en vägbeskrivning till mig? Så åker jag dit ikväll.

Doll
0

#59 Fixar om en lite stund.

Nu har det varit någon i hålet och puttat ut jord. Men inget i fällan. Så jag tänkte också åka ut ikväll och byta ut maten och så.

TrueStory
0

Äsch vatusan, skrev i fel tråd :S iFokus hoppade tydligen bakåt..

MoaL
0

#61 Du skrev nog i fel tråd nu. ;) Gissar att det var den här du skulle skriva i? :)

Mvh,
Moa

r8ttanz
0

hoppas ni hittar bettan tycker så synd om råttorna som har haft en så j*kla dålig ägare

Doll
0

Bettan är vid liv!

Mikeiko kom ut för att hjälpa ikväll/inatt men tyvärr så fick vi inte tag i den lille, det vart ännu en natt med frusna tår och snorig näsa.

Nu får ni hålla tummar, tassar och tår att hon sitter i fällan i morgon bitti!

Lamina
0

Yay! Håller tummar och tår att ni lyckas fånga in henne.

//Lamina

Fifty
0

Man blir både ledsen och bestört hur människor kan göra något dylikt.Det är rent utsagt för j-vligt.Hur kan man göra något sådant mot försvarslösa djur.Hur tänker man egentligen när man kan göra något sådant.

Någon som vet hur det har gått med råttorna?Är dom infångna?Jag skulle gärna åka upp och försöka fånga in dom.Ni som vet något om detta se till att höra av er.Jag lider med råttorna.

Dom stackars små liven.Detta är så hemskt så man finner inte ord.

Ägare till Bob Ior och Bill.

Älskade lilla Fifty och våran tidigare Bill finns i vårat hjärta för alltid.Dom har gått över regnbågs bronGråter

Lamina
0

#66 Ena råttan är infångad och går att läsa om i denhär tråden (Länk). Den andra har varit borta i några dagr och misstänktes vara död tills idag, tydligen har dom sett henne eller något. I vilket fall så håller vi tummarna för att dom lyckas fånga in henne.

//Lamina

[Alenzi]
0

#64 Vilken kämpe! Hoppas verkligen ni får tag i henne!

Doll
0

Ingen Bettan i fällan i morse heller. *suck* Men spåret av mat mot fällan var borta, antagligen är hon trött efter nattens bravader för hon visade sig inte heller.

Igår så stack hon ut huvudet, och det var nära att Mikeiko fick henne några ggr och vid ett tillfälle vart hon nerkissad av Bettan.

Jag ska försöka ta mig tid lite senare idag och sätta mig där ute igen och se om man inte kan fånga henne den här gången. Envisa Bettan…

mieeow
0

Hoppashoppas…

alexfifan
0

*tass*

you can't face the problem, if the problem is your face……

[nadvard]
0

Tass :)
Hoppas verkligen att ni får tag i henne!!
Ni gör ett fantastiskt jobb!

Doll
0

Det tog säkert en 30-45 min för henne att titta fram lite i öppningen idag, hon ville inte alls komma ut…

Men jag är glad så länge jag får se henne, så jag vet att hon är vid liv.

Så passerade det två gubbar när jag ligger på marken ihopkurad och pratar med Bettan.

Gubbe: Hur är det?
Jag: Det är bara bra…
Gubbe: Du har inte ramlat och slagit dig?
Jag: Nej då, jag försöker fånga en råtta som någon dumpat här.
Gubbe: Öh… Är du SÄKER på att du inte ramlat och slagit dig???

Thawelin
0

#73 haha åh de passade typ in i den där tråden "Reaktioner!"

bra att hon syns till iallafall Skrattande

//Jacqueline Thawelin

mikeiko
0

#73 AHAHAHAHHAHAHAA xD

Efter 15 på fredag kan jag hjälpa till igen om det behövs!

AnnaRamnemark
0

Flummig ide. Kan man inte på något sätt göra något tält över hålet/ boet så man själv är instängd där och typ plocka/ gräva fram henne för då kan hon inte springa iväg eftersom hon är fast där i tältet med dig. Men sen kommer massa konserkvenser. Kanske lyckas smita på något vis från tältet i panik. Och så har hon ingen hålla och så är hon bort tappad. Eller att hon drabbas av mega panik. Humm vem vet, hoppas verkligen att ni fångar henne snart så hon slipper vara ensam.

