Är råttor allergivänliga?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
är det någon som vet om råttor är dåliga för allergiker för min bror är alergisk och jag vill jätte gärna ha två små råttor. jag har hört att dom luktar men kan man ha dom i typ på nedervåningen i förrådet och känna det till övervåningen för de är mammas förklaring varför jag inte får skaffa råttor.
Har för mig att råttor ska vara ganska allergiframkallande. Det är iaf det enda djur jag känner av. Visste inte om att jag hade några allergier fören jag skaffade mig mina pojkar, och då har jag haft nästan vartenda pälsdjur man kan tänka sig. Däremot så är det ju väldigt svårt att säga vad man tål och inte tål som allergiker, det är ju olika från person till person. Om jag var du skulle jag leta rätt på någon som kunde låna utt ett par råttor någon vecka för att kolla om din bror reagerar på dom. Mycket bättre än att chansa och skaffa ett par som du inte kan behålla sen.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag är allergisk mot nästan alla pälsdjur! mot både deras päls och saliv. jag reagerar mot mina råttor om jag inte städat buren på ett tag, men det är inte alls så farligt, bara lite snuva! :D Så ja, jag upplever det som att de är mer allergivänliga! :) Hälsade dock på både honor och hanar när jag kollade om jag var allergiski, jag reagerade mycket mer mot hanarna än mot honorna! D: Men håller med Lamina, det vore bra om du lånade hem ett par små i några dagar! :o

Det är många som är allergiska för råttor vad jag förstått. Men vad jag förstått så är deras allergener väldigt olika andra pälsdjurs. Så det är inte så att bara för att man är t.ex. katt- eller hundallergiker så är man allergisk för råttor. De är väldigt olika. Har också för mig att det ofta är råttors urin man reagerar på och inte kvalstren i pälsen. Hm. Rätta mig om jag har fel, men det är vad jag kommer ihåg i alla fall. Jag kan reagera på tösarna ibland men jag vet inte vad som är psykiskt och vad som är på riktigt. Däremot vet jag att jag har kontaktallergi på det sättet att om de river mig och har urin på fötterna så sväller det upp och kliar rejält. Men det kanske det alltid gör oavsätt om man är allergisk eller inte!
#3 Jag har samma problem med mina pojkar, förutom nakenfisen (misstänker att det har att göra med att han inte har någon päls som urinen kan fastna i). Men flickorna reagerar jag inte på alls, så det är nog allergi, ja.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag är hyperallergisk mot katt och hund (men jag kelar med dom ändå om jag träffar på någon) men jag reagerar inte alls mot mina honor här hemma, förutom när jag städar buren. Har inte testat att ha hanar än men det kommer det å i framtiden :)
Men jag märker faktiskt att det går lättare med rexar än släta för ibland kan jag kela mycket med mina två rexar och sen kelar jag lite med min släta och då kliar det till i näsan, inte mycket men då men iaf.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Det där har jag också haft problem med. Jag löste det genom att låna hem min kompis råttor och helt enkelt få reda på om han reagerade på dom. Resultatet är ju individuellt och min bror kände ingenting så nu har jag köpt bur :) som dom andra sagt är det så att honor framstår som mindre allergena en vad hanar gör. Lycka till!
vet inte om någon har skrivit det, men hanar ( i största allmännhet) producerar mer allergen än honor :)

#7 Jo fast när det gäller råttor så kan man vara som mig, allergisk mot enbart honor och små ungar. Hanar reagerar jag inte alls på om de inte är extremt smutsiga.
Qui dormit, non peccat

#7 Ja hanar producerar som regel mer allergener hos de flesta arter har jag för mig. Och ungar!! Konstigt nog.

tack jätte mycket för alla svar jag ska fråga min kompis om jag får passa hennes råttor snart 
#0 funkar inte råttor så är ju gerbiler (ökenråttor) väldigt allergivänliga och isf nog det närmsta du kan komma råttor. Om du nu inte vill ha nakenråttor 
I mitt fall är jag lika allergisk mot nakna djur (katter, marsvin) som pälsade. Är superallergisk mot bla marsvin, hund och katt (alla raser)- inte testat om jag tål tex kanin- men tål mina råttor (honor) hur bra som helst- bebisar kan dock ge lite reaktion.

Jag har två honor just nu, och har haft 6 st totalt, och jag är starkt pälsdjursallergisk. Får astma-attack av katter, men har aldrig känt av någonting av råttorna alls. Förutom när dom var bäbisar en aning…
Honor är nog bäst om de ska vara allergivänliga, de är mindre och luktar ofta inte lika fränt.
Lycka till!

jag har funderat på gerbiler och varit på djuraffärer å kollat så det kanske blit små gerbiler 

För min egen del är hanarna mer allergiframkallande än honerna då de har en annan doft
Mia//