Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1758 ggr
[RussinsMusli]
0

Tvångsmatning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, nu har Cherry kommit in i en "jag viiiill inte äta period" igen. Hon är jätte smal, sjukligt smal. 
Är det någon idé att tvångsmata henne? Med spruta alltså, så hon går upp igen, eller är det bästa att avliva henne? För hennes skull menar jag.

Jag har tänkt och tänkt, men kommer inte på något mer jag kan göra för henne. Hon har blivit så mycket bättre i hanteringen och är riktigt mysig när jag väl får ut henne ur buren! Men matproblemen återstår..

[RussinsMusli]
0

Hon känns som en stor mus att hålla i, och hon är min äldsta men minsta. Jag har inte vägt henne än men hon har aldrig vägt över 106 g, men nu har hon gått ner igen.

Jag känner mig så hjälplös när det gäller henne, lilla blå <3

[Ratass]
0

Men gud så smal hon är :( hon kanske har problem med magen eller nått som gör att hon inte vill äta, eller har vart dålig på det, för det har hon väl vart ända sen du fick hem henne.

[RussinsMusli]
0

#2 Ja, jag har varit hos veterinären men dom har inte hittat något fel på henne alls… Obestämd

[Ratass]
0

För hon var ju från en djurbutik så det skulle inte förvåna mig om det är nå medfött magproblem eller nått. Man vet ju aldrig vad man får

[RussinsMusli]
0

Nej precis, men om inte veterinären vet vad det är så vet jag inte vad det finns att göra :(

Itchy
0

har du kollat tänderna ??

You can't spell Bitchy without Itchy

[RussinsMusli]
0

Japp, inge fel på dom.

Banankaka320
0

Testa och ge henne något sött. Strö lite socker på uppvärmd babymat (med smält smör.)

Ingen råtta i mina ägor skulle strunta i det :o

[RussinsMusli]
0

Jag har försökt ge henne allt möjligt, tom en godisbit för att se om hon tog emot, men hon ignorerar den helt. Både i buren och utanför.. Hon vill inte alls.

Banankaka320
0

Hur ser hennes avföring ut? Hur känns magen?

[RussinsMusli]
0

Grön typ.. Den känns helt vanlig.

TrueStory
0

Det är inte alls bra att hon inte äter, så nått måste du göra. Inte bara för att hon blir undernärd men råttor har heller ingen gallblåsa som gör att om dom går på tom mage så bildas det magsår, och det är just därför det är sp viktigt att råttor ska ha fri tillgång till foder.

Om jag vore du skulle jag tvångsmata henne med välling och andra nyttiga saker som är lite mer "flytande" Dricker hon ordentligt?

[RussinsMusli]
0

#12 Det är väl självklart jag gör det! Det är inte så att jag sitter och tittar på när min råtta svälter sig själv!?
Hon dricker ibland, jag tvångsmatar henne, en spruta med välling och två med vatten varannan timme just nu.

TrueStory
0

Jag tolkade din text när du frågade om det var någon ide att tvångsmata som du inte gjorde de..

Men kontakta en kunnig veterinär, Cecilia Trädgård är riktigt kunnig på råttor.

För det är inte normalt någonstanns att en råtta slutar äta så dom magrar av så illa..

[RussinsMusli]
0

Jaha nej min fråga var väl om det var någon idé att fortsätta eller om jag kanske borde avliva, för hennes eget bästa.

Tack, jag ska försöka få tag i henne imorgon.

Nej det är ju inte det, det här är 4 gången hon gör så, men den här gången är det mycket värre än alla andra gångerna.
Hon påminner lite om en ätstörning - svälter, blir nöjd. Tvångsmatas går upp i vikt. Går upp i vikt mycket, svälter..

TrueStory
0

Jag skulle nog faktiskt göra en ordentlig utredning på råttan, och börjar hon äta inom en snar framtid skulle jag avliva henne.

[RussinsMusli]
1

Vad ska man begära av veterinären som en ordentlig utredning på råttor?

TrueStory
0

Ja berätta vad som är galet, be dom röntka henne. Kolla tänderna ordentligt så det inte är en infektion eller nå. Jag har ingen som hellst aning om vad som kan vara fel så jag vet faktiskt inte. Men prata med Cecilia och fråga, sen kan du ju ringa din veterinär och berätta vad hon sagt..

