Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 4489 ggr
Terato
0

Mock Mink/Chocolate/Rr? + Ag på det..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, det blev ju minst sagt lite konstigt det här med min och Zakaraas parning. Vi har alltså parat Cindy, en mörkt rubinögd Cinnamon (honan till höger)+ pälsbild:

Cassandra och CindyPälsbild Cindy

..Med Justice, en svartögd Dark Pearl, eller vad han är:

..Och fick:

Champagne (Check)
Mink (Check)
Cinnamon (Check)
Agouti (!?)

Vi borde rent genetiskt bara ha fått minkvarianter eller ljusare, inte någon agouti!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Så jag satte mig ner och tittade på stammen en gång till:

Justices+ Cindys Parningskarta

..Och hittade något som kallas för "mock mink" i Justices stamtavla. Sökte lite på det och kom fram till att det är en annan gen, inte "mm" som den engelska minken utan "momo". Den kallas också för amerikansk mink och ser ut så här:

Vis os din(e) mock mink

Det är alltså en väldigt mörk mink med rubinögon.

Så här ser Cindys syster Cassandra ut:

Cassandra
Pälsbild Cassandra

Hon är mörkt rubinögd. Stämmer rätt bra va? Då skulle Cindy kunna vara en Mock cinnamon, se exempelbilder på Mock Cinnamon:

Vis os din(e) Mock Cinnamon

Det funkar, eller hur?

Inte är det väl så konstigt om Justice nu är en engelsk mink Dark Pearl (merle), som bär på Mock mink, alltså en aammMomoPepe. Han har ju dansk stam på sin pappas sida och där finns ju väldigt mycket mock mink.

Om då Cindy är en Mock Cinnamon så är hon genetiskt en A-momo och det borde innebära att vi skulle få mock mink, mock cinnamon, ag, black och champagne/amber. (Eftersom både Justice och Cindy bär på rödögt så blir det även champagne/amber)

Det märkliga är väl egentligen att Cassandra och Cindy är Mock. Deras pappa kommer från en privatuppfödare i Hudiksvall som har oreggade råttor bakom sig. Deras mamma är zooråtta. Cindys Stam.

Kanske är Mock mink mer utbrett i Sverige än man kan ana?

teratos.r8or.se

Terato
0

Lite bilder på bebisarna som jag tog när de var 12-13 dagar gamla:

Agouti, mock cinnamon, mock mink 13 dgr
1. Solklar Agouti.
2. Mock Cinnamon eller Chocolate Agouti?
3. Mock Mink

Är så osäker på ungen i mitten men min instinkt säger att den är lite grå för att gå som Chocolate Agouti fast samtidigt tycker jag den är lite mörk för att kunna vara en Mock Cinnamon, men jag har ju inte någon erfarenhet av hur färgerna kan se ut.

En till bild på Mock Cinnamon/Chocolate Agouti:
Mock Cinnamonhane

Vad tror ni?

teratos.r8or.se

Dramatik
0

Nej men förlåt mig nu om jag är helt snurrig för jag är trött, men varför skulle det vara konstigt att ni fick agouti? Cinnamon är ju i agoutigruppen, inte behöver väl båda föräldrarna bära på agouti för att det ska komma i en kull?

Är du helt hundra på att cassandra är rubinögd? Tycker hon ser så "chokladig" ut på bilden nämligen.

Ursäkta om jag är helt ute och cyklar, återkommer senare när jag inte är så trött:P

Terato
0

Nej, nej, det är inte det att det blev tickat som jag tycker är konstigt.

Det konstiga är att vanlig Cinnamon genetiskt är en Mink Agouti. Det är ju en A-mm och mink är aamm. Vi borde ha fått cinnamon, mink (och minkbaserade champagne/amber eftersom de bar på rödögt också). Vi hade alltså bara kunnat få minkvarianter!

Då borde vi inte kunnat få Agouti utan alla ungarna hade fått dubbla m. Vanlig agouti är utan minkgenen, enkelt uttryckt, och vi borde inte ha fått några som är utan minkgenen.

..Om det nu inte är så att någon av föräldrarna i själva verket är något annat än vanlig mink/cinnamon..

