Leverfläck på örat
Som rubriken säger så har min ena hona en leverfläck på höger öra. Shannaras Undine heter hon, vet att det var flera på vårutställningen i göteborg förra året som tyckte det var lite udda att hon hade det. I vilket fall som helst, denna har funnits sedan hon var tre månader, och växte inte särskilt mycket i början men nu de sista tre månaderna så har den växt enormt mycket. Nu är hon född i juli -09 så hon är nu ett år och nio månader.
Den har kommit till den storleken att den ser ut att spricka.
Det lustiga är att hon har inte ont i den, jag får klämma och känna så frågan är om den är så farlig.. Grejen är att ska man operera bort den så måste man ju typ klippa ut en trekant i örat, vet inte riktigt hur det skulle påverka henne?
Jag var inne hos veterinär när hon var ca fem månader för att kolla upp så det inte var något farligt, veterinären sa att så länge hon inte har ont så kan jag avvakta. Men nu funderar jag på om det kanske är bra och ta bort den? Eller är det jättelurigt med öronen?
Lägger upp lite bilder så ni får se. Det är alltså tänkt att jag ska ta henne till veterinär, men eftersom alla rifare är så äckligt grymma på råttor vill jag höra vad ni tror också!
Den här är tagen 2011 02 04, alltså för nästan exakt två månader sedan.
Jag kan ju inte säga hur du ska göra men visst har den vuxit mycket och ser spänd och "sprickfärdig" ut nu.
Du har ju varit hos veterinär och jag tycker inte heller att den verkar farlig som cancer, i så fall skulle den växt mycket fortare osv.
Frågan är vad som händer om man låter den vara, den kanske spricker av sig själv, eller så kan man säkert operera bort den eller på något annat sätt ta bort den hos veterinär…jag har ingen erfarenhet av liknande förändringar men jag tror inte att det är farligt att vänta och se lite till så länge råttan inte är besvärad. Men den kanske spricker av sig själv och då måste du vara beredd på tex blödning osv.
Ja jo, alltså hon har en tumör i nästnedersta juvret på höger sida också, men tycks inte växa nämnvärt så den operationen får vänta tills förändring sker. Skulle operation för den juvertumören vara aktuell så känns det ju som man lika gärna kan ta bort denna leverfläck om hon ändå är sövd.
Så du tror att den kan spricka? Ska jag bara hjälpa till att rengöra med lite koksalt för att hålla borta bakterier då?
Ja, den har ju vuxit en hel del men den ser också väldigt begränsad ut så om den spricker så är det inte säkert att det blir så dramatiskt. Spricker den så bör du rengöra med koksalt och hålla koll på att ev blödning slutar inom rimlig tid och att det inte blir infekterat.
Men som sagt jag är inte veterinär eller erfaren av just sådana här knölar. Så det bästa är naturligtvis att visa knölen till en veterinär för att få ett expertutlåtande.
Om du ändå tänker ta råttan till vet för juvertumören så bör du absolut fråga om förändringen på örat också.
Ja jag ska som sagt sa åka in och låta honom kika på den.
Juvertumören är ju bara aktuell om den växer, så än så länge är det inte något som är planerat. Men om det blir så, så kommer jag självklart be honom göra det han tror är bäst med örat.
tack för svar, alltid bra att höra vad andra tror :)