Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1625 ggr
mikeiko
0

Råttor på tåg?

Ni som transporterar råttor med tåg - måste man åka i specialvagn pga. allergiker, eller hur funkar det?

Måste man typ specialboka biljetter?

Jag vill ju tjöööppa mikit billisch biljett på Tradera, men då har man ju ingen kontroll över var i tåget man hamnar…

Zakaraa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man sitter väll i djurvagnen om man har djur? ;) :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

hus-musen
0

Oavsett vilket djur du åker med så måste du sitta i djurvagnen. Så de där billiga biljetterna funkar inte eftersom du kan få sitta vart som helst.

Qui dormit, non peccat

Denna kommentar har tagits bort.
mikeiko
0

Haha, åh fasiken också!

Lamina
0

Man köper billig biljett på Tradera, sen går man och sätter sig i djurvagnen. Bara för att du har en platsbiljett betyder det inte att du måste sitta på den platsen. Visserligen kan det finnas ont om plats i djurvagnen (har aldrig hänt mig, dock) och man kan bli tvungen att stå/sitta på golvet. Men vill man ha billig biljett så får man ju räkna med att resan kanske inte blir lika trevlig. Flört

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Anvariel
0

Jag åker med tåg ganska ofta med mina djur och sitter alltid i djurvagnen. Sedan kan man ha en massa åsikter (och det har man…) om hur stora djuravdelningar de har på tågen (SUPERSMÅ) och hur de är placerade (Smart att placera djurvagnen på X2000-tågen så att alla andra resenärer måste gå igenom djurvagnen på väg till bistron! Bra för allergiker? Bra för djuren? I think not).

Det brukar inte bli jättedyrt att åka i alla fall, även fast man måste betala lite högre pris. Jag brukar kunna få djurplatser på X2000 med studentrabatt också så det är ingen större fara. Värre är det i slutet av mars när mitt studentkort går ut….. brrrr….

Jinaum
0

#6 En sådan sak har jag med reagerat på. Dessutom alla hundar och det. Finns liksom inte plats att ha hunden tex mellan benen så den kan ligga under sätet eller något. Så man måste ju i princip ha hundar ute i gången där de kan häscha bäst de vill i princip. Egentligen alltså.

Men man ska la vara glad att de ens har djur vagnar. swebus har ju slutat med att man inte får ha djur alls.

Anvariel
0

#7 Ja jo, fast jag vet inte om jag tycker att det är något att var "glad" över. Känns snarare som att man inte får ha djur överhuvudtaget numera… tragiskt… Jag har all förståelse för allergiska människor. Men hur kan det komma sig att de inte istället har en riktig allergivagn där man inte FÅR sitta om man ens ÄGER djur (fast man inte har dem med sig, så att det inte kommer in allergener) och där man inte får ha på sig parfym eller där inte rökare får sitta, etc. En riktigt BRA vagn för allergiker med andra ord. Det vore superduperbra! För jag vill att allergiker ska kunna få existera precis som alla andra människor. Men jag vill också att djurägare ska få existera! Och som det är nu så får ingen av dem existera…

mikeiko
0

#5 Ah, smart. Men dåså :D

#6 D'oh, jag har ju studentkortet, glömde jag av haha!

Asså nåt jag funderar på är hur det är tänkt när man ska samsas med många olika djur i samma vagn? Liksom, sjukt stressigt för djuren att behöva frottera med andra arter…

Lamina
0

Jag har aldrig sett att det skulle vara så mycket djur i djuravdelningen att det blir ett problem. Jag har rest med katt, hund, råttor och möss och har aldrig haft problem med stressade djur (utom den gången då busschaufören insisterade på att mina möss skulle resa i bagageutrymmet, vilket resulterade i att mamma mus dödade hälften av sina 3-veckors ungar, men det är ju aningen OT)

Råttor borde dessutom inte vara något problem alls, man håller dom ju in transportbur (ta inte ut råttorna på tåget, vad du än gör). Samma med katter och andra smådjur. Vad gäller hundar så anser jag att dom inte har på ett tåg att göra om man inte har pli på dom.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hus-musen
0

#9 Njäe enligt min erfarenhet så är det sällan problem. Har åkt rätt mycket, det enda problemet som kan uppstå är när två hundar inte tål varandra. Ena tjejen visste att hennes hund inte tålde andra tikar satte sig längst bort i gången och den andra med tiken bytte plats med en och satte sig längst in. Djurfolk brukar vara rätt förstående.

Katter ska resa i bur och likadant alla smådjur, så de enda djur som kan komma åt varandra är hundar.

Qui dormit, non peccat

[Ratass]
0

Jag har åkt med råttorna i transportbur en gång, nu när det är vinter så hade ja ju ett överdrag så den skulle hålla värmen, gjorde den så, så att inte folk kan se in i transportburen direkt, det är ju inte många som gillar råttor direkt så jag ville inte att det skulle bli en scen av det hela. Speciellt om man har en hel flock ^^'

Men ja det är ju djuravdelningen som gäller, som lamina sa, man kan ju ta traderabiljetter å sätta sig där ändå.

AnnaRamnemark
0

Om du är osäker innan du köper sån traderabiljett så kan du ju kanske ringa och fråga dom hur de är. Du behöver kanske inte just säga att du ska köpa en billig tradera biljett för dom vill ju säkert att du ska köpa deras dyrare. Du kan säkert fråga på något sneaky sätt :)

mikeiko
0

Är kattransport att föredra? Jag har annars en hamsterbur som de är vana att vara i när de känner för det (se bilden, den lilla buren på byrån) men är också den bur jag ställer på soffan/sängen när de är där. Tänkte att de är vana med den och trygga i den, och med mycket fleecefilt över så borde den kanske vara bättre?

Vad säger ni?

edit. glöm bilden :/

Länkar till den istället!

mikeiko
0

#13 Fast det är ju SJ själva som säljer på Tradera :D

Lamina
0

Man kan ju fråga om man får sitta vart man vill även om man har platsbiljett. Det ska man få, såvitt jag vet. Jag har då aldrig fått någon tillsägelse av alla dom 1000tals gånger jag har åkt tåg, och jag sitter sällan på "min" plats.

Ta den bur som är lättast att transportera i och hålla varm. Och så ska den ju inte ta för mycket plats heller. Helst ska du kunna ha den i knäet.

//Lamina

mikeiko
0
Lamina
0

Kan funka, men skulle nog köra på en katttransport ändå. Den är lättare att "isolera" bland annat.

//Lamina

mikeiko
0

Jo, det är klart…men om man stoppar in en (/eller mer) filt inne i buren, och sen hänger en till utanpå?

Och om man bokar plats på tåget så att man sitter i djurdelen vid ett fönster med bord - kan man ställa buren/transporten på bordet framför sig då?

hus-musen
0

#19 Ja det är inga problem, finns inte direkt några andra ställen att ha den på=)

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

Vet inte hur många råttor du har, men enligt sjs regler får du bara ta med dig två djur alternativt två reseburar förresten.

Qui dormit, non peccat

Lamina
0

Jag dränker mina stakars råttor i filtar och papper, trots att jag har världens bästa bur med specialsytt tjockt filtöverdrag. Men det beror ju på hur kallt det är ute också. På tåget håller dom sig ju varma i vilket fall.

Vet inte om man kan boka med bord. Men ja, går det så kan man nog göra det så länge grannarna är med på det.

//Lamina

mikeiko
0

#21 Har fem damer, så de får hållas i samma bur/transport under resan :)

#22 Du har ingen bild på transporten du använder?

Bokar man via SL's hemsida så kan man boka precis var och hur man vill sitta, vilket är toppen då jag inte pallar att åka baklänges heller…

mikeiko
0

För övrigt kommer jag typ drömma mardrömmar om busschauffören som är Djävulen :(

Hur i H*****E kan man få för sig att frakta djur i ett bagageutrymme!?

Lamina
0

Ska se om jag har någon nånstans… Annars kan jag ta en bild i morgon om jag hinner/orkar. Det är ju ingen stor bur jag har, får max plats 2 hannar eller 3 honor. Men den är helt underbar!

//Lamina

Lamina
0

#24 Jag vet inte, men hoppas och tror att han fick sig en rejäl läxa av företaget. Dom var inte så glada över att behöva betala ut ersättning för det…

//Lamina

mikeiko
0

#25 Låter som något man kan få inspiration ifrån om inte annat! :D

#26 Vad bra att du tog tag i det. Märkte du direkt när du klev av bussen, och chauffören fick se blodbadet, eller hur gick det hela till? Och vad sade de på företaget?