Cassandra är rubinögd, ja! Fast visst kan chocolate vara det också, alltså aabbRr. Rubinögongenen är ju lite sådär "halvdominant" och kan bleka bara lite grann när den är i heterozygot upplaga. Då blir de ju lite ljusare så visst går det att förklara det så också. Men jag tycker hon är lite för grå i tonen för att kunna vara chocolate, liksom.

Grejen är att det skulle kanske gå att förklara det med att Cindy är en Rubinögd Chocolate Agouti, alltså en A-bbRr. Men jag tycker hon är lite ljus för att kunna klassas som det.

Så därför tänkte jag att jag lägger ut lite bilder så får ni hjälpa mig lite och säga vad ni tror..

Det enda man kan säga säkert är att någon av föräldrarna är inte mm.

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

*tass* :P
Oj oj va stor Cassandra såg ut på den bilden! :O

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Terato
0

Haha, ja, jag tänkte på det, jag med! El giganto! :P

teratos.r8or.se

Thirre
0

Jag struntar i det där med koder för färger, jag går efter erfarenhet och färg på stamtavlor.

När jag har försökt få fram agouti och chocolate agouti har jag fått para cinnamon för att på så vis få agouti då det inte har funnits agouti med bra stam att avla på. Jag har avlat ci + cc och fått hela eran färgkombo i kullen, jag har också haft pearl bakom då de ci jag har parat på har varit från cp linje.

Det verkar som om parning med pearl lätt kan ge svart, beroendes på vad man har parat på såklart. I kombo med detta kan det ge agouti. Tror jag.. kanske svamlar jag..

Jag förstår dock inte varför du tror att du enbart skulle få minkbaserat? agoutigruppen kör sin egna grej, helt klart. Och bara för att det ser ut som en agouti kommer den förmodat bära på mink. (om man skall para vidare för att man är ute efter en specifik färg.)

Hur kom ni fram till att det kan vara cc ag?

Sista bilden i inlägg tre talar för att det faktiskt kan vara en chocolate agouti. Jag var inne på ditt spår att den var för grå för att vara en cc ag på första bilden men sedan på den sista.. då syns det röda. Men, med den gensoppa det verkar vara så kan det likväl bli en mörk cinnamon. Som senare bleknar och blir snyggare. ;)

Att ha pearl i linjen kan ställa till det, tro mig. Färger ändras och får nya nyanser för att sedan ändras igen.

Jag vet inte alls om mina inlägg har hjälpt dig, men jag har iaf svamlat lite.

Min första kull i det som senare skulle bli mitt försök att få ccag i en linje startade med att jag parade en cinnamon med en chocolate agouti. Detta är alltså nedblekta agoutis båda två och det som föddes var enbart agouti och black. ;)

Vi kan inte alltid styra över genernas ihopsättning, även om vi vill. Vi kan bara göra så gott vi kan för att få fram vissa färger eller räkna på vilka färger det blir vid en viss variantparning.

Btw, jag vet att detta inte är en intressetråd men jag är jäkligt sugen på en råtta härifrån. Behöver honor akut och jag litar på ditt omdömde, omvårdnad och tillhandahållandet av djur, Terato.

Sedan är jag fortfarande en "sucker" för hoodisar då jag en gång i tiden hade det som linje.. Mink och black. eubk skulle sitta fint det också.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Denna kommentar har tagits bort.
Terato
0

Hmm.. Vände upp och ner på nätet nyss (behöver göras ibland).

Och jag tycker fanimej också att ungen i #2 ser ut som chocolate agouti ändå.

Cindy kan väl få vara vad tusan hon vill. Känns nästan lockande att regga henne som Joker och ungarna i den nyansen som Chocolate Agouti. Eller är hon en ovanligt ljus Chocolate Agouti? Jag tänker, eftersom hon har rubinögon också.. Hmm..

Fast iof är det ju fullt genetiskt möjligt att hon faktiskt är en Mock Cinnamon och att ungarna ändå kan vara Chocolate Agouti också. 

