Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 996 ggr
TildaH
0

Socialträning / Tamhet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill ha lite allmänna tips o rådSkrattande

Har nu haft mina tre tjejer i några veckor o de fungerar väl acceptabelt, men inte helt, vi klickar inte på alla nivåer och jag vet inte riktigt hur vi ska gå vidare för att bli vänner.

Alla tre skuttar glatt ut ur buren, springer runt på golvet o hoppar upp i knä korta stunder, jag får röra dom (en mer än de andra), men de vill inte bli hållna. Inte heller sitta på axeln eller i huva, då hoppar de, varav två hoppar oavsett om jag stå eller inte (testade detta med mjuk underlag bara för att se, men jepp, de hoppar)

Jag upplever två av dem som inte rädda bara hemskt osociala eller hur man ska förklara det, men den tredje visar ibland rädsla/osäkerhet. Finns det något sätt att få dom mera sällskapliga eller är det bara deras attityd? Förra ägaren nämnde åtminstone en som en riktig kelgris som brukar ligga o knapra mot nyckelbenet, samma råtta gör propeller svans o ynkliga pip så fort jag lyfter henne, så därför vill jag ju självfallet inte pressa henne, de blir ju bara värre då.

Så tips snääällaSkrattande

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

sarakaka
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Efter en vecka var mina ganska vana vid mig men jag tycker inte att man kan ha kallat dom helt tama (VILL vara med mig, hämtar mat och sätter sig och äter i mitt knä, ska jämt vara på min axel osv) förrän jag haft dom i typ 6 veckor. Hur många veckor exakt har du haft dina? Kanske behöver de lite mer tid bara?
Hur ofta är du med dom? Dessutom är ju vissa mer sociala och framåt än andra av olika anledningar så att ge dom tid är nog det bästa + att umgås med dom mycket och inte göra läskiga saker, typ ställa sig upp snabbt när de är på axeln och sånt. Typ sitta och prata med dom även när dom inte är ute tror jag får dom att vänja sig vid din röst och så. Typ sitta och babbla högt när du pysslar med annat eller sitta och pilla vid buren. Glad Och att ge dom mat när dom är vakna! Så de inte tror att maten bara dyker upp utan att snälla du kommer och ger dom fika! ^^

TildaH
0

Jag köpte dom 18/3 så ca en månad med andra ord.

Jag har ute dom o umgås ca 1-2tim/dag. Resterande tiden sover dom ganska mkt o jag jobbar, så de är väl ungefär de som blir.

Jag vill helst inte ge för mkt mat åt dom, har redan fått ett blodprov i fingret då den förre ägarens dotter varit himla "duktig" o mata dem, så människor förknippar de verkligen med mat redan. De bara smäller i tänderna när de försöker rycka till sig maten nog fort och som sagt, ibland är de inte ens mat de hugger motSkäms

--------------

[Alenzi]
0

Hur gamla är de, och vad är deras bakgrund? Jag förstår att de är omplaceringar, men kommer de från djuraffär eller uppfödare? En del av beteendet är ju genetiskt betingat, beroende på hur temperamentet har varit bakåt i släkten. Men jag tror du gör helt rätt; tålamod, tålamod, tålamod.. :) Speciellt om de är äldre, då går allting ju lite långsammare ;)

Har du försökt lära dem konster? Små enkla tricks mot belöning (favoritgodiset) både aktiverar och distraherar dem och ger både dig och dem något kul att samlas omkring. Mina kan t.ex. "axel" och "hem", väldigt bra-att-ha, speciellt på stressiga morgnar :P

Fisfia
0

#3 Axel och hem? Hur går det till?

[Alenzi]
0

#4 Mutor XD Jag säger "axel", sen visar jag något gott. I början måste de bara precis gå upp på armen, sen får de belöningen. Sen ökar jag svårighetsgraden och till slut måste de gå upp på axeln och sitta kvar för att få den :) Hem är samma sak, men det är bara in i buren och sen godis.

TildaH
0

#3 Djuraffär i grunden, så infon är knapphändig, åldern vete tusan, först sa hon 10 mån, men sedan var en av dom plötsligt "yngst" så de är tydligen inte köpt vid samma tillfälle. Men i vart fall så bör de väl börja närma sig året snart.

Det låter som roliga tricks, särskilt de med buren, hehe, fast då måste jag försöka hitta en godis som går att ge utan att förlora någon fingertopp på köpetTungan ute

--------------

TildaH
0

Tips på små godbitar som är lätt att ge o som äts upp fort!

Insåg igår att vägen till damernas hjärtan går oavkortat genom magen, haha. Men jag vet inte vad jag ska ge för godis som inte är allt för onyttig, igår fick de smaka yoghurt drops som jag i vanliga fall ger åt hamstrarna, men de står max 5/dag o de räcker inte långt med dessa hungriga damer om jag ska försöka träna lite "längre" stunder.

vet att jag såg att någon använde en liten spruta med smask i, vad kan de ha varit för nått gott?

--------------

[Alenzi]
0

Yoghurt till sprutan :) Inte någon alldeles för söt variant.

Små bitar sallad eller favoritgrönsaken kan funka. Majs, ibland :)

.. Allehanda plock från osötad müsli… Hmm.. Solrosfrön, men i måttliga mängder (det är mkt fett i dem)

myismyname
0

Lite rå äggula på pekfingret brukar vara poppis :) Funkar säkert i spruta också.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus