AKUT - råttbebisar
Lova fick sina bebisar idag. 5 små korvar varav 2 fortfarande lever och nu börjar jag panika ur här. Jag klarar inte av att se hur dom lämnar sina barn på plastbottnen utan bäddmaterial i perioder och låter dem dö sådär!
Dom föddes i natt, kan man stödmata dom då? Med vad isf, hur, hur ofta?
Jätte tacksam för svar!
Jag vet faktist inte, ledsen. Sök runt på google. Lycka till!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Att dom lämnar ungarna på plastbotten är något min hona också gjorde, hon tog bort underlaget och la det på ungarna istället.
Stödmata gör du med KMR som köps på apotek
Men hur ligger de i vikterna? Är de väldigt i underkant eller ligger de i normalvikt?
Att honan lämnar ungarna till att dö kan ju bero på att det är något fel på ungarna och hon stöter bort dom därför, eller att hon helt enkelt inte vill ha dom.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#2 bomaterialet ligger i huset och dom ligger i ett hörn där hon skrapat bort all bottematerial.
Jag försökte mata dom idag, men dom är födda i natt och vågen är inte tillräckligt känslig för att kunna visa vad dom väger. Hur ofta ska jag stödmata dom? ska jag lägga tillbaka dom till mamman efter varje matning?
KMR är beställningsvara på vårat apotek här, dom har det alltså inte hemma 
Försök lägga nånting ovanpå dom i alla fall så dom håller värmen
Tror ungarna diar varannan timme men jag är osäker på om det är så sällan när dom är så här unga.
Äter dom när du matar dom då? Och vad matar du med?
Har dom mjölkband?
Du kan inte låna en våg av någon då? En Brev-våg är perfekt vid bebisvägningar (kostar omkring 100kr på clas ohlsson)
Det är bra att hålla koll på vikten framför allt nu så du se om något är på väg att gå åt fel håll.
testa först att lägga dom i boet, var noga med att inte ge dem din lukt för mkt och du kan ju testa att "gnugga" in dom i bomaterialet? så dom luktar som de andra bebisarna
#5 Jag har ingen aning om vad jag ska mata med, har inget hemma så nej jag matar dom inget. Mjökband har dom, men när hon lämnar dom och lägger sig i ett annat hörn och sover så blir dom ju utan!
#6 Det finns inga andra bebisar. Dom var 5 från början men nu lever bara 2.
Du skrev ju i #3 att du försökte mata dom idag? Vad matade du med då?
Att honan går ifrån ungarna och lägger sig och sover någon annanstans är inte så jätteovanligt :P Min hona låg aldrig med ungarna utom vid just matning.
Kattmjölks ersättning. Finns på apoteket. Går även att köra på den flytande formen från ica m man har riktigt akut behov, sedan byta över till den från apoteket.
Är jätte jobb med att nappa upp. Skulle tipsa på att leta reda på en hona som just fått ungar som kan adoptera dom. Eller kanske ringa en orm matsuppfödare och se om de har någon hona som ska ha eller precis fått ungar som du kan få köpa. Vet att många uppfödare kört den när deras hona inte kunnat producera mjölk.
Enklaste sättet att få i de där små mjölk är oftast att ta ett litet snöre, doppa i mjölken och låta dom suga. Pipett fungerar det med men svårt att få dom och snutta samt inte trycka ur mer än droppar i taget.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#8 Jag menade väga :s
#9 Okej jag får försöka!
Om inte så jaga tag på Terato. För mig att hon nappade upp en kull nyligen. Jag mins inte hur ofta de ska ha mat. Men för mig Sara kan det där riktigt bra. Även filmade och lade upp på youtube
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#11 Jag förösker skriva till henne då!
Åh, men försök att envisas att lägga bebisarna i boet? När du sitter och gosar med mamman, ta med bebisarna så hon kanske börjar föknippa gos med bebisar? :S ingen aning
Nu finns det bara en bebis kvar och hon ligger med den och har packat in sig i bomaterial.. Får se om den lilla kraken överlever då.

De små kan inte äta mer än typ en droppe, och de ska ha mat ofta. Helst en gång i halvtimmen och sen när de blir äldre en gång i timmen. Du märker när de blir hungriga. Har de några mjölkband alls?
Qui dormit, non peccat
#16 Jodå, nått vitt lite halv otydligt finns där. Sist jag kollade iallafall. Nu har Lova legat hos den sista kraken ett tag jag vill inte störa dom, kanske finns hopp för den ändå!