Det var så mycket lättare med förra kullen jag hade. 9 stycken svarta bebisar. Solklart, liksom.

teratos.r8or.se

Terato
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu såg jag ditt inlägg Thirre! Tack för din synpunkt! :D

Jo, jag menar att parar man två mink så får man bara mink eller ljusare om de bär på annat gemensamt, den är du med på va? Alltså, två minkråttor kan inte få svart avkomma tillsammans, visst är du med på den?

Och cinnamon är en mink agouti. Så om Cindy skulle vara en vanlig cinnamon och Justice en vanlig mink så BLIR det bara minkvarianter, se karta nedan. Agouti kan inte verka ensam utan mink om både mamma och pappa är mink.

Hade jag parat en agouti och en mink, däremot, så hade jag fått agouti och black och eventuellt även cinnamon och mink ifall agoutin bar på det. (jag kan få fler färger också såklart beroende på vad föräldradjuren bär på, det finns ju rätt många färglokus på råtta)

Jag har försökt förklara det här förut men det är ju tyvärr inte så många som intresserar sig för koderna och då är det ingen som hänger med i mitt resonemang. De flesta bygger nog sin kunskap på erfarenhet(vilket också är oerhört värdefullt men en annan form av kunskap).

Men Cinnamon och mink är alltså egentligen samma sak, bara det att cinnamon, förutom sin minkgen, även har minst ett stort A för agouti (agouti är ju dominant så det är därför det bara behövs ett stort A). Men agouti har egentligen ingenting att göra med mink, det sitter på ett annat lokus och verkar på sitt egna sätt för att påverka råttans färg. Men den kan inte liksom "trolla bort" att det finns ett dubbel-m där, två mink ger bara mink, så är det.

En anledning som kan förklara att det ofta blir konstigheter i Pearlkullar är att t.ex. Dark Pearl och Merle hänger ihop med just mock mink. Man kan alltså tro att man parar två råttor av samma slag fast med olika nyanser när man i själva verket parar en engelsk Pearl med en amerikansk Pearl, vilket alltså handlar om olika minkvarianter som inte sitter på samma lokus och då får man inte det man väntat sig.

Jag förstår genetiken mycket väl men har inte så mycket praktisk erfarenhet av att se färger i verkligheten, det jag sett är de här olika formerna av minkar/dark pearl och merle som finns på Justices sida. Chocolate Agouti har jag t.ex. väldigt lite erfarenhet av.

Men koderna är inget humbug, det är vetenskapligt bevisat och nobelpris har utdelats till bland annat Watson och Crick för deras arbete med dessa genkoder men redan på 1800-talet upptäckte Gregor Mendel dessa mönster. De är erkända.

MEN de kan fortfarande vara Chocolate Agouti, det är inte det jag menar. :P Och det är därför jag frågar er som är erfarna av fenotypen, dvs. ni som sett många chocolate agoutis och cinnamons för där går jag ju som sagt bet, jag behöver hjälp med den biten.

Rent krasst så tjänar jag mer på att regga dem som Chocolate Agouti, de verkar iaf fenotypiskt ligga närmast det och det är också fullkomligt genetiskt möjligt även om mamman då kanske ändå är Mock Cinnamon. 

Jag tycker hur som helst att det är jäkligt snyggt och om Chocolate Agouti ser ut så här så tror jag fasiken att jag ska ha det som inriktning istället för vanlig agouti!

teratos.r8or.se

Terato
0

Oj, just det, Thirre, ang. bebisarna, de är alla tingade tyvärr!

Nej, vi får inte under några som helst omständigheter diskutera säljes och köpes i vanliga trådar, man kan få en varning för det.

Men jag nämner det nu direkt att kullen är fulltingad så att inte fler undrar.

Jag hoppas det är okej, Allamej!

teratos.r8or.se

Magda
0

vad spännande det här med genetik.. kan inte mkt om saken men skriver ett inlägg eftersom jag är nyfiken och vill följa tråden! Skrattande

Terato
0

Hihi, ja, det är spännande.

Men jobbigt också eftersom man inte alltid kan veta säkert vad en råtta är genetiskt. Testparningar kan iof säga en viss del (iaf. utesluta vad de inte är) men polygener bråkar ju också, en mörk cinnamon kan ju likna en ljus chocolate agouti och vice versa.