[Alenzi]
0

Kan man inte använda en sån där håv som man fångade fjärilar och allehanda kryp med som liten?? Ha den precis över öppningen, och sen när hon vågar sig ut så sänker man ner den över henne.. :-/

Doll
0

#74 Haha ja, men jag tyckte att man kunde få sig ett litet skratt här med. :P

#75 I morgon åker jag iväg på en kryssning och är inte hemma igen förens på lördag förmiddag/eftermiddag. Så det är Hannah som kommer ta sig ut för att kolla till fällan under torsdag kväll och under fredagen.

#76 Grejen är den att det är inte bara 1 öppning, utan 6-7, som jag vet om. Och stenen är inte liten och det kommer krävas ett gigantiskt tält för att kunna "stänga" in sig. >< (Varför ställde dom buren vid den största stenen…)

Sen så har en person redan prövat att gräva ut henne, vilket resulterade i att hon försvann i någon dag innan jag fick se henne igen, vill inte pröva på det igen.

#77 Det är värt att pröva, behöver bara försöka lokalisera en hov här… Men hon är väldigt försiktig av sig och mista lilla rörelse så blir hon rädd och springer ner under stenen igen…

Lamina
0

Vad har ni för bete i fällan..?

//Lamina

Doll
0

#79 Det som ligger där nu är… ostbitar, korv, lite barnmat, knäckebröd och några bitar gurka.

Lamina
0

#80 Har ni prövat med något som luktar lite mer, typ fisk?

//Lamina

TrueStory
0

Testa renkött, Choklad är jätte poppis, dock inte det nyttigaste men det kan de kanske vara värt? Ta isånnafall choklad med så lite kakao i som möjligt..

myismyname
0

Här hemma blir det världens fart när det vankas leverpastej. Det kanske kan vara något att prova - det luktar ju rätt mycket också! :)

Allamej
0

Torkat renkött… men då får ni akta fingrarna. Leverpastej, mer saker som luktar gott. Nu när det gäller att få fast henne så kan man strunta i nyttigheten i betet.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Itchy
0

stekt ägg, det använder jag ofta när jag är ute & matar/fotar vildingar, och det är som oemotståndligt :P

You can't spell Bitchy without Itchy

Doll
0

Jag har lite fiskmat hemma som luktar s****, kan råttor äta sånt?

Leverpastej! Hur kunde jag inte komma på det. >< Får slänga ihop en omelett här också så blir det nästa laddning i fällan.

Vart kan man hitta torkat renkött att köpa? Kan det finnas på willys tro?

Allamej
0

Koka ägget och dela det så luktar det mer, leverpastejkan serveras i små kuber :)

Renkött finns på konsum och ICA här men jag bor i lappland… men jag vet att det exporteras neråt… annars fick jag veta av broders flickvän att rökt, torkad oxfile (halal) var precis lika gott…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Ratass]
0

räkor luktar ju rätt mycket också.

Vet itne va det är för fälla du har men man skulle ju kunna smeta levepastenenutifrån och ända in där de måste vara för att den ska stängas, istället för små bitar som hon kan ta och sticka iväg med. hon får slicka sig in i stället :P

Doll
0

Det är ungefär en sån här fälla som vi använder.

Hm ok, jag får kolla efter det. Om inte annat får jag kolla på jobbet om det finns så man kan sno åt sig lite där.

Jag har vi har gjort spår av barnmat, eller med småsmulor till fällan.

Ska bara ta och äta upp frukosten här så ska jag ut och kolla till henne.

Doll
0

Ingen bettan i fällan, och det verkar som att hon har börjar möblera om lite med gångarna…

Så här det det alltså ut, hennes "hem".

TrueStory
0

Jag har suttit och funderat framåtillbaka hur man skulle kunna förenkla infångandet av Bettan..

En ide som jag kom på är att på nått sätt att gräva ner buren så det liknar nån av hennes gångar, men det kanske inte är tillåtet?

En annan ide som jag fick är att sätta iller/råttrör som leder in i buren och sen täcka över buren helt med filtar så det blir riktigt mörkt..

Webcamera är en annan ide men det är kanske helt omöjligt att utföra, att studera hur hon rör sig och när på dygnet så man kan vara där när hon är ute..

[Alenzi]
0

#90 Ja den där var ju lite svår att flytta….

Lancia
0

Efter några dagar på resande fot är det glädjande att komma in här och läsa att ni sett till henne och inte har gett upp ännu! All heder till er som åker ut och försöker. Ni får givetvis behålla fällan så länge ni behöver.

