Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 892 ggr
[Emma--]
0

Bett i nosen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Ted har blivit biten i nosen och jag har starka misstankar om vem som är skyldig. Omplaceringsråttan Charlie

Jag har tagit ut Ted och tvättat lite på nosen och han ska få sova i en egen bur inatt. Jag ska kontakta veterinär imorgon för lite rådgivning i alla fall, men jag misstänker att det inte finns så mycket dom kan göra heller.
Han verkar inte ha så ont, och han andas normalt och det blöder inte. 

Men sen är jag väldigt osäker hur jag ska göra med Charlie. När jag försökte klappa honom började han piska med svansen och det är väl ett aggressivt tecken? Han har varit ganska osäker allmänt, och jag vet ju tyvärr inte riktigt hur hans bakgrund ser ut. Men han var ju ganska så undernärd när han kom hit, och hade levt utan kompis i ca 2-3 månader.

Dom två tog det längst för att vänja sig vid varandra men det har varit jättelugnt den senaste tiden och har ju t.o.m myst med varann så jag är en aning förvånad att det här har hänt.

Men eftersom Charlie har verkat osäker även när jag försökt ta upp honom så funderar jag på att låta honom somna in. Samtidigt känns det dumt eftersom det trots allt bara är misstankar att han var den som bet. Även om jag är ganska så säker. 

Men han verkar inte trivas som ensamråtta heller, och jag vet inte hur jag ska våga låta dom fortsätta bo ihop.

Vad skulle ni ha gjort?

silverorm
0

Hur länge har Charlie bott hos dig? Hanar är väldigt känsliga för flytt o ägarbyten, kan bli aggressiva och griniga pga stressen de känner. Ska du ha dem isär över natten så låt burarna stå brevid varann så att de inte "glömmer" varandra. Att han (Charlie) viftar på svansen när du klappar honom visar ju att han är stressad och vill vara ifred, var glad att han förvarnar om hur han känner iallafall.. inte alla hanar som gör det. Låt honom vara ifred ett tag o låt honom komma fram till dig istället när han känner för det. Så du inte går o blir biten.Flört

[Emma--]
0

Jag har haft honom här sen februari och det har gått jättebra förutom att han som sagt varit undernärd. 
Men han verkade bli van med mig direkt, sambon däremot verkar han bara vilja bråka med. Han har varit en supermysig råtta som bara sitter på axeln och knastrar annars.

Jag började ganska fort presentera honom för dom andra råttorna, så han har bott med dom i alla fall 4 veckor.

Det enda var att han och Ted tog lite längre tid att komma överens än med dom andra. Men det har som sagt varit lugnt i buren länge nu.

Men vågar jag ha dom i samma bur igen? Eller ska charlie helt enkelt få vara ensamråtta istället?
Kanske är han stressad i buren trots att det verkar lugnt.

Jag upplever dock att han blev mer framåt efter att jag tog ut Ted, så dom kanske inte alls funkar ihop även fast dom sovt bredvid varann?

Det är såna här gånger man fortfarande känner sig som en nybörjare på råttor.

silverorm
0

Tja, råttor är ju oxå individer..med egna (starka) åsikter o så.. men hade jag varit i din sits hade jag satt ihop dem tex i soffan o sen studerat dem. Ställ buren öppen då i deras närhet, så de kan välja själva om de ska bo tillsammans eller inte, det märker du nog rätt så snabbt.

[Emma--]
0

Jo jag får pröva och se hur dom beter sig mot varandra.

[Emma--]
0

Jag har suttit med dom ett tag men det var jättespänt mellan dom. Speciellt Ted visade att han inte tyckte om det. Han reste ragg efter ett tag när Charlie gick för nära. Har aldrig sett honom göra så mot nån av dom andra råttorna.
Åh jag vet inte hur jag ska göra. 

Jag vågar absolut inte släppa ihop honom med Ted igen, men det innebär ju att han antingen måste bo själv eller att en av dom jag vet han kommer bra överens med får flytta med honom. Norpan som blev lugnet själv efter kastreringen vore nog ett bra alternativ.
Men den som då flyttar med honom kommer ju att leva längre och då kanske det blir svårt att få in honom i flocken igen.

Fast kanske bäst att bara starta en ny flock i såna fall :/

silverorm
0

Tro att du kom på lösningen själv.Glad Du känner dem ju absolut bäst så följ din magkänsla!

[Emma--]
0

Jo. Men det är tråkigt när det inte funkar som man vill. Men nu får Charlie och Norpan bo ihop tills Charlie inte finns mer. Så får man väl se om Norpan funkar med flocken igen eller om man ska skaffa honom en ny kompis.

Nu måste jag bara skaffa en ny bur också haha. Den gamla som dom är i är så trasig så det är jobbigt att städa den och ta isär den.