Lamina
0

Märkte det när jag kom hem. Vilket ju var lite tur, hade nog mått illa om jag hade vetat om att jag hade döda möss med mig på tåget sen. Brukade packa in dom ganska bra och det var inte det lättaste att titta till dom under resan, så jag lät dom bara vara. Men vet att det hände på bussen eftersom dom inte lät ett dugg under resten av resan vilket dom ju borde ha gjort om mamman gav sig på dom.

Företaget hade inte så mycket att säga. Det stod tydligt på deras hemsida att man fick ta med sig djur i bur bussen och det hade jag gjort förut (åkte ner till föräldrarna några gånger varje år med mössen) så ersättningen var ju mest för att jag inte hade fått det. Tror inte dom brydde sig så mycket om någon mus strukit med eller inte… Skrikandes

//Lamina

mikeiko
0

Usch. Jag skulle sagt att det var ungar som skulle säljas för 500 styck, och kräva dem på fetskadestånd för psykiskt lidande eller nåt. Grr.

Lamina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jodu, hade det hänt nu så hade jag nog rivit upp himmel och jord om det hade behövts för att få en ursäkt och ett rejält skadestånd eller ersättning för sveda och värk eller vad som helst. Men nu var det ju 6-7 år sen och man var ung, oerfaren och visste inte vad man skulle göra… Obestämd

Här kommer iaf lite bilder på buren (om iFokus låter mig ladda upp dom) Först ut; buren i sitt "fodral" (som börjar bli lite söndertuggat). Har bara en gammal HTC att fota med så det blir inte så bra kvalité.

//Lamina

Lamina
0

Och så här ser den ut när man fällt upp skynket (som för övrigt kan fästas med små knappar när det är nerfällt). Det är stoppning i fodralet btw, riktigt väl genomtänkt!

//Lamina

Lamina
0

Hål för handtaget som går att ta loss för att ta av/sätta på överdraget och få det att sitta på plats.

//Lamina

Lamina
0

Och till sist buren utan överdrag. Det är för övrigt inte jag som har sytt det, utan jag fick det och buren med när jag hämtade hem mina råtthjälpenråttor. Trodde att det fanns att köpa på affär tills någon (som är mycket smartare än mig Flört) påpekade att det var sytt för hand. Vem som gjort det vet jag inte, men funderar på att sprätta upp, ta mått på bitarna och sy ett eller flera egna så jag kan skaffa fler sådanahär burar. Jag bara älskar den!

//Lamina

mikeiko
0

Jättesnyggt och jättesmart, och himla smidigt! *gilla*

Men ett sånt fodral borde man väl egentligen kunna sy till alla mindre burar/transporter, så länge de har en enkel form? Tror inte du behöver sprätta, utan måtta på buren bara och lägg till en fem cm eller så. Är väl egentligen bara flärpen vid luckan som kan bli lite svår att få till bra och snygg, hålen vid handtaget borde ju vara lätt bara man fått tag på såna där metallpluppar. Men de borde ju finnas på sytillbehörsaffärer kan man tycka.

[Ratass]
0

http://l-desu.bilddagboken.se/p/show.html?id=479917894

Härär en länk till en bild på den transportbur jag använde. är ju lättare med en transportbur som har ett handtag då man ofta har mer packning med sig. det kommer nog bli rätt bökigt med den buren du hade kan jag tänka mig. och skulle det nu vara regler på hur många djur man får ta med sig så är ju en "katt-transport" bra då alla tror att det är en katt dr i :P

När jag satt och väntade på tåget så frågade en del om de fick se på katten, de blev inte så glatt överraskade när de fick se vad det var^^'

Anvariel
0

Jag har en hemmagjord transportbur. Eller hemmagjord och hemmagjord, den är gjord av ett företag som bygger burar för att transportera minkar. Buren är jättebra. Gallerbur, ganska stor, och löstagbart metallbotten. Klockrent.

Jag brukar visa mina råttor ganska öppet i djurvagnen faktiskt. Det är bra för folk att få se råttor. Enda gången jag verkligen försökte hålla dem lite åtskilda och gömda var när jag hamnade i samma kupé som en tjej som sa att hon hade råttfobi på riktigt. Då ordnade vi så att hon satt i ena ändan av vagnen och jag i andra ändan och sedan hade jag dem intäckta och burdörren stängd hela tiden. Annars brukar jag ta ut dem ibland faktiskt, om det inte är trångt alltså! Om det inte sitter någon människa bredvid mig så brukar de få komma ut en och en ibland och titta runt (i min famn, såklart… jag släpper ju inte lös dem i vagnen… duh…). Det brukar faktiskt mest leda till nyfikenhet. Trots allt är det ju mest bara andra djurägare i vagnen och de brukar vara toleranta även om de kanske inte gillar råttor i sig. De brukar titta och fråga lite och sådär. Alltid kul att ge folk lite information om råttor.