[RussinsMusli]
0

Ja jag ska försöka få tag i henne imorgon!

Banankaka320
0

Ja prata med Cecilia, hon är jättebra. Jobbade här på skolans veterinärklink innan :)

[RussinsMusli]
0

Är det bara jag som är dålig på att googla, jag hittar inte hennes nr?

TrueStory
0

040-460 560

Till växeln troligtvis, be om att få prata med Cecilia..

[RussinsMusli]
0

Tack!

zickan
0

Jag skulle mer fundera på att avmaska henne. Kanske har ohyra?. Det där ser inte ut som en normal vikt nedgång. Pälsen är väldigt ovårdad/fluffsig mot vad den ska vara.
Skulle tippa på någon parasit/ohyra.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[RussinsMusli]
0

Vi har ju varit hos veterinären och dom har inte hittat något fel på henne alls! :(
Jag har satt henne i en egen liten sjuk bur med barnmat med smör och creme fraiche i, så jag har mer koll på henne.

zickan
0

Sällan en veterinär kan se allt. Ibland behövs prover till sva. Och många veterinärer har noll koll på råttor.
Testa mosa lite av en axilur avmaskning för katt i lite barnmat/välling elelr annat gott kladd och ge. Kan göras om en gång om dagen i en vecka. Troligen några invärtes parasiter om ni inte kan hitta några fel på utsidan.

Just vissa maskar ger aptitlöshet hos djur. Inälvsparasiter kan även ge ruggig päls, dålig tillväxt. På hundar kan man även se hosta och rinnig nos. Men vet inte om det blir på råttorna också.

Spolmask och hakmask är två typiska att ge aptitlöshet och ruggig päls.

zickan
0

Kan tillägga att det finns vissa råttägare/uppfödare som avmaskar sina råttor en gång om året. Därifrån har jag fått denna information. Vet att axilur har varit det som mest används.

[RussinsMusli]
0

Okej då ska jag absolut prova det! Det finns på apoteket eller?

zickan
0

Yes box. under djurhyllan

cosmonita
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur gammal är råttan? Har hon vägt mer men gått ner eller har hon alltid varit underviktig? Hur är hon annars? Bajset är grönt säger du? Är det normal konsistens på avföringen?

Eftersom du varit till veterinären har denna säkert redan frågar såna saker men det finns säkert underökningar som kan göras tex röntgen, blod- och avföringsprov med mera om man verkligen vill reda ut det hela.

Att tvångsmata henne nu kan vara det som håller henne vid liv men det är ju ingen långsiktig lösning för något fel är det på råttan som måste rättas till för att hon ska få ett bra liv på sikt.

[RussinsMusli]
0

Hon är djuraffärsråtta, så jag vet inte säkert. Dom sa hon var 7 veckor när jag fick hem henne, men hon vägde då bara 57 g och såg ut att vara mellan 3-4 veckor. Hon är mellan 3-4 månader. Det går upp och ner, som om hon hade en ätstörning och svälter sig när hon väl gått upp. Men det har aldrig gått såhär långt! Bajset är grönt "mosigt".

Ja jag får försöka få tag i pengar så snabbt som möjligt och ta henne till veterinären.

TrueStory
0

Att avföringen är grön kan bero på att det går för fort genom tarmarna, Så det kan ju bero på som Zickan säger någon inälvsparasit el liknande.

Är det de så är det ganska bra om du kommer till veterinären fort eftersom det kan smittas till dom andra råttorna.

Fick du tag på Cecilia förästen? Vad sa hon?

[RussinsMusli]
0

Hon sitter nu ensam i ett annat rum iallafall..

Ja som sagt, jag ska försöka få ihop pengar snabbt, mina sparpengar tog slut åt ett annat håll.

Nej jag har inte fått tag i henne. Ska försöka igen imorgon

TrueStory
0

Okej, det är bra.

prova annars att ringa Ywon Roschat 018-501030 http://www.djurdoktorn.nu/

[RussinsMusli]
0

Tack!

[RussinsMusli]
0

Jag har tänkt på det här och beslutat att avliva henne. 
Hon mår ju uppenbart inte bra, nu har hon dessutom börja hugga. Jag tror inte det är för att hon är osäker/aggressiv utan för att hon har ont.
Det är en känsla jag har, att det här är rätt beslut - för hennes skull. Hon ska inte behöva lida mer. Hon verkar inte alls må bra längre.

