Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1275 ggr
PlusPlus
1

En gnutta överdominans?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fick mig just ett bett i knogen av Mardröm :O Höll på att fixa i buren vilket hon verkligen inte verkar gilla och rätt som det var så högg och till mig i knogen och reste ragg :S
Fyade på henne iom att sådant beteénde accepterar jag inte men hon ryggade tillbaka så väldigt. Antingen är hon en väldigt "drama queen" eller så är hon relativt nervös.
Fast har verkat som sedan de kom att Mardröm har varit den säkraste utav dem. Det har även märkst tydligt att hon är "flock ledaren".

Har ni några tips på vad jag kan göra. Just angående plockandet i buren så är det ju inte svårare än att låta dem vara ute och springa när jag pysslar i den. Men om jag flyttar på buren och har handen så MArdöm kommer åt den så biter hon, ska jag klappa de andra eller plocka ut dem så biter hon "/
Ibland verkar hon nästan lite små rädd för mina händer. Har provat att pratat lugnande med henne och samtidigt klappat på henne (utanför buren) och hon har knastrat för fullt. Men direkt det är inne i buren så kommer detta beténde fram.
Hon är liksom så go för övrigt.
Kan det vara så att hon är rädd för händerna eller kan det till och med kanske vara så att hon är en gnutta överdominant?

En annan grej hon gör är att sno de andras mat HELA tiden. Fick hon bestämma helt och kunde hålla koll 24/7 så tror jag inte hon skulle tillåta de andra att äta en gång… "/

Är en aningen bekymrad för "lill" flickan. Känns som om det finns risk att det utvecklas till ett bitbeteénde "/

Banankaka320
0

För mig känns det som om hon är osäker, jag skulle börja med att ignorera henne i buren. + Ta ut henne när du städar buren.

PlusPlus
0

Har provat att bara strunta i henne. Kännt liksom att klappa på henne och gulla med henne i buren är bara onödigt när hon uppenbarligen inte vill det.
Men vissa gånger så går hon fram till mig och nafsar till. Även fast jag struntat i henne.
Typ som när allihopa är uppe i buren och jag ska ta matskålen längst ner i buren (voljär) så klättrar Mardröm oftast ner fort som attan och ska gärna försöka utmana mig eller något. Ser så ut ibland.
Efter att jag märkt att hon är känslig för att man rör runt i sakerna i buren så har jag plockat ut henne men denna gång kunde jag inte få tag i henne "/ Hon stod med tänderna redo ungefär.

En annan grej jag reagerat på är att det är lite periodvis också.

Tänkte även att de kunde vara bra att nämna hennes beteénde här då jag vet många som har ungar ifrån hennes kullar här.
Plus att jag behöver tips.

#1 Tack för snabbt svarande förresten :)

Fawo
1

Jag har 2 av hennes flickor :-)

Som #1 säger verkar det ju vara att hon är osäker.
Jag läser dominans på djur i skolan, och det finns nästan inga djur som visar sig dominerande över människor, bara djur av samma art. Så det är mest osäkerhet som framkallar de beteendet många kallar "försöka visa sin dominans".

Har du provat att ge "godis" när du kommer till buren? (då du vet att hon är på bitigt humör?)
Man kan ju försöka vända hennes förväntningar, att hon ska få godis, istället för att någon ska inkräkta? :-)

// Fawo (;

PlusPlus
0

#3 Det var ett superbra tips :) Glupsk är hon ju så de räcker och blir över och första gångerna hon nafsade trodde jag att hon tyckte de luktade gott av fingrarna.
Anledningen till att jag tolkar henne som smått över dominant är pga hennes agerade mot de andra två. Mot mig verkar hon mest osäker och typ _"ge f*n i mina saker din läskga hand!"
_Får försöka lista ut hennes absoluta favorit godis och prova :) De har inte bott här så länge än så ^^

Fawo
0

okej, Jag hoppas de kommer gå bra :-D

Det brukar vara ganska lätt att vända på deras förväntningar.