Ibland önskar man att bokstäverna stod i öronen på dem eller nåt. :P

teratos.r8or.se

Dramatik
0

Dumma rif!

Hade skrivit ett hyfsat långt inlägg, sen skulle jag ladda upp en bild men så strulade det och allt försvann. Typiskt.

Men iaf finns det roan i kullen? Det kan ju påverka nyanserna en del och jag tänkte att den ljusa ungen du var osäker på kanske kan vara en ljus agouti?

Och ditt korsningsschema håller jag helt med dig om. Agouti borde inte komma i kullen om föräldrarna var de färgerna. Alltså måste ju någon förälder vara en annan färg.

Jag tänkte på Cindy (haha, känns som om jag pratar om mig själv:P), skulle hon inte möjligtvis kunna vara en väldigt ljus agouti? Hon är ju rexad också och det kan påverka en hel del och jag vet att bilder kan ljuga så hon kanske inte ser ut exakt som på bilderna?

Jag hade förr två kullsystrar som båda var agouti nämligen. Den ena slät och den andra rexad och det skiljde otroligt mycket på dem, dock såg de exakt likadana ut som bebisar i 2-3 veckors åldern. Jag ville lägga upp lite bilder för att visa, men det strulade så jag kan tyvärr inte just nu. Men jag har en bild på den rexade där hon liknar Cindy väldigt mycket, och även en på båda tillsammans där jag ville visa nyansskillnaden. Men det kanske funkar senare:)

Terato
0

Haha, jag hatar när sånt händer!

Ja, jag pratade med hus_musen idag på telefonen och hon nämnde också det där med roan och Cindy är ju roanbärare.

Ljus agouti tror jag inte, de är för ljusa. Jag tror mer och mer på chocolate agouti faktiskt. Ska lägga ut nya bilder sen efter helgen om det blir några bra!

Ja, men bra, då är du med på mitt resonemang! :D

Nja, väldigt ljus agouti tror jag inte, hon har inte svart tippning utan grå. Men däremot skulle hon kunna vara en väldigt ljus och gråaktig chocolate agouti. Jag menar, hon är ju rubinögd och dessutom roanbärare, det kanske trollar lite med färgen? Glimmer var lite inne på det på r8forumet. Det är kanske inte omöjligt?

Jag är rätt noga med ljuset på bilderna, att det ska stämma överens med verkligheten. Jag skulle säga att bilderna ger en väldigt rättvis bild av hennes färg. (beror väl iof på skärm också). Eller vad säger du, Zakaraa?

Men lägg gärna upp bilderna sen om det funkar, jag är öppen för förslag!

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

Färgen på Cindy stämmer mycket bra överens med bilderna som finns i denna tråd. Även de andra (ungarna) bilderna är korrekta med verkligheten.

En liten fråga ang det här med att regga som "Joker", får man ställa ut då?

Terato
0

Jag vet faktiskt inte hur det står till med det där. Domaren kommer nog säga cinnamon direkt, hur som helst.

Kanske smartast att regga henne som Mock Cinnamon ändå, eftersom det ju är det vi tror hon är (och det faktiskt är det hon ligger närmast fenotypiskt). Då kan du ställa henne i Cinnamonklass men stamtavlan kommer fortfarande funka genetiskt. Men att vi då reggar Nezumi, den tickade roanhanen, Tikus och Arratoi som Chocolate Agouti.

teratos.r8or.se

Terato
0

Hittade en av bilderna i mappen från dig, Zakaraa, som jag tror är ganska rättvis i färgen:

Tikus
Tikus, (min pojke!)                                    Fotograf: Johanna Bedoire

Jag struntar nästan i vad det är, de är hur som helst så jäkla vackra! Kyss

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

Ja du Terato, du får verkligen hjälpa mig när det är dags att skriva deras papper och ev omregga Cindy för jag kommer annars skriva heelt galet :P

Men precis som du säger så får de nästan vara gröna om de så vill för underbarare ungar har jag då aldrig träffat, otroligt häftiga i både färg och teckning :P

Hehe sötTikus

Terato
0

Hihi, vi fixar det där. Och blir det fel och de helt plötsligt trollar om sig till cinnamon senare så får vi väl åtgärda det då.