Fångas lilla Bettan in så kan jag hämta henne nästa helg. :)

hannahhellberg
0

Har varit vid fällan två ggr idag, på em blev jag imponerad av Bettans bostadsbestyr! Hon grejar å står i :), många öppningar å hon verkar "återskapa" som det såg ut förut. På kvällen så var det heller ingen Bettan i buren, men hon hade varit ute å grejat ännu mer, bl.a. gnagt av en rejäl bit av fleece-filten runt fällan. Skulle kanske bädda fint :)? Men fällan är nu preparerad med leverpastej (smetad på fällan, fram till "vippen" å där lite större bitar som hon kan nå inifrån oxå) & pannkaka (hade inte ägg hemma mer än i pannkaksform). Så nu hoppas jag att hon sitter där imorrnbitti! Vet bara inte hur jag ska göra m bur å så då (är ju helt grön på råttor liksom), men det grejar sig :)! Håll tummarna!

mikeiko
0

#94 Jag kan komma ut imorgon efter 15 som tidigast dock är jag inte bilburen utan måste åka kommunalt. Bettan kan också få bo hos mig tillsvidare om du får tag på henne imorgon bitti!

Jag PMar dig mitt mobilnummer!

AnnaRamnemark
0

*håller tummarna att hon sitter där i morgon*

gulzebra
0

En filt över "gången" mellan stenen och fällan kanske kan funka, så det blir som ett tak? Råttor håller sig ju gärna gömda (uppenbarligen :P). Gäller bara att man ser till så den inte kan glida ner och hamna ivägen för fällans ingång.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

hannahhellberg
0

Rackarns råtta! Hon har helt klart överlistat den här fällan!!! Allt gottis inkl. den fastsmetade leverpastejen (längst in på vippen) är borta. Tror nog att vi får locka m en annan råtta å lurpassa på henne… Kollar igen ikväll å "serverar" mer mat då (skulle vilja skriva betar fällan men det är ju serverar vi gör :) ).

TrueStory
0

Kan man inte skippa att ha maten "utanför" buren utan bara i själva rummet där hon trillar ner?

[Ratass]
0

precis, testa det nu är hon ändå vart ända in i princip :P

PlusPlus
0

Låta fällan överlista henne typ :P

Fifty
0

Verkar som att ni lägger maten utanför buren för att locka in henne.Se till att maten enbart finns inne i buren på den delen som stänger fällan.

För så länge hon kommer åt maten utan att behöva gå in i buren så kommer hon aldrig att göra det…hon är inte dum :)

Jag hoppas verkligen att hon snart får komma in i värmen.

Älskade lilla Fifty och våran tidigare Bill finns i vårat hjärta för alltid.Dom har gått över regnbågs bronGråter

mikeiko
0

#102 Maten har varit inuti endast, det var bara en gång vi testade med ett matspår in i den för att hon skulle börja undersöka den mer.

[Alenzi]
0

Ni kanske skall testa med en större fälla? Har sett videor på möss eller råttor, minns inte vilket, som lärt sig hålla plattan med en baktass medan de fritt försåg sig med maten.

[Alenzi]
0

.. Eller kanske någonting hon måste sitta och jobba med? Någonting som sitter fast med en bit ståltråd, så hon glömmer plattan och går helt in för att mecka med det? Tänker halvöppen nöt eller en sån där gnagarstång.. Något..

AnnaRamnemark
0

I detta fallet är de ju jävligt jobbigt att råttor är så smarta. När man bara vill dem gott.

Fifty
0

Hahaha ja dom är inte dumma dom små liven.Dom vet precis hur dom ska göra :) Hon sitter nog under stenen och skrattar åt oss :)

mikeiko
0

Spenderade typ tre timmar hos Bettan idag, utan någon lycka den här gången heller. När hon kikar ut är det mest bara med huvudet, ytterst sällan hon kommer ut mer än så, och minsta rörelse man gör så är hon tillbaka i hålet :/

Har preppat fällan med kokt äggula, leverpastej och lite yalla, samt flyttat den lite och byggt en liten "jordbro" utanför så att den förhoppningsvis är mer lockande att spendera tid i.

Hannah kom förbi också, och innan vi gick täckte vi över med mer grenar och sen var hon så snäll och skjutsade mig till stationen :D

Jag vet inte om jag inbillar mig, men tyckte att Bettan såg lite magrare ut än sist. Men ja, kan vara inbillning och vinkeln jag såg henne ur. Hursom så kan det vara vätskebrist, Hannah sa att hon skulle fixa dit en flaska till imorrn!

mikeiko
0

Kan också tillägga att jag uppenbarligen lyckades skrämma livet ur ett förbipasserande sällskap som "trodde jag var en björn" o.O Ja ba "Aa, en björn med ficklampa!"