Vanligtvis brukar man ha kunnat lärt in dem:
"Nu kommer den läskiga handen, om jag biter försvinner den och jag får vara ifred"

Och om man då istället ger godis så blir det "Åh nu kommer den människan som ger mig godis, vad spännande" eller så xD

// Fawo (;

PlusPlus
0

Ja precis, ^^ Lätt maipulerade små liv ;P
Har dock inte lämnat henne ifred de gånger hon bitit. Då har jag av ren "trots" haft kvar handen i närheten osv för att visa just att det INTE fungerar att bitas. Jag gör det jag ska tills JAG är färdig :P Alltså, inte straffat henne men inte följt hennes "regler" heller :P

PlusPlus
0

Fast då syns det iofs på mina händer just nu, att jag inte följer hennes "regler" :P Små rispor, inge allvarligare sår eller likande :P
Och vissa gånger är hon jätte go och putsar men rätt som det är så smakar hon lite :P De gånger kan jag inte klandra henne.
Andra gånger är hon faktiskt lite rolig för då tar hon tag i mitt finger, släpar det till luckan och knuffar ut det. Typ "Så! Här ska det då minsann inte finnas nå ohyra!" xD

Fawo
0

Okej :-) Det är bra att du har kvar handen tycker jag, annars visar du fel signaler för henne^^

Jo i ditt fall verkar de bara vara osäkerhet.
Men i vanliga fall när man skyller på djuret så är de man själv som är orsaken. Nu lät de som att jag menade att du skyller på Mardröm, men menade verkligen inte dig i mitt exempel xD

// Fawo (;

PlusPlus
0

Det är lugnt, förstod hur du menade ^^
Ja så tänkte jag också, att jag ger henne fel signaler om jag tror att "Hmm, hon vill vara ifred" och sedan stänger luckan och går undan :P

Endast en råtta som jag haft genom tiderna som fick kontroll över mig men då var han totalt opålitlig och näst intill farlig.
Visade sig att han var livrädd såfort något närmade sig för varken syn eller hörsel fungerade "/ Han fick somna in för att slippa lida.

Fawo
0

Åh nej vad tråkigt Obestämd
Det är bra att man som råttägare (djurägare över huvud taget) kan ta sådana beslut o inte bara vara självisk som många faktiskt kan råka var utan att veta om de.

// Fawo (;

PlusPlus
0

Ja det var synd, en stor fin pojke var det.
Han bodde hos en kompis först som blev rädd för honom. Tänkte att jag tar hem honom och försöker vinna hans förtroende. Kompisen kunde vara lite hispig osv.
Men jag provade ALLT, tillslut var jag också nervös inför honom och övervägde att låta honom somna in. Så tvärslog det mig att han reagerade ALDRIG på ljud. Alla gånger han fräste, försökte hugga osv var när man nuddae honom elr kom sakta emot honom. Provade att klappa ihop händer i närheten av honom för att se om han reagerade men inte en respons på ngt vis. Rödögd var han dessutom så då blev beslutet att låta honom somna självklart då han bara mådde dåligt "/

Kändes bra att ta det beslutet faktiskt. Bättre än att se honom sitta livrädd i en bur "/

Vissa vill verkligen göra allt och det i all välmening men märker kanske inte alltid att det vore bättre att låta djuret få somna in. Självklart bör man försöka men man bör veta när det blir för mycket för djuret.

Tyngsta beslutet jag tagit var med min lilla Pajas, han hade rosslat och behandlingarna hjälpte ett tag men sen en gång så bet den inte :( Han började hosta och rosslade massor, han började bli gammal så då fick jag låta han somna :( Veterinären lyssnade på hans lungor och försäkrade mig att de fanns inge att göra.
Oj, nu fick jag min egna tråd att vika av lite grand :P Men skitsamma :P

Terato
1

Låter som en burförsvarare.

Min erfarenhet (eller min och min, utifrån vad jag sett hemma hos andra råttägare/råttuppfödare) så verkar detta vara ett beteende som enbart är kopplat till att försvara buren eller boet. Har inget med dominans att göra.

En sån råtta kan vara fullkomligt normal utanför buren.

De är inte rädda för ens händer utan säger bara till att "här får du inte vara, det här är vårt ställe".

Hur göra med en sån råtta? De flesta avlivar inte burförsvarare eftersom de kan fungera utmärkt utanför buren och med burkamrater. Det verkar dock inte som att det direkt går att träna bort.

Det man kan göra om man vill prova det är väl i så fall att ignonera som sagt, så länge hon inte biter hål kan det ju fungera ändå.

Jag skulle nog kunna avliva en burförsvarare eftersom det sabbar min relation till de andra råttorna. Men det är lättare sagt än gjort. När man sitter med en råtta som fungerar väl i alla andra avseenden kan det kännas lite fel att avliva pga. en sån sak, jag har haft möss som varit burförsvarare och visst har det varit tråkigt och jag har alltid sagt att såna ska somna in. Men när det väl kom till kritan… Så fick han vara kvar. Det var faktiskt inga större problem med honom, vi satte ståltråd på buren som vi tog tag i om vi skulle lyfta den och när det var utgångsdax så var det bara att öppna luckan så att han gick ut själv och sen kunde man lyfta honom. Det var en jättetrevlig mus.

