Stort sår på magen!
Behöver hjälp akut! En av småpojkarna har ett stort sår på magen… Ingen aning om hur det gick till, och jag har inga vassa saker i buren.
Såret är lite konstigt, när det åker isär ser man som en tunn hinna under och troligen muskler. Är jätte rädd att den också ska spricka.
Jag har ringt till strömsholm och de sa att jag är välkommen dit, men Ludwig verkar inge konstig och han blöder inte akut. Vet ju också att råttor ha bra läkkött… Men ska jag kanske ta honom till veterinären och sy? Eller ska jag låta det själv läka?
Snälla hjälp mig!
Mvh Vinetta
Detdär behöver helt klart sys!
Kolla igenom buren nog och även rummet du brukar ha dom lösa, Kolla om du hittar nått med blod på. Det kan ju vara så att han har blivit biten också, har dom bråkat något? Fast det ser ju inte direkt ut som ett råttbett tycker jag, men det har jag inte mycket erfarenhet av så jag kan ju ha fel…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Tack för ditt svar! Jag tror dock inte att de har bråkat då de nästan aldrig gör det.. Men vem vet, de kan ju ha gjort det under natten?
Ska kolla igenom hela buren!
Mvh Vinetta

Hittade inget vasst i buren, och måste troligtvis åka till Strömsholm… Hur mycket tror ni det kan gå på? Det besök och ev. ett par stygn?
Mvh Vinetta
Jag tycker verligen du ska åka in, vet inte nå vad det kan gå på men det borde inte spela nån roll om du verkligen bryr dig om honom. Är det ett djupt sår så kan han ju få infektioner, och eftersom föremålet är okänt som han gjort illa sig på så vet manju inte vad den kan ha fört med sig in.

Jag ska åka in med honom så fort som möjligt, måste bara fixa skjuts! Han har antagligen skurit sig på ett buntband som stack ut i buren..
Mvh Vinetta
mycket troligt! de är ju rätt vassa när man knipst av dem
Stackars liten :o Hoppas du fixar skjuts :o

#7 Ja, precis! Får knipsa av dem längre in så de inte sticker ut, eller börja använada balsnören istället…
#8 Nu har vi en chafför! Vi ska åka iväg om ca en halv timme! :(
Mvh Vinetta
Jag tror inte på att det skulle vara ett buntband som har gjort det där såret. Avklippta buntband är visserligen lite vassa, men råtthud går inte sönder hur lätt som helst. Sådana där långa sår brukar jag kunna få av råttbett som träffar på sniskan så att tänderna skär upp ett jack. Jag skulle gissa på ett bråk eller en lek som har gått överstyr. Även de såtaste vänner kan bli osams. :)
Jag hoppas att allt ordnar sig med lilla Ludwig. :)
Lycka till hos veterinären!
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

#10 Det kan vara mycket troligt, han är ung och brukar ofta busa med den andra killen och farbror Kiba tittar bara på, haha. Var själv osäker på om det verkligen var ett buntband, men det vara bara en ren gissning eftersom jag själv var lite chockad.
Nu har jag precis kommit hem igen efter en tur till Strömsholm! Vi fick sitta och vänta i en timme och tjugo minuter innan en veterinär kunde titta på honom. Men då hade såret börjat läka ihop. Så inga stygn och inte en krona blev det. Så vi åkte hem igen.
Nu ska han få bo ensam ett dygn så ska jag avvakta så såret inte går upp igen!
Tack så jätte mycket för alla svar! Ludwig ligger nöjt i sin extrabur och sover efter att ha slickat i sig blåbärssoppa!
Mvh Vinetta
Jag kan säga att det där inte helt klart behöver sys.
Cherry blev huggen, djupt i magen och dom ville inte sy. Satte henne i ren bur och gjorde rent med koksalt morgon och kväll, det var läkt på 1 vecka!

#12 Ja! Gud vilket läkkött de har! Men jag var dock själv likte chockad, men skönt att det läkte ihop så snabbt! :D
Mvh Vinetta
#13 Ja jag blev jätte skärrad när jag såg Cherrys sår. Det glipade mycket och såg riktigt otäckt ut. Men läker snabbt gör dom, otroligt fascinerande! :)
Tror inte man behöver sy om det är bara i själva huden såret är, men om de hade kommit längre in, typ vid inävlorna och så. Då är de ett mirakel att allt är kvar inne och då måste man skynda sig in :o

Hej! Ber om ursäkt att jag inte svarat på något!
Men Ludwig mår bra nu och såret har läkt fint! Får dock hålla lite koll i buren nu då de busar ganska mycket! :D
Mvh Vinetta