Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4709 ggr
[Emma--]
0

Rejält undernärd råtta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått hem en råtta på prov för han har förlorat sin burkompis nyligen. Han ska vara ca 2 år enligt ägaren. 

Jag träffade inte råttan innan utan hon fick skjutsa hit honom. Och jag blev ganska så chockerad, men jag sa inget till ägaren. 
Det var den minsta råttan jag har sett som ska vara vuxen. Jag kan inte ens förstå hur han kan vara 2 år.

Och vad jag läst mig till kan det väl bero på att den inte fått tillräckligt med näring under uppväxten?
Han är även rejält mager just nu så första målet blir att få upp hans vikt sakta men säkert. Men som det är nu känner man i princip alla ben.

Nästan alla klor var fina förutom en som var lång och böjd. Men den är klippt nu.

Jag mår så dåligt av att titta på stackaren.

Men han är mysig och pigg åtminstone.

Men men. För att säga hur illa det är räcker det väl om jag skriver vad han väger idag. 230 gram. Lägger in en bild på honom också där det syns att han är väldigt mager.

Jag var bara tvungen att skriva av mig. Och har ni några allmäna råd så är det bara att säga.

stackars stackars liten. 

Det blir nog att han stannar här även om han inte går ihop med mina pojkar sen.

OttoIsTheShit
0

men oj :O min hona som inte hade fyllt 1 år vägde 300gr å ja tyckte hon var liten. Stackars pojke

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

[Emma--]
0

Mm Rynkar på näsan jag vågar knappt lyfta i honom för jag är typ rädd att han ska gå sönder. 
Men med bra mat så lär han väl öka i vikt ganska så fort hoppas jag.

Men jag ska prata lite med ägaren och se om han alltid varit mager. Men hon sa ju inget innan och jag frågade lite om vikten osv. 
Frågade även om mat och han brukade tidigare få någon pellets från djuraffär, men hade haft någon gnagarblandning ett litet tag eftersom den andra var slut.
Men en råtta borde ju inte bli så mager enbart pga det heller. Eller så liten för den delen.

TokBlyger
0

230 gGråter…mina två små tjejer på dryga 3 1/2 månader väger 225g och 325g. Hoppas att du får upp vikten, han ser väldigt mager ut.

OttoIsTheShit
0

nä verkar vara väldigt liten.. Har 2 flickor jag köpte från nån privatperson som hade fött upp dom på bara pellets..absolut ingenting annat å dom var ganska smala också + att dom kändes ungefär som strävhårig tax i pälsen.. men 2 dagar med min mat så var dom bra igen :) Håller tummarna för pojken

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

[Emma--]
0

#3 Ja det är jättelite Rynkar på näsan jag har ju två grabbar på ca 4-5 månader som väger en bit över 400 gram. 
Jo jag hoppas det jag med, för annars borde han bara få somna in om han fortsätter vara såhär mager. Men jag äger honom inte än, men det är ju lätt att fixa.

#4 Jo verkligen.
Okej så pellets är inte så bra för råttorna egentligen. Och gnagarblandningen är ju garanterat dålig.

Han äter då duktigt i alla fall, och är pigg och nyfiken så det finns ju hopp i alla fall. Även om han kommer vara en väldigt liten grabb, Glad

hus-musen
0

Han är ju inte bara mager, utan rent undernärd som det ser ut.. Stackars liten.

Mata upp honom försiktigt, om du smackar på med för mycket fett och proteiner på en gång kan han få diaree och bli uttorkad, vilket vore livsfarligt för en sån gammal mager råtta. Har han några muskler?

Qui dormit, non peccat

[Emma--]
0

Jag har mailat ägaren och frågat lite kring vikten.

#6 Jo det finns inget alls på kroppen.

Nä det blir sakta men säkert. Det brukar väl krävas med dom flesta djur som är så magra att man går sakta fram för annars brukar det bara bli mer problem.

Jag tycker inte han verka ha några problem med musklerna i alla fall. Han klättrar utan problem.

[Emma--]
0

Pratade med ägaren lite grann och hon har väl inte tänkt riktigt på hur pass mycket han gått ner i vikt men hon säger att han haft mer hull förut men att det blivit mindre och mindre. 

Hon uppskattade i alla fall att jag var uppmärksam så hon verkade inte ta illa upp över frågan. 

Han är ju köpt på djuraffär så hon vet ju inte exakt ålder, men kring 2 år. Så han är ju inte direkt ung så lite kanske beror på åldern?

Och sen eftersom det är från djuraffär vet man ju inte vad dom avlat på så då kanske det inte är konstigt att han är någon 700 grams råtta.

Jag vill ju dock ge det ett försök att få honom att öka i vikt. Men om det handlar om åldern kanske det blir svårt? :/

Men men, vi får väl se hur det går.

hus-musen
0

ja råttor brukar gå ner i vikt när de blir äldre, det brukar inte gå att göra så mycket åt saken då. Men prova iaf, om han inte fått näringsriktig mat tidigare så är det inte så konstigt att han går ner snabbare än normalt.

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

Gav den tidigare ägaren ingen färskmat till honom?

