Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1908 ggr
Mische
0

Största/Dröm buren?

Vilken är den största alternativt dröm buren ni vet? Tycker det är intressant just nu då jag och sambon båda fått jobb och jag givetvis vill köpa den bästa buren jag kan hitta för flockarna.. Men mest för att jag tycker det är roligt att se vad folk dreglar över och drömmer om eller är väldigt nöjda med.

Give me your best..

Lamina
0

Furet Tower har jag, den är så stor att det går knappt att föreställa sig. Tyckte den var för stor, så jag tog bort undre delen och använder den bara som en Furet XL. Annars så skulle jag köpa mig en Royal Suite om jag hade haft råd, dreggelfaktor på den. Cool

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zakaraa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om jag fick bestämma helt och hade pengar/plats så skulle jag helt klart köpa en sån där fågel"voljär" de har på djuraffäret dvs egentligen bara ett skjutgallet för ett litet rum :P (om ni vet vad jag menar)
Egentligen bara 4 sidor & ett tak av galler som man kan gå in i.
Där i kan man ställa helt vanliga möbler, så som en fotölj som dom kan få dissikera.

Jag har just nu båda burarna som #1 nämner 1 Furet Tower och 1 Royal Suite, älskar min Royal men skulle gärna vilja ha lite större utrymme :)
Använder bara övre delen av min FT då jag endast har 2 pojkar i den (blir snart 4 :D) använder undre delen som förvaring ^^'

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fillifionkan
0

Jag har beställt en Furet tower och som sagt verkar FT vara nära dröm buren, ta denFlört den är perfekt när det gäller storlek! Botten i mitten gör att man kan dela buren i två delar som två st Furet XL, har du då 2 flockar kan ena bo uppe och andra nere Glad

Mische
0

Tycker den känns "liten". Vet inte varför.. Men jag har ju inte sett en i verkligheten.. Men skulle inte kunna dela den då jag har två flockar på 6 vardera så känns det lite litet med en halva var..

Mische
0

Den finns ingen i enköping västerås trakten som har en furret jag kan få se i verkligheten för att greppa storlek lite bättre?

Lamina
0

Jag har 6 honor i min FT halva, och dom har massor med utrymme! Den är mycket större än vad den ser ut att vara på bild. Däremot skulle jag inte våga sätta hannarna i nedre delen då jag hört att risken är stor att dom gnager sig igenom botten. Särkilt då jag har en riktigt liten gnagare i flocken.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fillifionkan
0

#4 det är nog ingen risk att det blir för lite utrymme, i en hel FT får det bo cirka 17 råttor om jag inte minns fel. Om du ändå är lite fundersam angående storleken kan du ju testa att mäta och göra märken på väggen. Så gjorde jag och det syns tydligt hur hög och bred den skulle vara i verkligheten, och att alla tycker att den är större än förväntat gör ju bara saken bättre Glad

AnneN
0

Kikade på en FT idag på djurmagazinet, men tycker den ser ut att vara liten fast än den är stor, kanske är det för att den är 2delad som den känns liten?

Drömmen vore nog att ha en voljär i stil med dessa på denna sida. Men nu har jag Gnagare 63 och har 2 råttor i den (haft 3) och den tycker jag känns lagom till det antalet, men jag skulle inte ha mer än 3-4st i den.

Fast då är jag sådan som gärna ger mina djur väldigt mycket utrymme. Har de för litet enligt mina mått så gjört det ont i mattehjärtat att se. Tycker att lagen för minsta utrymme per djur är alldeles på tok för litet och borde minst dubbleras!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

silverorm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kände inte att det fanns något i handeln som passade mig o ratsen, så jag fick min sambo att bygga istället.. efter mina direktiv (o piska..) blev det två voljärer som är höjd: 200 cm bredd 90 cm djup 60cm, 4 dörrars och i 4 låga lådor från IKEA. Plats för 36 råttor i en voljär enligt burräknaren. (nej, inget jag skulle vilja ha..) men jag o ratsen är nöjda nu. STL-strö i alla lådor så mjukt o skönt, många hanar ligger numera på rygg o sover.Glad

På fotot flickornas bur, pojkarna har numera en exakt likadan oxå, med hus o stegar mm..

Lamina
0

#9 Ni skulle säkert tjäna en del på att bygga och sälja såndana där burar. Jag skulle köpa en iaf ;)

//Lamina

[Sara FE]
0

Furet Tower känns mycket större när man börjar inreda den. Det känns nästan omöjligt att fylla den med saker (och den tar sin rundliga tid att städa).

Överdel:

[Sara FE]
0

…och nederdel:

Som synes har jag stoppat in en hel del prylar, men det ser ändå ganska tomt ut.

[Sara FE]
0

För att få en bättre helhetsbild:

Dramatik
0

#9 Upp till 36 råttor stämmer ju verkligen inte enligt burräknaren. Tar man rekomenderat så får det bo 19 råttor i buren, men ska du följa lagen (som man faktiskt måste fastän den är dum) så får det bara bo 9 råttor i buren.

Till ts: Jag har inte hittat drömburen än, tyvärr. Har haft en furret tower men den var värdelös, hur lätt som helst för råttorna att gnaga sönder och sjukt svår att möblera i om man är själv för att det blir så svårt att nå pga storleken.