#17 Om inte en mamma vill mata dem så kan det vara något fel på ungarna, honan är för stressad av hela situationen eller så kan det vara så att mamman inte får fram nån mjölk, eller tidigare händelser som gör att hon inte knyter an till ungarna. En del fattar inte hur man gör helt enkelt. Finns många olika anledningar, men man kan inte göra så mycket som människa.
Du kan försöka mata, men det är få som lyckats mata upp dem från nyfödda, det är jättesvårt. Ibland har ungarna klarat sig några dagar för att sedan somna in, men prova! Men låt mamman vara med ungen så mycket hon vill, en del blir stressade av att ha människor i buren.
Qui dormit, non peccat
Jag försökte mata den lille men h*n ville inte ha alls. Nu har Lova legat hos den ett tag iallafall och den piper fortfarande.
Jag har en känsla av att jag kommer behålla den lille om den överlever, haha
tass*
kämpa på, har g*n mjölkband behöver du nog inte mata. men varje gång den inte har det så mata på tills den visar att den inte vill ha mer. (för dom brukar väl visa det hyfsat tydligt, eller?)
#21 Jo det är klart. Men nu har Lova legat hos henne ända sen den andra dog, så det ser ljust ut. Det var tyst ett bra tag i buren och då undrade jag om den lille kraken mött samma öde som dom andra men icke.. Som om h*n kunde läsa mina tankar började h*n pipa! :)
Men jag kommer hålla koll på dom!
härligt! nu går det nog bra :D
#23 Det hoppas jag! :)
Håller alla tummar, tassar och tår!
#25 Tack det behövs verkligen nu!

Lägger ut pm-svaret här också ifall det kan ge något för någon annan med!
Det är ju slitsamt att mata upp små bebisar, men inte omöjligt. Första veckan ska de ha mat ungefär varannan timme och även matas nattetid. Jag använde mig av såna här fransar som sitter på sjalar att mata med, de fick liksom "suga" på dem. Viktigt är att ersättningen ska vara varm och att man ska ha varma händer under matningen så att bebisen får igång sin aptit. Utan mamman behöver man också stimulera bebisen så att den bajsar och sånt, det har jag inte gjort själv så jag har ingen erfarenhet av det.
Du kan läsa lite mer här:
http://www.rmca.org/Articles/orphans.htm
Det bästa är väl om du försöker att leta på en surrogatmamma. Var någonstans bor du? Och när är bebisarna födda?
Har du tur så kanske mamman får vett att ta hand om bebisarna till slut. Det värsta är om de missar den första viktiga mjölken som honan har de första 48 timmarna efter födseln.
Älskar mina stora små vänner..

Lägger också in en vikttabell, den och informationen är hämtad från nedanstående sida: http://www.afrma.org/pregrat.htm
De två sista måtten (vecka 4 och 5) är tagna från Grodans vikttabell.
"En normal bebis ska väga runt 6-7g vid födseln, bebisar med en startvikt på 5g anses små och de på 8g ses som stora. Väger man hela kullen så kan man skriva upp den minsta och den största ungens vikt för att på det här sättet visa ungefär hur kullen ligger till viktmässigt."
Om ni vill sprida den här vikttabellen, kopiera hela inlägget så att det är tydligt varifrån informationen kommer, det underlättar källkritik.
**Ålder
**
**Kendras ungar
**
Dag 1
7–8 g
Dag 2
8–9 g
Dag 3
9–10 g
Dag 4
10–12 g
Dag 5
11–14 g
Dag 6
12–16 g
Dag 7
13–17 g
Dag 8
14–19 g
Dag 9
15–21 g
Dag 10
17–22 g
Dag 11
20–25 g
Dag 12
22–28 g
Dag 13
25–32 g
Dag 14
27–34 g
Dag 15
29–38 g
Dag 16
32–42 g
Dag 17
35–43 g
Dag 18
37–47 g
Dag 19
40–51 g
Dag 20
43–55 g
Dag 21
46–61 g
4 Veckor
Minst 60 g
5 Veckor
Minst 80 g
Tack så jätte mycket Terato! :)
Lova har legat hos sin lille hela natten, förutom max 15 min när hon fick sin färskmat. (Ja det vet jag för jag har varit vaken och haft koll!) Den lille piper fortfarande så jag antar att den är ok. Jag vill dock inte kika in för mycket och störa dom, men jag tittar när Lova sticker fram sitt huvud som hon gör ibland, och då pratar jag med henne som jag alltid gjort sen hon kom hit. Det gör hon bla när hon känner sig osäker eller om något händer som gör henne rädd, sticker fram huvudet och jag pratar med henne så lugnar hon sig och återgår till det hon gjorde innan. Tillbaka till ämnet, jag funderar på om jag ska låta dom vara tills ungen blir iallafall en vecka så jag kan stödmata om det händer något. Men jag vill ändå gärna ha koll på vikten.. :/
#29 Lova kanske blir stressad om du ska in med händer i buren och plocka ut ungen? Det kanske finns en liten risk för att hon lämnar bebben igen då.
Eftersom hon verkar ta hand om ungen nu så tycker jag du borde avvakta som du skrev och sedan stödmata när ungen blivit lite äldre. Jag har ingen erfarenhet riktigt, men detta är nog något jag skulle göra för Lovas och bebbens skull. Och din skull såklart, för det är lättare att stödmata när den är äldre.
// Fawo (;
#30 Jo det var så jag tänkte. Jag lyssnar och tittar när hon flyttar på sig bara, annars får dom vara. Det verkar gå bra nu iallafall, hon tar bra hand om den!