Min lilla älskling! Rynkar på näsan

TrueStory
0

Usch lider med dig verkligen, du har haft sån otur med dina råttor :(

Men det kanske borde vara en ide att skicka in henne till SVA för att få reda på vad det är hon lider av?

Styrkekramar <3

[RussinsMusli]
0

#39 Ja det känns hopplöst med råttorna om jag ska vara ärlig. Suck!

Jo, om jag hade haft dom pengarna så.. Just nu har jag inte det. Cherry ska avlivas, en annan rosslar, nyss behandlat ögoninfektion hos någon annan osv.. Huh.

TrueStory
0

Förstår att det känns tungt :(

Testade du att avmaska henne som Zickan föreslog?

[RussinsMusli]
0

Ja det gjorde jag. Men det funkade inte. Möjligt att jag testade för kort tid, men hon är typ lite halv omöjlig att hantera. Relativt lugn när man väl får ut henne ur buren, men då måste man jaga runt henne däri för att få ut henne också. Hon kan också gripas av panik när som och hoppa från vilken höjd som helst. Hon spenderar mesta av sin tid till att vara rädd. Det känns som att det inte är ett liv man vill leva, eller låta någon annan leva.

TrueStory
0

Ne okej, Då låter det faktiskt bäst att låta henne somna in :(

[RussinsMusli]
0

Ja det är ju det. ;/

zickan
0

avmaskining bör man köra på under en vecka för en råtta om den är så pass sjuk. på förpackningen står det hur man ska göra för hund/katt. Rekommenderas 4 tabletter om dagen till min hund i 3 dagar av 250 mg och han väger 20 kg.
på hund kan det ta upp till 33 timmar innan en tablett ger något verkan, helt beroende på vad de har eller inte har.

[RussinsMusli]
0

Det spelar ingen roll nu. 
Jag ser hur hon försvinner från mig, glädjen, livet i hennes ögon.. Är borta. Gråter

TrueStory
0

Vadå spelar ingen roll? Du har inte provat och vet inte om det funkar. Tycker du inte de är värt att testa?

zickan
0

#47 håller med

bankfack
0

Jag vet inte… Råttan verkar aldrig ha mått bra, avmaskning skulle kanske kunna fungera men den är mycket svårhanterlig vilket orsakar ännu mera stress för råttan och dessutom har dess beteende försämrats sista tiden… Och det får ju liksom finnas någon gräns för vad man sätter en liten en genom. Men jag är ingen expert och det finns många här som kan mycketmycket mer än mig… Känner bara att om det vore min råtta hade jag nog också börjat luta åt avlivning.

Lamina
0

Ingen kan säga att du inte gjort allt du kunnat för dina råttor, RussinMusli. Jag tvivlar inte en sekund på att du vet vad som är bäst för din råtta och tar rätt beslut. För dom som inte har följt RussinMuslis trådar och vet hur svårt lilla Cherry har haft det så tycker jag att ni ska ta och läsa dom innan ni uttalar er. Lillråttan har haft det svårt redan från början och jag tvivlar på att hon någonsin kommer att bli en trygg och fullt frisk råtta. Det finns dessutom en gräns för hur mycket det är ok att låta ett djur lida för att det kan bli bättre i framtiden. Djur lever i nuet och kan inte förstå att dom kommer må bättre sen, dom vet bara att dom lider nu.

Må du vila i frid, lilla Cherry. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[RussinsMusli]
0

Det spelar ingen roll, för ni ser inte hur hon försvinner, hur livet rinner ur henne. Men nej jag avbröt aldrig behandlingen med avmaskningen. 
Cherry har levt ett tufft liv, det har blivit bättre men med många bakslag och ja, det finns gränser för vad jag tänker utsätta henne för.

Men nu kan jag ju säga att verkligheten kom ikapp och jag hittade henne död i buren.  
Jag hoppas hon får det bättre där uppe, på dom gröna ängarna. Min Lilla blå <3

Itchy
0

du borde verkligen skicka in henne till SVA för att se vad hon led av

You can't spell Bitchy without Itchy

[RussinsMusli]
0

Jag hade gjort det om jag hade haft pengar till det.