Det där är var och ens beslut men nu har du iaf min erfarenhet! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

silverorm
1

Har oxå erfarenheter av detta beteende, som Terato skriver är din hona en burförsvarare, hon säger till dig: Ta bort din fula hand härifrån! Likaså att hon stjäl all mat, visar girighet. Det som har funkat för mig och andra jag känner som har detta problem är att: När du är i buren o ska greja o städa, ja pyssla lite el ta ut någon råtta, så föser du helt enkelt bort henne från dig, schasa bort henne, för att visa att du som ledare inte tolererar det beteendet från henne. Hon kommer bli "förnärmad" troligtvis men hon måste lära sig att dina händer biter man inte i!

Hade en ung hona som gjorde så, bet aldrig mig men andra mänskor gick hon på, men henne schasade jag bort när hon gick på mig o fräste.. hon förstod vad jag menade o bad om ursäkt, gick fram till mig på ett mjukt sätt och började tvätta min hand. Idag är hon en helt underbar råtta men kommer det besökare blir hon sur, de vill hon ännu inte ha in i buren, men hon har slutat bita på dem..Flört

PlusPlus
0

Det låter näsan som mardröm, hon är helt normal utanför buren, väldigt go och relativt lugn. Men i buren så är hon helt annorlunda.
Har som jag skrev ovan brukat strunta i henne, även sista gången nu när hon bet hål (väldigt ytligt). Fortsatt med det jag gjort innan helt enkelt. Vissa gånger så har hon bitit, jag fyat och hon då tvättat mig ist. Kanske gäller att vara försiktigt bestämd eller vad man kan kalla det?
Får prova mig fram tror jag :) Först förka att utesluta eventuell osäkerhet för att inte riskera att göra hene ännu osäkrare. Om det visar sig att hon är burförsvarare så får jag helt enkelt sätta mig över henne. Blir det ett och annat bett ibland så är det skitsamma så länge det iinte blir djupt. Alltså ett och annat bett under "träningen" att sluta få henne bete sig som en vakthund :P

Tack för svaren ^^

PlusPlus
0

Fick nog bekräftat idag att det är burvaktande det handlar om framför osäkerhet. Visst, osäkerhet kan vara en bakomliggande faktor som resulterar i att hon anser sig behöva vakta buren så väldigt.

Sträckte fram en knäckebrödsbit till henne idag och vanligtvis rycker hon mat ur nävarna på en men nu sträckte hon sig bara förbi brödbiten och högg mig i handen ist -.- Inte så det gick hål men hon får, bör, ska liksom ändå inte bete sig så.

Sen funderarde jag på en annan sak, mår en råtta verkligen bra av att hela tiden behöva känna att den ska vakta sitt bo på det här sättet? Borde det inte vara väldigt stressande för råttan?

TrueStory
0

Vart kommer hon ifrån? det låter som din råtta inte är jätte van att bli hanterad i buren.

Och till din sista fråga, Jag skulle säga nej på den frågan. Hon är uppenbart stressad när det gäller hantering i buren, och det beteendet är inte heller friskt i mina ögon. Bits hon utanför med?

Jag vet nog faktiskt inte vad jag hade gjort, men jag hade nog övervägt avlivning eller att skicka tillbaka henne om hon kommer från uppfödare.Jag tollererar inte att råttor biter mig, och går det inte att arbeta bort så skulle jag hellre avliva en låta den gå kvar.en fysiskt och mentalt frisk råtta bits aldrig. Och det kan ju faktiskt i SÄLLSYNTA fall faktiskt smitta över sig på burkompisarna, och då har man ett riktigt problem.

Och sen är ju risken att du blir ordentligt huggen och faktiskt blir rädd..

PlusPlus
0

Hanterad är hon som jag fattat det. Hämtade henne hos Zickan :)

Utanför buren biter hon inget alls. Inte helt avslappnad heller och går mest undan och lägger sig för att sova men inte alls på lika helspänn som i buren. Vill inte bli rumsren för fem öre heller men det är ju olika från råtta till råtta. :P

Det med att jag riskerar att bli rädd för henne är något som oroat mig. Är redan lite små nervös nu eftersom jag vet aldrig om hon tycker att hon ska bita eller putsa.

Funderade förut idag om det kan vara så att hon trivs bättre i stora flockar. Som jag fattat det så har hon varit van stora flockar tidigare och nu sitter hon i min mini "flock" på hon och två till. Två stycken från samma ställe som hon suttit med då också men ändå.
Kan ju tilläggas att hon är vuxen och hunnit haft två kullar.
Skulle gissa på att detta beteénde inte har synts förut för då skulle dom nog inte valt att avla på henne.

