Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1692 ggr
natha-mjau
0

illaluktande råttor

hej!
Har nyligen blivit råttägare till 2 små hanar.

och de luktar verkligen hemskt.

Jag städar buren regelbundet och har badat dem, men det tar 1 dag så luktar de illa igen.

de har nästan orange tänder, så är det andedräckten som gör att pälsen stinker? eller något annat.

Finns det nått man kan göra för att de inte ska lukta så mycket?

Fawo
0

Hur gamla är dem?

Råttor ska ha orangea tänder.
Jag har nyligen fått dem 3 st små råttflickor och de luktar piss hela tiden. De är för att de kissar där de sover och har inte lärt sig att de egentligen ska gå på låda :-P
Då får de hela tiden kiss på sig och de kommer jag att få leva med ett tag tills de lär sig vart de ska gå.

De enda jag just nu kan göra för lukten är att tvätta deras saker regelbundet och hålla deras sovplats ren. För om jag låter den vara så blir den kissig och äcklig ganska fort.

// Fawo (;

Fisfia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina råttor har aldrig blivit "rumsrena" utan kissar och vissa av dem ävan bajsar överallt. De gillar verkligen att ligga i sitt eget kiss dessutom. Trist, men vissa råttor gör så verkar det som. Det gäller att byta och städa ofta. Sen kan man ju även bada dem med jämna mellanrum. Börjar man tidigt med badning kan de ju tom lära sig att gilla själva badningen också och då är det ju riktigt mysigt :-P.

Fawo
0

När ni badar, använder ni något speciellt "schampoo" eller bara vatten?

// Fawo (;

natha-mjau
0

Okej! Kan vara bra att veta att tänderna är oranga, har aldrig haft råttor förrut :)

Råttorna är ca 15 veckor.

De har ett bajshörn i buren som jag rensar varje dag, men vart de kissar vet jag faktiskt inte, har toalätt så det är inte så lätt att se. Men de kissar små skvättar varje gång de kommer ut och ibland tömmer blåsan helt.

tyvärr hatar de att bada så det är inte alltid det lättaste, har shampoo, försöker shamponera de så mycket det går, men de skriker så ;/

Elshira
0

TS: Oftast är det inredningen som luktar värst och lukten sitter i, se till att byta ut hänmattor osv ofta (jag gör det 1-3 ggr/veckan beroende på :P)

Gallret är också viktigt att tvätta, framför allt om det inte är målat/plastat och framför allt om det inte är galvaniserat (sådär blankt och fint) då kiss på den metallen kan lukta väldigt illa.

Ang badning så brukar jag själv använda mig av kattschampo som ska vara milt och återfettande. Köper mitt på granngården (trro det finns på ica?) i en liten flaska (250-300 ml?), kanske är från dogman? Tycker det verkar fungera bra i.af, men jag badar iofs ganska så sällan.

Hakuna matata!

[lucke]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Tandblekning? Nej tack!"Skrattande

Fawo
0

Då var ju råttorna ganska unga ändå. Men jag tror inte råttor slutar kissa helt där de ligger o sover, däremot brukar de minska ju äldre de blir. Eftersom råttor inte har någon så värst stor yta att röra sig på så blir det ju kissigt väldigt lätt i buren. Man har ju ett ansvar och därför måste man städa ganska ofta för att hålla det rent.

// Fawo (;

natha-mjau
0

tack!

ska prova med att tvätta gallret och byta hängmatta, så får jag se om lukten försvinner.

vill ju kunna snosa på dem utan att behöva kräkas :(

Helenaaa
0

Jag har också det problemet ibland. Så det jag brukar göra är att byta underlag(strmlade tidningar) varje dag, hänga ut allt under dagen så att de luftas(råttorna är utanför buren hela dagen utom natten) då försvinner lukten helt :)

förresten.. tvättar dom sig själva? jag har hört att om man har för mycket shampoo ofta så smakar pälsen illa Obestämd eller nått sånt..