Det är alltid fullt i djurvagnarna när jag reser med mina råttor. Men det beror ju på när man reser också. Oftast reser jag på fredag eftermiddag och söndag kväll, och det är klart, då reser ju många andra också. Men det har faktiskt aldrig varit något större problem. Man kunde ju tänka sig att det skulle bli stök med många hundar samtidigt t.ex., med de flesta hundar verkar inte vilja varken busa eller bråka om det är trångt och de är i en konstig miljö. De anpassar sig bara och tar det lugnt. Bra det!

Lamina
0

#36 Efter alla skräckhistorier jag har hört av mina föräldrar (som är lokförare) om ihjälstampade råttor och råttor som har slängts i väggen och liknande skulle jag aldrig drömma om att ha mina råttor lösa på tåget. Det handlar inte bara om att lita på råttorna…

//Lamina

mikeiko
0

LAMINA SLUTA GE MIG MARDRÖMMAR T.T

hus-musen
0

#37 Jag kan ha mina lösa om det är folktomt mer eller mindre och ingen hund eller nått är för på. Eller ja lösa innebär att de ligger i min tröja då, de får inte springa omkring. Glad

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

Mina vill inte ut ur transporten. De vill in igen och skiter fulländat i vad som sker om de inte skall charma någon som kommer å frågar å tittar. Annars bryr sig de bara om det rör sig om popcorn. Deras enda stora svaghet här i livet.

Lamina
0

#38 Sorry, inte meningen att skrämmas. Eller jo, lite, men bara för att folk ska förstå hur illa det kan gå om man inte är försiktig. Oskyldig

//Lamina

[Ratass]
0

Skulle aldrig ta ut dem ur buren just för att det kan finnas såna som är väldgt rädda för råttor. Och de som har hundar med sig som knappt håller i dem -.-''

Tycker djur ska vara i bur eller kopplade på tåg. För allas skull.

Anvariel
0

Ja men herregud, om man ska gå runt och vara rädd för sådana psykotiska människor så får man vara väldigt rädd. Däremot skulle jag ju inte få för mig att surprise-dra fram en råtta och säga till en som sitter bredvid "titta vad jag haaar". Jag menar, de kan ju blir otroligt rädda. Men om det inte sitter någon bredvid så kan jag gott ta upp dem. Då är ju ingen "inom räckhåll" heller. Däremot är jag skeptisk mot ungar som tycker det är helt ok att komma fram och pilla på alla djur de ser. Suck. Och ännu värre - föräldrar som inte bryr sig. Suck.

Edit: jag är sjuk och skriver som en kratta idag. Läses på egen risk. :)

Jinaum
0

#43 De där syndromet fungerar i ALLT diskuterat nästan EXAKT samma sak på medeltiden iFokus.

De roliga är att tyskar är prydliga utav sig om de inte får prova på saker eller klappa. Men får de de ska de göras ordentligt och en uppvärmd metal bit som kanske skulle bli ett spänne med lite barna hjälp blir plötsligt en plat sak. Men de håller sig inom områderna

Engelsmän och amerikaner är ännu värre.

Men svenskarna. Ungarna är innanför avgränsningen som är i form av rep eller staket. Det skall klappas på allt med en förälders åsikt att "Ja men vi ska bara klappa lite" och mentaliteten är "bara mitt barn får så" och det brukar i större sammanhang sluta med att tex en häst översvämmas med barn. Osäkert med hur hästen skall fungera.

Samma sak över allt antar jag. Men det irriterar mig med. Samma sak med föräldrar som går med en grå blick rakt fram i nordstan med en unge bredvid sig som skriker. Inte ett ledsamt skrik utan oftast bortskämt eller "Du-är-dum-jag-vill-ha/du-är-orättvis/jag-orkar-inte-gå-själv" eller bara skrika för ekots skull.

Barn glad? Nja.. om de är snälla och uppför sig :P

Väldigt OT men jag började flaima