Har fått höra från flera håll idag att tickat inte är klart förrän senare så det är väl bara att vänta och se, helt enkelt vad de liknar mest..

teratos.r8or.se

Thirre
0

Bild #18 ser ut som en agouti..

och ja, de tickade varianterna "växer" i färgen fram tills de blir.. kanske halvåret eller strax därefter. Det röda brukar komma med åldern vilket kan göra att vissa ser ganska gråa ut när de är små.

Enklast att se skillnad på om det är agouti eller cc ag är att det inte skall förekomma något svart alls i pälsen på cc ag och den är inte heller lika grå i underpälsen som ag är. cc ag underpäls är varmare.

Skillnad mellan ci och cc ag är att det inte förekommer några riktigt 95% aktiga chokladfärgade strån utan de är något ljusare på ci. Ci har ett mer orangea uttryck än cc ag som har mer eldrött. (detta kan dock vara svårt när de är små..)

regga dem som du vill. Går ju att ända. Om du tror på att de genetiskt är mer ci så regga som det.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Terato
0

Haha, jasså?

Ja, det kan jag nästan lova att de inte ser ut som IRL. Faktum är att i Fredags när jag var dit såg de inte ens tickade ut, bara brungrå. Haha, så jag har verkligen noll idé just nu.

Nej, svart finns det absolut inget av i pälsen och har inte gjort så agouti är helt uteslutet. Snarare i så fall att det går mer åt cinnamon/mink-hållet.

Det knasiga är väl just det att de är grå i underpälsen, de har exakt samma färg som de mörka minkarna eller om de nu är mock mink, ser ingen brunton alls i underpälsen. Sen har de liksom rödorangea band men som nu är rätt otydligt liksom, det var mer intensiv färg när de var yngre, konstigt nog.

Men bilder jag har sett på chocolate agouti ser ut att ha rätt grå underton, fast det är klart, då ser jag ju inte på nära håll heller och det kanske är så att det är dåliga chocolate agoutis eller helt enkelt grå för att de är unga? Det är så jäkla svårt, jag har bara sett en chocolate agouti IRL och han var ju mycket varmare i färgen, liksom.. De här drar liksom mer åt det brunlila hållet.

Det jag sett när jag jämfört vanlig cinnamon och mock cinnamon är just det att mock cinnamon tenderar att vara gråare i tonen. Det är lite därför jag fortfarande är inne på den idén och vill inte riktigt släppa den. Men jag misstänker att vad jag än reggar dem som så kommer de inte att gå så bra i standarden! :P Det beror väl iof på, de är inte så gamla ännu, man får väl se lite vad som händer med färgen.

Ja, vi får väl inte ha så bråttom med reggandet. Paula sade att man brukar se vid 6 veckor ungefär, vad det blir för något. Vi får hoppas på det då! :P

teratos.r8or.se

Thirre
0

Chocolate agouti skall ha svarta ögon vilket talar mot dem. Cinnamon kan se väldigt gråa ut när de har sin bebispäls.

Den första cinnamonen jag hade var lite.. mögelaktig i tonen när hon kom hit.. Det slutade med Grand Champion titel och 5 cert.

Det där med mockcinnamon har jag ingen större koll på.. kan inte uttala mig om det.

Terato
0

Just det.. de här har mörka rubinögon, så vitt jag vet (har ju inte kullen hos mig) men ska kika lite extra noga på det på fredag när jag ska dit och kolla. Mamma råtta och hennes syster har iaf mörka rubinögon.

Jasså.. ja, men då kanske dom blir såna då ändå. :)

Jag kan ju visa lite bilder på Mock Cinnamon i alla fall:

http://www.gnaverforum.dk/viewtopic.php?f=140&t=426&p=430442&hilit=mock+cinnamon#p430442

Tycks ju vara en rätt stor skala av olika färger där också. Jag ska förresten posta lite frågor på danska sidor nu, mina medlemskap har äntligen godkänts! Fast det får jag göra efter tentan, borde inte lägga ner en massa tid på det nu!

Såg på Facebook att det eventuellt dyker upp en danska på stora vår förresten. Vore kul att visa upp dem och fråga vad hon tror.

teratos.r8or.se

Terato
0

Har tagit lite nya foton idag, de är nu 4 v och 5 dagar.