Funderar mycket på det där med att hon kanske trivs bättre i en större flock. Men en större flock kan jag inte ha, dels för att min sambo tycker det räcker med tre och det respekterar jag då jag är överlycklig att få ha dem överhuvudtaget. Sen så är mamma allergisk och skulle de bli en massa blir det svårt för henne att hälsa på "/

Kluven är jag :(

PlusPlus
0

Vill ju att hon ska få må som bäst och avlivning blir sista utväg. Om det inte finns något annat som kan få henne att må som bäst, slippa vara stressad. Hon verkar ju frisk för övrigt och är riktigt go när hon känner för det :)

Lamina
0

Kan hon inte flytta tillbaka till Zickan då? En del råttor ändrar ju beteende vid flytt/ägarbyte men kan bli sig själva igen om dom får flytta hem och ibland även hos en helt ny ägare. Vissa råttor går helt enkelt inte ihop med vissa människor heller…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

PlusPlus
0

#19 Jag har tänkt lite i de banorna också :)
För här verkar hon inte trivas fullt ut "/ Och som sagt, vill ju självklart hennes bästa och att avliva henne känns fel när hon är frisk f.ö.   "/
Och bäst tror jag hon mår i en stor flock, en mer "naturlig" miljö för henne. Mer trygghet för henne också. Hon är ju den som är högst i rang nu, kanske det är för mycket för henne att hantera eller något. Kanske alltid legat lite mitt emellan förut? Lite spekulationer.
Får se hur jag löser detta. Avlivning blir i absolut sista möjliga utväg och endast om det är det ENDA som skulle få henne att må bättre.

Fillifionkan
0

Vad synd att hon börjat visa ett sånt beteende, kan nog vara som ni sagt att hon känner sig säkrare i en stor flock.

Du har säkert jobbat med henne men om det inte blir bättre så skulle jag i första hand tala med uppfödaren som ni nämt redan.

Blev så avundsjuk när du tog hem Mardröm (och de andra Oskyldig)  så tänkte spontant att hon gärna får flytta hem till mig (om hon skulle vara behov av ett nytt hem), dock har nog Zickan lite större erfarenheter av det här och jag tänkte ju börja med tre råttor.

Hoppas det löser sig! :)

PlusPlus
0

Ja det är verkligen jätte synd "/ Numera är hon inte go över huvudtaget, reser ragg och är riktigt hård på de andra två. Så som det verkar som nu så vore det bästa för henne att somna in lugnt och stilla :( Men samtidigt vill jag hjälpa henne. Varför finns det inte rått psykologer ^^

Ja det vore ju synd om hon skulle ha samma beteende kvar även fast hon kom till dig och det blir din första erfarenhet av egna råttor "/ Hon gör inte riktigt råttor rättvisa med sitt beteénde :S

Här bör hon i vilket fall som helt inte stanna då hon mår dåligt och även stressar de andra två. Får se vad det blir av det hela. Ska fortsätta försöka arbeta så gott det går. Är redan små nervöd inför henne eftersom hon dyker upp från ingenstans och biter och nu även hårdare. Reser ragg när jag kommer nära osv. "/

Fillifionkan
0

Tycker synd om både dig och henne :( skulle vilja hjälpa dig men har inga planer på att införskaffa en hel flock med råttor till en början. Har ju inga råttor alls just nu, letar för fullt men det minsta hon, eller någon alls behöver är att vara ensamråtta. Om jag köper 2-3 andra råttor snarast kan man ju alltid testa, såvidare det inte är ännu mera stressande för henne..

Hur många bodde hon med hemma hos Zickan och när kom detta beteende? Trivs hon med sina råttsambos?:( om inte kan det ju hända att nya råttkompisar som hon trivs bättre med skulle förbättra hennes beteende, eller så är det helt tvärtom. Att hon helt enkelt inte mår bra av att vara utan sina tidigare kompisar.Det verkar ju tyvärr också som att ni två kanske inte klickar så som råtta till ägare och tvärtom ska göra..

Hon kanske ändrar sitt beteende vid byte av ägare och kompisar eller att hon eventuellt flyttar tillbaka till zickan, som du märker är jag ingen råttpsykolog (som egentligen borde vara bra att ha!!) men sitter och funderar lite :)

Fawo
0

Nej vad tråkigt att de inte blir bättre :(

Sitter hon med yngre råttor eller äldre råttor just nu? Eller är de blandade åldrar?

// Fawo (;

PlusPlus
0

#24 en i nästan samma ålder och en yngre
#23 återkommer med svar strax :P

elr ja bättre svar :P lite stressigt