[Emma--]
0

#9 Jag provar,det är ju värt ett försök i alla fall. 

#10 Ska fråga.

[Emma--]
0

han fick bara färskmat ibland. Hur ofta vet jag inte, men det lät inte som att det var så ofta. 

Hans vikt har pendlat en del, men antar att det varit pga om han nyss ätit eller nåt sånt. Men vågen visade 240 gram nu i alla fall så det går åt rätt håll i alla fall.

[Emma--]
0

Oj jag blev så chockerad när jag kom hem efter helgen. Sambon har självklart inte tänkt på saken men jag kände genast när jag lyfte charlie hur mycket bättre han kändes. Revbenen känns inte lika tydligt, inte heller ryggraden. 

Så jag vägde honom. Han har alltså gått upp 30 gram sen i torsdags och väger nu 270 gram.

Det kan säkert fortfarande pendla en del men det ser ju ut som att det fungerar med maten han får Glad

Magda
0

åh så härligt att han går upp i vikt :) följer tråden med spänning…

bankfack
0

Man får i alla fall känna att man behövs… Usch. Jag fick hem en grabb som vägde 120 gram vid fem månaders ålder… Han har gått upp till strax under 300 på en månad och har just ömsat bebispälsen som han borde ha gjort för många månader sedan.

[Emma--]
0

#14 Ja jag är så glad att det verkar hjälpa så han får en chans att leva ett tag till. ^^

#15 Oj! 120 gram vägde mina småttingar vid typ 6 veckors ålder. Förvånad

[Emma--]
0

Lilla Charlie Glad Tycker han ser bättre ut allmänt. Han var ju pigg när han kom hit, men upplever att han har ännu mer energi nu också.

[Emma--]
0

295 gram! Glad

mieeow
0

härligt :D

naaw
0

Yay! Vad skönt att han lagt på sig mer :D

PewPea
0

Min lilla tjej är vädligt likt Charlie, samma färg och teckning och samma problem.

Jag har haft henne sen hon var ca 5 veckor och hon var liten redan då, kan känns skelettet på henne ganska tydligt och hon verkar ha problem att kontrollera sin blåsa och är lös i magen men pigg och glad är hon.

Några tips på mat jag kan ge henne för att få upp hennes vikt?

bankfack
0

Laktosfri välling, kanske med lite rapsolja i? Om råttisen kan äta mjölkprodukter så blanda i grädde och smör i maten annars. Nötter, flott från din mat om det inte är för kryddat/salt… Var försiktig bara, inte för mycket direkt för då slår du ut magen.

Och ägg! Kokt ägg! Bra mat!

[Emma--]
0

Eftersom iFokus funkat så dåligt så har jag inte varit så aktiv. Men jag ville bara uppdatera om lilla Charlie. Han väger nu 360 gram, men nu ökar han inte lika mycket i vikt så misstänker att han nog kanske inte kommer gå upp så mycket mer. 
Men det är ju helt klart bättre än dom 230 gram han vägde när han kom hit. Glad
Det gick tyvärr inte ladda upp någon bild.

#21 Hur gammal är hon nu? funkar torrfodret för övriga råttor? 

Hoppas du får upp vikten på henne i alla fall Glad

[Emma--]
0

Tänkte bara uppdatera om charlie lite. Han väger nu 410 gram Glad

Han är pigg, hans päls har blivit jättefin.

Tyvärr funkar han inte i längden med att bo med andra råttor. Så nu bor han själv.
Och han har nog varit mer stressad än vad jag märkt av att bo med andra råttor för han blev som en helt annan råtta när han fick bo själv. Men han hann ju vara ensam råtta hos förra ägaren ett tag, så kanske var det för länge.

Så nu njuter han av att få umgås med mig och min sambo. Han älskar att springa runt i soffan.
Han har även börjat fästa sig mer vid sambon också. Tidigare bråkade han bara med sambon. Bet i hans kläder, försökta tugga på hans öron Tungan ute

Elshira
0

#24 Han har inte någon som han är lite kompis med, som han kanske skulle kunna prova att bo med? Alltså bara en kompis så han slipper hålla reda på flera?

Men fungerar han hyffsat med de andra råttorna så kan de ju kanske få vara ute tillsammans, men att han sedan får ha sitt egna kryp in på kvällen där han kan finna ro :)

Kul att se han mår bra i.af!

Hakuna matata!

[Emma--]
0

han fungerar ju hyffsat med 3 av dom, eller åtminstone 2 av dom så han kommer kunna få träffa dom utanför buren.
men jag vågar inte riskera att han ska bita någon till råtta.

Det varierar hur man får bete sig mot honom. Igår kväll fick vi knappt röra honom. Då verkade han bli stressad.
Men tidigare under dagen gick det fint att klappa honom.

[Emma--]
0

Jag upplever att han är rädd av sig. 
Sen vad det beror på är svårt att veta.

Eftersom han är från djuraffär så finns väl risken att generna inte är dom bästa. Men sen vet jag ju inte hur han blivit hanterad tidigare heller.
Och sen kanske flytten skapade mer stress också.