Nja, om ungen inte får någon mjölk svälter den ihjäl innan en vecka har gått.
Om det är viktigt för dig att ungen överlever så måste du nog tyvärr kolla den, (kolla efter mjölkmage), väg och stödmata eventuellt, beroende på hur mycket den ligger efter.
Man kan även "motivationsmata" bebisen lite, en fin term som Zakaraa kom på. :P Av de som låg efter hos mina så var det två som bara låg efter lite grann och som det räckte att jag matade en eller två gånger per dag, då fick de lite extra energi att orka ta sig till spenarna och de kom till slut ikapp på egen hand.
Det är lite avvägning med det där, man vill ju inte att ungen ska svälta ihjäl, samtidigt är så klart mammans mjölk det allra bästa så jag tror att stödmatning ibland gör mer skada än nytta, det gäller att kunna avväga lite. När det pips i boet diar antagligen ungen. Efter att pipandet har slutat kan du vänta en stund och sen kolla bebisens mage, om den är välfylld. Är den det behöver du så klart inte stödmata.
Du kan också prova att sätta in en flaska KMR åt mamman, för hennes mjölks skull. Jag upplevde att det gav resultat direkt hos mina ungar.
Men det låter ju i alla fall som att din hona har tagit sitt förnuft till fånga så vi håller en tumme för att hon sköter det här nu!
#32 Okej så får jag väl kolla till den lille efter den pipit.. Men det känns som att Lova kommer bli arg och kanske stöta bort den då? :(

Som sagt, det där måste du bestämma själv.
Nä, men om du kollar en gång idag och ungen är välfylld behöver du ju inte kolla fler gånger idag. Då kan du ju bara kika en gång imorgon också. Så länge det flyter på bra räcker det att du kollar och väger en gång per dag. Blir det problem kanske du däremot behöver hjälpa till.
Man måste bestämma sig, tror jag lite, för om det är så att ungen är jättekrasslig kanske man behöver ta bort den. Tittar man inte så vet man inte. Givetvis kan man resonera att naturen har sin gång.. Men det är ett hemskt sätt att dö på att svälta ihjäl! Då är det bättre att ta bort dem om det går för långt, anser jag. Och då behöver man ju kolla varje dag för att se åt vilket håll det går, så att säga.
Jag tänkte precis som dig när jag var i den situationen. Men vet du, det ska tydligen inte finnas så mycket argument för att djur struntar sina ungar för att de luktar rovdjur, det där är mest en skrämselpropaganda som man kört för att folk ska låta djurungar vara.
Däremot är det såklart bra att tänka på att inte stressa honan i onödan. Om hon är rädd om sina små så blir hon såklart orolig när man tar dem ifrån henne och rotar i hennes bo och vad vet jag, det kanske påverkar hennes mjölkproduktion eller allmänna lugn eller nåt. Men är hon inte rädd om dem.. Tja, då bryr hon sig nog inte om att du tar den heller. En motiverad hona är en motiverad hona och en omotiverad hona är en omotiverad hona.
Jag tyckte nog faktiskt till och med tvärt om med min hona, hon blev plötsligt väldigt angelägen om att bädda om sina små och vara hos dem när jag hade plockat med dem och bytte sitt avvikandebeteende till ett vaktandebeteende istället, vilket i mitt fall nästan var bra, då brydde hon sig i alla fall om dem. Dessutom var hon mer benägen att ta hand om de små som jag hade stödmatat efter att de fått mat i magen. Det var som om hon såg att de inte låg risigt till längre och att de var värda att ge en chans (jag tror hon sorterade bort dem för att de var minst och för att hennes mjölk inte räckte till, sånt där vet råttor). När jag började hjälpa till och även försöka förbättra hennes mjölk insåg hon att mjölken visst räckte och slutade putta bort de minsta.
Så nä, jag vet inte, men jag köper inte riktigt att honan struntar ännu mer i bebisarna för att man plockar ut dem.
Honor som är rädd om sina små struntar inte i dem för allt i världen. Hennes problematik handlar om andra saker än dig, det är jag övertygad om! Förmodligen visste hon inte riktigt hur hon skulle göra och var stressad över hela grejen. Det kan även vara något som inte fungerar med mjölkproduktionen.
#34 Jo.. Då kollar jag till den lille sen! :)

