Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 1614 ggr
Kasperiosa
0

Gräva i jord

Tjo!

Mina råttor har fått köket som sitt herravälde. Det enda problemet är att de älskar våra blomkrukor och att få gräva i jorden. Att städa efter dem är inga problem, men de stackars blommorna är inte så glada.

Så jag tänkte att ifall jag ger råttorna en egen blomkruka så får de gräva så mycket de bara vill i den och kanske lämnar de andra ifred.

Men jag läste nånstans om att det kan finnas ohyra/bakterier i jorden, är det någon annan som har hört det? Nån som har koll på hur man kan få bort det i så fall?

morganismer.blogspot.com

Actions speak louder than words - especially if you have a gigant moonlaser

PlusPlus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Går väl typ att "grilla" jorden i ugnen :P Så eventuella bakterier och kryp dör :)

mikeiko
0

Blomjord ska det inte vara någon fara med, men om du är orolig, lägg i en påse och i frysen över natten :)

Linboll
0

Jag tar in pinnar, kottar och grästovor med jord och fryser in ett dygn, det är superpopulärt!

Kanske kan vara något för er som har gallerbitare?

Hälsningar Anna med pälsklingar!

[Ratass]
0

Mina gräver i krukorna fastän de har en egen jordlåd, men jag har testat med att lägga ett tjocks lager grus ovanpå jorden, vilekt har funkat rätt bra. inte lika mycket grävande som innan. vill man inte ha "fult" grus utifrån så gå till en djurbutik som säljer akvariegrus, finns oftast i lösvikt som kan se snyggt ut :)

Kasperiosa
0

Tack för tipsen!

morganismer.blogspot.com

Actions speak louder than words - especially if you have a gigant moonlaser

Fisfia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Stelkramp kan man få om man blir biten av ett djur som varit i kontakt med jord. Kanske kan vara intressant att tänka på också. Men det vete tusan om det gäller för inomhusblomjord. Den ska ju vara bränd eller behandlad på något sätt för att det inte ska finnas djur i. Men jag undrar om stelkrampsbaskelusker dör av infrysning. Jag vet inte.

Linboll
0

Stelkramp? Vad är det för baskelusker som framkallar det?

Hälsningar Anna med pälsklingar!