Fifty
0

Hur ser den andra råttan ut som är infångad? Skulle vara kul att få se en bild på henne hur hon ser ut.Ni gör ett enormt jobb som åker ut till råttan,all heder till er som gör det.Hoppas bara hon blir infångad snart.Håller tummarna varje dag att man ska få läsa att ni verkligen har lyckats att fånga in henne.

Sorkland
0

Den infångade råttan heter Lilla Woodan och om henne kan du läsa här

Doll
0

Då så, nu är man nästan lyckats komma tillbaka till verkligheten igen…

Men Bettan då… >< Varför kan hon inte bara vara så snäll och bara ge upp nu så hon får komma hem till sin syster…

Tack för att ni hjälper till så oerhört mycket!

Jag ska se om jag kan ta mig förbi lite senare i kväll och kolla till henne. Kan ta med mig en vattenflaska/någon tyngre skål med vatten och lite gurka så hon får i sig lite vätska.

#109 Haha… En björn… Hahaha.

fayefaye
0

*följer tråden och håller tummarna*

mikeiko
0

Något nytt som hänt? Är det bara jag, eller känns det som om hon blivit skyggare ju längre hon är där ensam?

Fifty
0

Tror säkert hon blir skyggare för varje dag som går,hon är ju helt själv där ute.Verkar inte som damen vill bli infångad.Om hon bara kunde gå in i buren så skulle ju hon få det så mycket bättre.

hus-musen
0

ni fångade ju "systern" kan ni inte använda henne till att locka fram stenråttan? Typ sätta systern i koppel bara så att hon inte smiter. Funkar alltid på små ungar, de vill gärna vara tillsammans för trygghet.

Qui dormit, non peccat

Lancia
0

Systern finns numera 20 mil bort tyvärr.

AnnaRamnemark
0

Testa med en annan råtta om de går?

Doll
0

NU ÄNTLIGEN är Bettan hemma hos mig (!!!!!!!!!) :D

Var ut för att fylla på fällan med gurka och vattenflaska så sitter hon där och tittar upp på mig.
Var tvungen att titta två ggr för att se att hon verkligen satt där. Fick säga åt min syster i bilen på väg hem att kolla så att hon inte var en synvilla.

Så nu finns Bettan hos mig för upphämtning så hon får komma hem till sin syster Woodan. :)

Och ett super TACK till alla er som varit med och stöttat och hjälpt till på alla vis ni kunnat, det har varit guld värt!

hus-musen
0

roligt :)

Qui dormit, non peccat

myismyname
0

Åh, vad skönt att allt löste sig! Skrattande

r8ttanz
0

väldigt roigt att hon äntligen har kommit fram

Lamina
0

Yay! *does the happy dance*

//Lamina

Lancia
0

Men ååååh så härligt! Tack själv Doll och alla andra som ställt upp, åkt ut och tittat. lagt ut mat etc. Jag ska kolla upp möjligheterna att få ner henne hit snarast! (Resan till helgen ser tyvärr inte ut att bli av då jag blivit blixtinkallad på jobb i köpenhamn, men det är en rätt vanlig pendlarsträcka så det skall nog lösa sig.)

Doll
0

#124 Hon kan bo här ett tag det är inga problem. :)

hannahhellberg
0

Hörrni go vänner, nu ska jag fortsätta mitt hamsterliv! Å sluta ränna uppe vid Lillsjön… Jag insåg precis att jag haft en råtta i bakhuvudet i nästan 2 veckors tid. Jag är så lättad att hon är inne i värmen! TACK Erika!!!!!!

Å så imponerad av den här "braiga" sidan som är full av underbara besökare med hjärtat på rätt ställe :)!

Tack för mig,

Hannah (definitivt blivande råttägare ngn gång i framtiden ;)  )

[Sara FE]
0

Härligt att höra, hoppas att allt kommer att gå bra med lilla Bettan! :)

Lancia
0

Tack själv Hannah! Vilken tur att du hittade just hit och skapade en tråd, annars vet vi inte hur det hade kunnar sluta. :|

Hälsa hamstrarna! :)

AnnaRamnemark
0

ÅÅh gu vad bra nyhet!! Äntligen!!

Alla som hjälpt till borde stäcka på er och känna er stolta!! Ni är underbara människor!

Ni får vi hålla tummar och tassar att hon är frisk och äter upp sig och blir glad när hon får träffa sin syster.

Doll
0

#126 Tack själv Hannah! Hade det inte varit för dig så hade vi troligtvis inte haft någon av tjejerna.

