Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3118 ggr
Nali
0

klippa naglarna?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej jag undrar, behöver man klippa naglarna på råttor?

Fawo
0

Inte nödvändigt om de inte blir ett problem för råttan enligt mig. Fast jag klipper mina råttors klor regelbundet. Kanske inte så kul att gå runt med jättelånga klor som inte slipas ner.

// Fawo (;

Nali
0

om man nu ska klippa klorna, hur gör man det och med vad? hur låna klor ska finnas kvar?

Fawo
0

Jag klipper till pulpan. (nära den) Jobbigt om pulpan växer ut för långt, därför klipper man regelbundet så att den dras in.

Jag klipper med en vanlig Nagelklippare som människor använder på sig själva :-P Klosaxar brukar vara ganska värdelösa.

Har man vana råttor som kan sitta stilla i knät så blire ju väldigt lätt att klippa. Annars måste man hålla fast dem mot deras vilja och hoppas att de blir lättare med tiden. Och om du nu har ovana råttor, behöver du inte bli rädd om de skriker. De tycker bara de är obehagligt, inte att de gör ont. Fast om du träffar pulpan så kan de göra ont på dem.

Ha potatismjöl och tops bredvid ifall du träffar pulpan. De stoppar blödningen fortare.

// Fawo (;

Helenaaa
0

jag tror att man kan klippa med en liten klosax för katter, finns i mini form, funkar för mig ;)

sen ska man ju inte klippa av pulpan.. Så klipp så långt att det finns marginal.

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Cis-j
0

jag har också en miniklosax, provade med en sån vanlig först med det var ju helt omöjligt. Och precis som Helenaaa skriver så klipp så det finns marginal - om de nu behöver klippas. :)

hus-musen
0

Klipper aldrig mina råttors klor, det behövs inte.  Enda gången det kan behövas är om tassen är skadad så klorna inte används normalt.

En vanlig nagelsax funkar bra, jag lyckas aldrig klippa med klosaxar. Om du ska klippa så akta pulpan då det gör rejält ont för råttan. Bästa är faktiskt att fila ner dem, det går fort och klospetsarna blir mycket mjukare.

Qui dormit, non peccat

[Ratass]
0

en vanlig nagelsax, en sån där man knipsar av nageln med använder jag på en av mina råttor som får så himla långa klor

Elshira
0

Jag klipper på mina lite då och då, med en helt vanlig nagelsax (en sånär som man knippsar av med inte en "mini sax"). Deras klor är inte så långa, men däremot sylvassa, så jag får så otroligt mycket rivmärken annars när de ska ränna upp och ner för armarna och ryggen upp till nacken och dyligt. De brukar kunna få ner klon ganska så djupt ibland med så det kan blöda och jag får små miniinfektioner xD

Mina är inte i behov av vassa naglar efter som de bor i fångenskap, så då klipper jag för min egen skull :) Men sedan är det givevtis individuellt från olika råttor, de jag har nu har riktiga nålar, medan mina föregående råttor inte varken vassa eller långa, så de behövde jag aldrig bry mig om alls.

Vanliga klosaxar (även små sådana) tycker jag är helt värdelöst, så som sagt "nagelknippsare" är smiditgt!

Innan du börjar klippa (om du nu ska klippa alls) så studera naglarna lite, har de mörkare naglar så gör under en stark lampa eller utomhus nu på sommaren så brukar man se pulpan. På mina behöver jag bara klippa av någon mm längst ut (det vassa) men har de långa tjocka klor så får man vara lite mer noga. Ta lite och ofta så drar pulpan sig tillbaka lite och man kan få ner dem till "normal längd" om de nu skulle vara för långa. 1.5-2 mm från pulpan är nog ganska så lagom. Pulpan synns så att på "vita" klor så är den lite rosa, och på mörkare klor får man kolla efter ett icke genomskinligt område typ. Skriker de till lite när man klipper även om de är en bit ifrån så klipp längre ut, kan vara så att de har ltie mjukare nagel så att pulpan klämms till även om man inte klipper i den.

Hakuna matata!

Lilith
0

Vilken sorts nagelfil använder du då? Jag har aldrig vågat klippa mina honors klor, är så rädd för att råka göra dem illa, och den nervigare av dem tycker inte alls om att bli fasthållen (ironiskt nog är det så klart hon som har vassast klor).

hus-musen
0

#9 metallfil är bäst tycker jag, men ibland har jag använt en vanlig pappersfil oxå. Beror på vad jag har hemma!Glad

Qui dormit, non peccat

Lilith
0

Jag har alla sorter, så det kommer bli toppen ^^

silverorm
0

Lägger ut en bild på hur man klipper, hundklo visserligen men principen är just detsamma! Glad

http://2.bp.blogspot.com/_tnCQplgHk90/Smxp9N03bLI/AAAAAAAAB1M/dXJWUWxE0Jk/s320/kloklippa.gif

Nali
0

#12 hund har jag så om det är lika ''lätt'' blir det inga problem :)

hus-musen
0

#13 principen är densamma, men mycket svårare eftersom råttan är mycket mindre.

Qui dormit, non peccat

Lancia
0

Jag kan visa dig hur man gör när du kommer hit med råttisarna, Nali. Några bra grepp och så.

Nali
0

Vore helschysst! Jag kommer någon gång nästa vecka innan fredag, meddelar så fort jag kan!