Har en gabber duo (typ likadan modell som royal suite 95 double) och den är bra, men om man har många råttor får det bo på tok för lite råttor i den (9 lagligt, 6 rekomenderat enligt burrräknaren per halva) så har man två flockar blir det lite väl trångt.

silverorm
0

#14 Räknar du bara storleken på buren stämmer 19 men räknar man ut hela ytan av lådorna blir det 34-36. Det är mer än 30 cm i höjd (42 cm) mellan varje låda/hylla och då räknas (enligt jordbruksverket) varje yta i buren. Man kan säga att voljären har 4 burar i sig sammanlagt. Men..det är inget antal vi skulle ha ändå, 15 är lagom tycker jag, just nu bor i hanburen 12 och flickorna är blygsamma 6.

Fillifionkan
0

Fick hem min FT för några dagar sen och måste bara flika in med att den är gigantisk, fick en kommentar av mamma att det var en monster bur Flört som sagt är den väldigt stor och jag som förberett mig blev tom överasskad, jag skulle säga att det är bra med avdelningen i mitten då det blir mindre risk att råttan gör sig mera illa än i en vanlig voljär då det blir mindre "fallhöjd" :)

Fawo
0

Fick hem en Royal Suite för ett par dagar sen. Den vägde typ 42 kilo och den var jäätte tung :o

Verkade ha fått ett måndagsexemplar. Hjulen var väldigt svåra för mig att få på för att de var snett borrat där de skulle sitta. Samt skruvarna på många ställen var jättesvåra att sätta fast.

Beskrivningen hur man sätter ihop den var ur-usel också. När man väl hade följt beskrivningen så såg jag efteråt att man samtidigt skulle ha satt dit vissa saker som man behövde senare, så jag behövde flera gånger plocka isär allt för att sätta dit de små delarna som inte stod med i beskrivningen förns senare.

Annars är de en jättebra bur, mina råttor älskar den :-D Rymlig och lättstädad. Lätt att också nå överallt i buren. Mycket bättre än min Furret Tower jag hade innan :-)

Dock älskar jag min Furret tower också, men när min Royal Suite kom, damp den ner på nr 2 på min burlista xD

// Fawo (;

zickan
0

DET ÄR INTE LAGLIGT ATT MEDRÄKNA HYLLPLAN OSV!!!.. ENDE MAN FÅR RÄKNA ENLIGT JBV ÄR BOTTEN YTAN!!!. Så länge höjden är minst 30 cm så skiter de i om det är 30 cm eller 2m hög.

Jag vet då jag hade besök av länsstyrelsen. Och hade då räknat med hyllplan. Vilket inte är lagligt. Flera har nu varit i kontakt med jbv ang detta och det stämmer.. nono på hyllplanen!

L80 är den ende tillåtna lag gällande hållande av råttor, och de skiter i höjd, dvs bottnen som räknas. Vad som rekommenderas på burräknaren är dämed totalt olagligt. Det som rekommenderas är vi råttägare som tycker det ska vara sådär och inte vad som gäller enligt lag.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

AnneN
0

#18 men om man har tex en sån där furet tower räknas bara den ena botten då eller räknas båda? Tänkte om den övre räknas som hylla i dem?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zickan
0

Mina råttorns dröm bur kan jag gissa var ett hemma bygge. Enligt jvb regler fick det bo runt 60 råttor i den. Mins inte just nu.  Den var 2-3 m lång. Och till råttornas glädje var den ca 2m hög.
Men för min del var det den värsta bur jag haft. Jag kunde sitta i buren med datorn på en pall vid ett litet ikea lack bord. Men städa skiten var ett rent helvete. Gick inte att montera ned så lätt och spola i dusch. Var extremt svår inredd och hur jag än inredde så var sakerna ivägen när man skulle stå inne i buren.

Jag har ingen dröm bur ännu. Kört igenom ett lager med burar. Men hittar fel på de flesta.

okej bur är ferret tower. Relativt enkel att montera ned och skrubba i duschen. Plast botten luktar inte lika mycket som plåt, men de tuggar lätt sönder. Relativt enkel städad. Men rått svår att komma in i.
Kanske om ferret towern hade haft lite större luckor fram. Och kanske någon på sidorna. Så hade den kommit lite närmare till att bli en dröm bur. Men tror inte den skulle orka ända fram, även om man moderniserade den lite.

Lamina
0

Furet Tower räknas på samma sätt, såvida du inte delar av den. Med andra ord får du inte räkna med övre botten…

//Lamina

zickan
0

#21 jo jag frågade ang det med. Men det är tillåtet då hålet är så pass litet mellan planen. Annars hade jag fått prick om det med.

silverorm
0

#18 Mm jo jag vet, men det komiska i vårt fall är att vi kan stänga av varje "hyllplan" (är inga hyllplan utan bottenlådor med strö i) så att vi får 4 lagliga burar i voljären, det är då lagligt att ha 8 råttor i varje sektion, höjden mellan varje låda är 42 cm. Om man nu räknar enligt jorbruksverkets tabell: "Minsta yta per djur vid grupphållning" så är det 0,06m2. Måtten på våra bottenlådor är: 79x59 cm o det är dem vi räknar efter, sen blir det ju mer utrymme brevid eftersom hela buren är 90cm bred o 60cm djup.

zickan
0

#23 då är det ju inte längre hyllplan. jag fick iaf godkänt att räkna ferret towerns mitten del som en bottenyta även om jag inte täppte igen det lilla hål i bottnen. Eller ja de två hålen, har ett hål i hörnet med. Råtta gjorde eget hål.

För att få redan på det. Så kan man ju maila jbv, skicka med en bild.