Icke råttsäkert rum...
Hej!
Har ett visst problem med min ena råtta. Hon är jättepigg och älksar att utforska saker, dvs hela mitt rum och gärna lite till. Innan har hon varje dag bara varit ute och sprungit på sängen, tills jag glömde en kudde nära fönsterbrädan så hon tog sig upp dit - och grävde ur en massa jord. Nu tar hon sig dit genom att klättra på gardinen. Sen har hon lärt sig att hoppa, alltså att hoppa från buren till tv-bänken som var ca. 50cm ifrån. När hon kom över tid så hade hon runt svansen på en kabel och gled ner (ungefär som en brandman). Hon älskar att springa på golvet och vill ta sig tid till varje pris.
Jag möblerade om, så att tv-bänken stog en meter ifrån. Hon hoppar tid med, men har gjort det bara ca tre gånger. Men nu har hon kommit på att man kan glida efter sängen och ner.
ALLTSÅ, jag vet att jag inte kan hindra min råtta, haha hon vinner över mig och verkar smartare för den delen också. Inser nu att jag inte kan göra så mycket mer - för hon måste ju få vara ute och springa. Men nu är det så att jag har en HEL DEL sladdar överallt, och hur ska jag kunna gömma dem för henne? Sen kanske hon lär sig att riva ner blomkrukorna? Hon kanske missar sina hopp och ramlar och slår i sig?
HUR GÖR NI??? 
Besök gärna min blogg.
Jag har gjort så att jag leder alla sladdar uppåt från eluttaget. Inga sladdar ligger på golvet. Jag har visserigen väldigt lite sladdar just nu, så för mig är det inga problem. :) Om jag nödvändigt måste ha en sladd på golvet lägger jag den tvärs över rummet, där det är väldigt öppet då jag tycker att sladdarna får vara i fred bättre på det viset. Det finns att köpa "sladdgömmare" (jag har helt glömt bort vad de heter) som man kan stoppa sladdarna i också. Däremot vet jag inte hur tuggsäkra sådana är, men jag har hört att det finns andra som använder dem. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Same here, min äldsta flicka är helt galen i att utforska.. Så, såna där sladdskydd från IKEA, de är som rör av plast.. eluttagsskydd, små pluppar man stoppar in. Köpte nya fyrkantiga krukor som inte går att välta.. hmm.. Det är väl det. MEn nu för tin så är burarna i köket, där har jag inga sladdar men där gjorde ja i stället skydd för väggen med plast för just hon blev arg på mig en gång verkade det som och bet sönder en stor bit av tapeten i ett hörn :P
Jag har fått mårdskydd av min pappa för mina sladdar och det funkar galant. Däremot så kostar det ju lite om man ska köpa ute i affären, men tro mig - det hjälper och jag har massor av kablar i närheten där råttorna är och leker, fast mina äter inte kablar så värst mycket nu, de gjorde det i början. Micro-sladden, högtalarkablar, mic-kabeln när jag satt och raidade på WoW (inte så populärt).
Att lära råttor att inte leka i en blomkruka är som att lära en hund flyga :P Mina honor är bestämda, dom har hela köket/vardagsrummet att leka runt på och ibland går de på upptäcksfärd mot mina blomkrukor. Så jag har köpt fikusar och en tålig grönväxt som de får rota igenom gladeligen, blir lite att städa efteråt men dom är ju så söta när dom är alldeles full av jord! :D
Och klättra på gardiner gör de ofta här :P Jag har gjort så att gardinen hänger lite så det blir som en hängmatta, de älskar att krypa upp där och sova, (gardinen är slit och släng iaf).
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Jag köpte mina på coop men det finns nog fyrkantiga lite varstans bara man letar :P
Jäkla busor!