Lilla Arratoi, vad säger ni, cinnamon eller chocolate agouti?

Tikus bredvid sin mamma, samma färg som brorsan Arratoi

Tikus igen..

teratos.r8or.se

zickan
0

Shit.. kan kidnappa hela kullen.. Underbara.

Mycket intressant vad ni kommer fram till för färg. Sitter med 3 ungar själv som har också någon liknande skum färg. Bär också cinnamon och mock mink.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Tycker inte det ser ut som choklad agouti. Mer åt ci hållet.

Terato
0

Jasså? Ja, jag velar hela tiden. Men cinnamon ligger närmare till hands genetiskt så det vore inte helt konstigt om de var det. Förmodligen Mock Cinnamon då, i så fall! Nyansmässigt är de för övrigt jäkligt lika mock minkarna i kullen (jag står fast vid att de är mock) :P

Jag har ju som sagt asdålig koll på det här med fenotypen, jag vet inte hur bebispäls utvecklas och så, helt enkelt pga. brist på erfarenhet. Men det ska bli spännande att se vad som händer! :)

teratos.r8or.se

Dramatik
0

Haha, jag tycker inte de ser ut som varken ci eller ccag. Fast nu börjar den ulliga bebispälsen komma så nu tycker jag du ska vänta med att spekulera tills de fått sin vuxenpäls. För den där ulliga bebispälsen som de får innan pälsbytet kan luras något enormt:)

zickan
0

Jag har skickat över bild #25 till en Finsk uppfödare o domare, samt en engelsk uppfödare. Både säger vanlig cinnamon. Även skicka över stamtavlan till den engelska som håller på med färgen. Dock inte fått svar ännu om hon än håller på cinnamon. Ingen av dom tror på mock innan just nu.

Thirre
0

#29 De är tickade, så vad annars skulle de ligga närmast i färg?

Jag skulle regga dem som ci då vi inte har mock cinnamon i sverige. Dock håller jag med om att de är lite för mörkt brunblåa i underpälsen.. Lite annorlunda nyans mot de cinnamon jag har sett och har haft. (och jag har haft några dåliga..) Mitt problem har snarare varit pearl som satt sina spår i cinnamonfärgen.

De är för "minkiga" i färgen för att vara chocolate agouti. Chocolate agouti är snarare närmare agouti när de är små än cinnamon.

Som du säger, tror att det har sagts i alla fall, så är de väldigt mockminkiga i uttrycket. Ta bort de där tickades stråna som inte är direkt tydliga så får du en mockmink. :) Det är mitt intryck av de sista bilderna.

Dramatik
0

#31 Jo, att de är tickade ser jag också. Men vilken färg de skulla vara har jag ingen aning om. Jag tycker varken att de ser ut som ci eller ccag faktiskt. Men som jag skrev så kan bebispälsen luras otroligt mycket, därför borde man avvakta tills de fått vuxenpälsen för färgen kan ändras otroligt mycket efter pälsbytet:)

Det där om att de ser "minkiga" ut håller jag med om. Nej, de har verkligen en lurig färg just nu tycker iaf jag.

Terato
0

Zickan: Tack, det betyder mycket! Även om mamman är Mock, vilket hon ju kan vara, så behöver ju inte ungarna vara mock, nej, så de kan rent teoretiskt vara vanliga cinnamon, kanske bara med skum nyans.

Thirre: Det är precis så jag känner också! De är för minkiga i utseendet för att vara cc ag men ändå inte typiska cinnamon heller. Fast jag har ju som sagt så lite erfarenhet.

Dramatik: Hehe, jag ska försöka hålla ut. 6 veckor har jag hört är en bra tid att kolla tickade så vi får väl vänta ett tag med regpappren, spelar ju ingen större roll.

Idag när jag var där tyckte jag att de hade mörknat, faktiskt, och fått lite mer rödhet. Men jag såg dem bara som hastigast i buren och hann inte kolla ordentligt. Kan ta nya bilder snart och lägga upp.

Men det är intressant, sånt här, man lär sig mycket! :)

teratos.r8or.se