Gör det!
Alltså, vill tillägga att givetvis kan ett ständigt plockande göra henne ännu mer disorienterad och att hon får svårt att fokusera på sin uppgift. Men jag tror som sagt att den punkten är rätt marginell. Sköter hon det så jäkla dåligt så måste du ju ändå stödmata.
*tass*
#37 Jo det är sant. Ska kolla till dom sen!
Åh det var en riktigt liten ynklig sak :) Hoppas den klarar sig!
#41 Den kämpar på och piper fortfarande! Snart dags att kika på den igen :)
Härligt, hoppas den överlever!
Tass*
Den lille kraken är död nu.
Men Lova skyddar den med sitt liv, hon försöker hugga om man kommer för nära. Jag vet inte hur jag ska göra för att få bort den..
Vad ska jag göra nu? Städa rent hela hennes bur och låta henne vara i någon dag, eller sätta in henne i min flock?
:c stackars lova och ungen *mental kram på dem*
#46 Ja det kan inte vara lätt :(

Gud så jobbigt.. :(
Prova att ställa buren någonstans där hon kan gå ut själv och låt luckan vara öppen. Efter ett tag borde hon gå ut ur buren och då kan du passa på att ta undan ungen då.
Jag hade nog gett henne någon dag sen i lugn och ro och sedan försiktigt prova att introducera henne med sina burkamrater på neutral plats och se hur hon tar det. Hon verkar skakad och stressad som du beskriver det och en av våra (både djurs och människors) naturliga reaktioner vid stress är att försvara oss, vissa gör det fysiskt. Om hon är tokstressad kan det alltså bara vara jobbigt för henne att introduceras med sina burkompisar så vänta någon dag, jag tror det är bäst i det här läget..
#48 Hon gick ut ur buren efter ett tag när jag gjorde som du skrev och la sig på min kudde. Jag tog då bort ungen. När hon gick in i buren igen så letade hon efter den, men gav upp och gick och la sig i huset. Dagen efter (igår) var hon pigg och glad igen så jag lät henne träffa Älva en stund, vilket funkgerade toppen. Senare på kvällen fick hon träffa alla 4 och det var inget ovanligt tjafs alls, det var helt problemfritt så hon bor med dom nu. Hon är minst sagt gladar och piggare, det märks vad en flock kan göra!

Men vad skönt att höra!
Det är ju tråkigt att det inte gick väl med hennes ungar men det viktigaste är ju att hon klarade av att gå in i flocken igen.
#50 Ja absolut. Hon mår bra nu iallfall, klättrar och myser med dom andra :)
Vad tråkigt :(
Bra att hon mår bra iallafall :)
#52 Ja absolut, det är huvudsaken! :)
Hur går det med bebisarna?
Alla dog tyvärr, den sista dog 3 dagar gammal.
Oj beklagar verkligen :( Läste inte hela trådan
Jo, det är tråkigt. Men det kanske är bäst så, med tanke på att jag misstänker pappan är en bror ev pappa. Och huvudsaken är att mamma Lova mår bra idag och är en mysig råtta :)