Och jag har fått nog av lillsjön nu på ett bra tag kan jag ju säga. :P

MoaL
0

YAY vad härligt! Jag har följt tråden med spänning, är så glad att hon äntligen är inomhus. Skrattande

Finns det några bilder på den envisa damen? ;)

Mvh,
Moa

artdesiu
0

Gud vad roligt att höra! Har följt tråden och varit orolig att hon aldrig skulle gå att fånga in, superkul att höra att hon äntligen är infångad och kommer få ett värdigt liv tillsammans med sin syster :) Fortsätt uppdatera om hur hon mår/verkar/ser ut och hur introduktionen med systern går sedan!

Lilith
0

Vad kul att läsa att det slutade bra :)
Har varit lite orolig en tid för att hon aldrig skulle låta sig bli fångad.

Doll
0

Jag får se när det blir foton, kanske till torsdag. :) Ska också ta och kolla igenom henne lite mer noggrant då.

Men hon ser ut att må bra förutom att han är otroligt rädd just nu. Hon kommer fram när man sticker in fingrar genom gallret och man får ta i henne. Så hon kommer med all säkerhet bli super mysig till slut. :)

[Ratass]
0

*pust* finally kan man släppa den här tråden XD

[Alenzi]
0

Åh vad glad jag blir, äntligen :D En stor applåd till alla inblandade ♥

mikeiko
0

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHHHHHHHHH! *superlycka* ÄNTLIGEN!!

Så OTROLIGT skönt att höra!

Hahaa, undrar just vad det var som äntligen fick henne att gå in i fällan, hade du lagt in något extra smaskigt? :D

Tänk så glad hon kommer bli att återse Woodan! Kan ni inte försöka filma det?

gulzebra
0

Åh, vad härligt att hon åkte fast till slut! :D

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mieeow
0

kan du inte visa en bild på systrarna? :D

trixi120
0

Vad roligt att det blev ett lyckligt slut.Har inte varit inne på fokus på länge och såg detta nu.

Man blir så förbannad och trött på människor som ej bryr sig eller har respekt för djur.

Hade jag sett inlägget tidigare så hade jag gärna hjälpt till då jag bor själv i Kungsängen och nära lillsjön.

Doll
0

Idag fick jag mig ett hugg i fingret av lilla Bettan. Stackars måste vara livrädd, jag var väl inte tydlig nog med att jag skulle klappa henne.

En liten bild på Bettan hann jag med idag iaf. :)

#140 Nej, jag fattar inte hur man kan göra så. Speciellt med så pass unga djur… :(

Luka
0

Underbart att det blev ett lyckligt slut!

Fifty
0

Äntligen så kan man släppa denna tråd,helt fantastiskt underbart att det slutade så lyckligt.En stor eloge till er alla som har varit ut varje dag för att titta till råttan.

Tänk om alla människor på jorden kunde vara så här omtänksamma när det gäller djur.Vilken lättnad det skulle vara.Ni är i alla fall helt underbara som människor.En stor kram till er alla.

Doll
0

#137 Missade att svara tidigare. :O Nej, inget nytt godis i fällan sen du var ut sist.

Vet inte hur många gånger jag fick säga till henne att bara hoppa in i petboxen eller fällan så vi fick ta med henne hem och bjuda på god mat. Så hon tyckte väl att det var dax att få komma hem. Eller så var hon bara klumpig och inte lyckades hålla ner själva vippbrädan. :P

Doll
0

#143 Tack! :) Det känns så otroligt skönt att slippa åka ut dit något mer också kan jag ju säga.

Förhoppningsvis så har man föregått med gott exempel så andra människor tar åt sig att göra detsamma när det kommer till djur.

mikeiko
0

#144 Haha då var det kanske ägget som gjorde susen xD Hade delat ett kokt ägg på hälften (mina tjejer gillar bara äggulan) och lagt in, och mer leverpastej, och lite yalla…fast den borde ju torkat ut…

När kommer hon få flytta ihop med Woodan igen? Verkar ju som om hennes ensamhet fortfarande tär på henne om hon bits menar jag…

Sorkland
0

#146 Ja hon kommer få flytta till Woodan och hennes nya flock. Dom kommer få en yngre syster att leka med och en sträng kastrat som håller reda på dom.

mikeiko
0

#147 Men NÄR undrade jag ju :)

Sorkland
0

#147 OOPS så snart de löser sig med transport hit.

Lancia
0

Precis, så om någon har vägarna söderut från Sthlm så hör jättegärna av er till Sorkland eller mig! Vi finns i Norrköping (Sorkland 3 mil ifrån Norrköping). Kan inte hon möta upp så kan med största säkerhet jag.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.