Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1429 ggr
Be-adolf
0

Han har börjat bitas :( Hjälp!!

För ett par dar sedan tog jag hem två stycken nya killar, ungar.

Allt gick bra när jag introducerade dem för de två äldre killarna och de sprang runt i buren. (bortsett från att de kunde smita om de velat) de har varit lite uppassningar av de äldre herrarna självklart eftersom de små jävlats och brorsorna måste visa vem det är som bestämmer.

Mina två äldre har alltid varit jättemysiga och lugna. Och den ena, Musse, är fortfarande precis som vanligt. Men den andra, Churre, började först slita till sig maten ivrigt om man gav dem någon god bit o var nära mitt finger ett flertal gånger.

Tänkte inte mer på det förens när jag skulle flytta huset i buren en dag och han helt plötsligt attackerar min hand och biter. Det gör inte ont och det är inga djupa bett så men det är fortfarande själva beteendet. Försökte klappa honom men han fortsatte bara hugga.

Jag trodde då att han kanske var tjurig bara så jag lämnade honom i fred. Och idag tänkte jag att han borde lugnat ner sig och tänkte testa klappa honom lite i buren men inte ens det fick jag förens han bet till i fingret och spräckte mitt nagelband :/.

Han har aldrig haft ett sådant beteende förrut, och jag känner mig jätte förvirrad. Vad kan det bero på? Och vad bör jag göra?

Fisfia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hm, tråkigt att ingen har svarat här. Jag undrar precis samma sak som du. Har också en kille som börjat bitas efter att han har fått fler burkompisar. Men han bits hårt dessutom :-/. Jag undrar också vad det är som händer och vad man ska göra!

mikeiko
0

Att tillföra nya individer i en flock kan vara väldigt stressande för vissa råttor, så det är troligen bara det som hänt. Jag tror att han är på helspänn och känner att han måste hävda sig hela tiden för att visa sig större, starkare etc. för att inte tappa i rang.

Det borde lugna ner sig av sig självt inom en-två veckor, när de vant sig vid varandra och rangordningen är utstakad på nytt.

mikeiko
0

Vill bara tillägga att den KAN vara så att han blivit biten eller skadat sig, och har ont, då kan också ett bitbeteende uppstå.

Fisfia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tror du det kan vara så? Mina killar har ändå bott ihop i några veckor nu. HAn verkar vara mest benägen att bitas om man sticker in handen till honom och han är i buren, och då biter han riktigt hårt så blodet sprutar :-(. Någon skrev någonstans på forumet här, att man skulle ge honom mer uppmärksamhet om råttan bits. Försöker med detta, men det är lite svårt i och med att jag har blivit rädd för honom och liksom är på min vakt. Det känner ju han också tänker jag , och då blir han kanske ännu mer spänd och kanske väljer att bita om jag plötsligt rycker till eller så.

Har också läst att det sämsta men kan göra när en råtta bits är att snabbt dra undan fingret och låta honom vara, för då lär han sig att han får som han vill om han bits. Någon som vet vad man ska göra istället? Jag förstår inte riktigt vad man kan göra. Om man har kvar handen så äter han ju upp den :-S

Jag har nu låtit honom vara i en egen bur över natten och på förmiddagarna när jag inte är hemma, eftersom jag vill ha koll på honom ihop med de andra. Det blir lugnt hos de anddra när han inte är där, men så fort jag släpper tillbaks honom igen börjar han bråka med de andra. Inte konstant, men det bråkas en hel del. Är det rätt eller fel att ta ut honom och låta honom vara själv med jämna mellanrum? Kan det göra saken värre?

AnneN
0

Om han nu inte trivs med att bo med de 2 nya, kanske du ska testa att han får bo bara med sin gamla kamrat i en egen bur och de 2 nya i en annan?

Jag har nu en bitig råtta och har tidigare haft en annan råtta som var bitig men som lärde sig av med det. Det jag gör är att så fort de biter/naffsar så blåser jag lite lätt på den som bits, de slutar då med vad de gör för stunden. Tillslut förstår de att varje gång jag biter så blåser det på mig. Jag drar heller inte undan handen utan ger mig inte förrän råttan slutat bita och jag kan ta i den och gosa lite.

Om du är rädd så känner han det så klart och blir ännu mer spänd av det, kanske känner du dig själv säkrare om du tar på dig ett par tjocka handskar då du ska hantera han?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hus-musen
0

Eftersom han började när du introducerade nya till flocken så innebär det att han inte är stresstålig och att han genom stressen har blivit revirhävdande och mår dåligt.

Att korrigera en stressad råtta är svårt, men samtidigt så blir de bara värre om han tillåts fastna i det beteendet. Jag har sj en sån pojke hemma, han väger 1 kg i muskler och är allmänt bufflig. Grejen är att man får inte visa att man är rädd, samtidigt som man måste respektera när råttan säger att han vill bli lämnad ifred. Han har aldrig bitit mig, det törs han inte, men han är inte snäll på sina gamla burkamrater eller den lilla.

Skambur kan fungera, men det kräver ett par dagar, inte några timmar. Blåsa på dem, använda ett högt ljud, dutta till honom kan funka. När du släpper ur honom ur "skamburen" se till att ha städat undan så att hans doft inte finns i den gamla buren. Kan fungera. Huvudsaken är att man konsekvent bryter hans beteende.

Sen finns det ju råttor som får sånna knäppar och mår så dåligt att det inte finns så mycket man kan göra.

Qui dormit, non peccat