Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1181 ggr
Bobriar
0

Är min råtta sjuk?

Har två honråttor på 1 och ett halv år som är väldigt livliga och glada. Sedan ungefär 2 veckor tillbaka har jag märkt att det kommer fragda/spyliknande skum från en av mina råttors munnar. Det har en grönaktig färg, och jag torkade bort det och trodde det inte var något stort eftersom hon var lika pigg som annars. Jag märkte dagligen att hon fortsatte ha det skumliknande runt munnen. Förstår inte varför jag inte reagerade förrän nu.

Men nu för bara några minuter sen kom det mer, och det är ju både äckligt och lite obehagligt eftersom jag är rädd att hon ska vara sjuk på något sätt.

Någon som vet vad detta kan vara?

Tacksam för svar, snarast, för min styvmamma har blivit nojig och tror att råttan bär på rabies..

MarajLowajz
0

Ring till veterinären.
Rabies har inte grönaktig fradga, utan vanlig salivfragda som är vitaktig och djuren blir oftast aggressiva. Vad ger du dom för föda?

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Alenzi]
0

Låter som någonting från magsäcken, magsaft/-skum (vilket inte låter så bra, råttor kan (väl?) inte kräkas)

Men nej, rabies är det nog inte.

Bobriar
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag matar dom ganska exakt efter rekommendationerna från denna sidan.

http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato

Ja, ska nog ta och ringa veterinären. Vet om att råttor inte kan kräkas, vilket gjorde det ännu obehagligare.

Zolah
0

Jag skulle nog skynda mig på en gång ist för att fråga här oavsett om det hade varit råtta eller annat djur, för en vetrinär kan nog svara på det du undrar snabbare.

Samt att du kan få reda på om det är riktigt akut och hon behövs tas in på fem röda.

mikeiko
0

Vad luktar det för något? Och har du märkt någon skillnad i vikt på henne?