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

natha-mjau
0

okej:o får prova det oxå :D

ja, de tvättar sig själva <:

mikeiko
0

Låter som att hängmattan är boven :)

natha-mjau
0

kanske, men tycker inte att det luktar så illa av den:s

Anvariel
0

Mina tösabitar är riktigt pissnissar. Speciellt Noja (allt blir så rent när hon är i sjukburen…). Jag tror inte att hon riktigt hinner med alla gånger när hon vaknar så hon pinkar endera i boet eller på närmaste hylla. Jag har sett henne rusa till hyllan många gånger och bara "aaaah" släppa ut allt. :) Inte kul, men så är det. Det är svårt att få det att sluta stinka helt tycker jag. Vintertid är det ändå bättre för på sommaren börjar det stinka så otroligt snabbt. Men som folk säger så är det bra att byta allt tygmaterial o.dyl. ofta! För det har en tendens att börja lukta fort! Sen vänjer man sig också. Jag bryr mig inte så mycket om lukten för min egen skull - det är mera att jag inte vill att det ska lukta urin eftersom jag vet att urin är frätande. Men städar man så gott man kan så finns det ju inget annat man kan göra.

Fisfia
0

Jag har funderat på om det kan vara så att vissa råttor luktar mer än andra. Jag har två som visserligen kissar och bajsar de med, men själva råttorna doftar som små blommor! Man kan inte sluta sniffa på dem :-). Men sen tog jag hand om tre andra råttor som stinker! Lite bättre blev de av att få ett bad, men jag tycker ändå de luktar så mycket starkare än de första två. Har ni några sådana erfarenheter?

Någon frågade om schampo: Jag har använt ett så milt schampo som möjligt. JAg köpte ett oparfymerat babyschampo på apoteket med endast livsmedelsklassade ingredienser som gick att äta och inte svider i ögonen. Men det går säkert bra med olika milda "djurschampon". Jag tänker bara att om de är ovana vid att bada och är svåra att hantera som mina är så är det bra att ha ett väldigt milt schampo eftersom det väldigt lätt kan komma lite i ögon och mun och så.

MarajLowajz
0

Mina två första råttor luktar ingenting, sen fick jag hem två andra och dom luktade hemskt. Badade dom en gång i veckan och efter ungefär en månad så lärde dom sig att gå på toa när dom är både kissnödiga och bajsnödiga. Fast utanför buren så kissar och bajsar dom lite överallt.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

natha-mjau
0

alltså deras bajs luktar ju vedervärdigt, fyfan!

har iaf grejerna ute på tork/vädring nu. det bara rann kiss av grejerna.

förstår inte riktigt, varje gång Elvis kommer upp till mitt knä eller sängen så måste kan kissa. Han kissar inte på golvet eller nån annan stans utan i sängen och på mig. inte så roligt.

Elshira
0

#16 Bajsa brukar de flesta dock vara duktiga på att lära suig göra i låda! Ha en liten potta med något anorlunda material än botten i övriga buren, och lägg deras bajs där hela tiden som de bajsar utanför. Brukar gå ganska så snabbt att få dem att göra det där då ^^ Ta med lådan ut när nu har dme ute med =)

Att de kissar i sängen/på dig när de kommer upp är för att de vill markera att det här är "deras place". Ett tipps kan vara att skaffa ett överkast (kostar typ 80 kr på ikea) som du kan ha över sängen. Då skyddar du sängen + att råttornas lukt stannar kvar = dom käner sig hemma = de markerar inte lika mycket.

Men boven i allt är att de kissar i hängmattor och på hyllor. Har du väldiga problem med att de kissar där så kan du försöka hitta galler hyllor så rinner i.af kisset rakt ner i burbotten.

Hakuna matata!

natha-mjau
0

okej, ska prova lägga på ett överkast :)

Denna kommentar har tagits bort.
mickro
0

man ska inte använda schampo för människor, det är för högt ph värde i dom.

Kör istället på ett bra djurschampo, (esperee är ett av det bästa). och där finns det bra skonsama schampon.

#17 inte bra att använda sig av galler hyllor. dom kan skada sig på det. kissar dom mycket på hyllorna så får man väl ha som vana att torka varje dag. eller skaffa såna där dörrmattor från ikea och tvätta ofta.

natha-mjau
0

har schampo för djur.

det hjälpte att tvätta och vädra alla grejer ofta :) luktar dock fortfarande lite.