Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1472 ggr
klick
0

Bukandas och bakbenssvag

Min tjocka goa hane på ca 1.5år har alltid varit lite seg, men nu har baknbenen börjat bli svaga och han bukandas. detta har skett på bara några dagar. han har som sagt alltid vart frisk innan, förutom att han alltid vart seg. 

kan det vara ålder? hans linjer har väldigt låg medelålder.

hus-musen
0

låter som ålder ja. det kan gå väldigt fort :(

Qui dormit, non peccat

klick
0

så att antibiotika eller kortison är inte att testa?

hus-musen
0

Jodå det kan göra så att han slipper plågas sista tiden om det är åldersymtom. Djupandning kan tyda på lunginflammation vilket man brukar kunna bota. Bakbenssvaghet däremot finns det inget bot för mer än att du bör se till att han fortfarande rör sig för att motverka så mycket som möjligt.

Kan han ha fått en stroke eller liknande? Kom det bara helt plötsligt?

Qui dormit, non peccat

klick
0

Jag är inte hemma så mkt om dagarna nu, men när jag kom hem i förrgår kväll såg jag att vakbenen inte vill va med, o först i gårmorse kom bukandningen. 
Han har magrat lite över ryggen sen någon månad eller två tillbaka.

Kortison eller antibiotika?

hus-musen
0

Kortison underlättar bara andningen till en viss del, det löser ingenting. Vill du se resultat så behövs antibiotika. Det är väldigt svårt att veta hur dålig han är utan att se honom, men ibland kan de repa sig och bli nästan som vanligt igen.

Hur gamla har hans släktingar blivit? oftast så kan man ju se ett mönster av hur gamla och vad de dog av.

Qui dormit, non peccat

klick
0

jadu, vet att det är på någon sida som ingen av syskonen blev över 1,4 år. 
fast mamman till honom blev runt två tror jag.

hus-musen
0

Ah okii.. Det var inte någon vidare livslängd på dem alltså.Rynkar på näsan Prova och medicinera i vilket fall, det kan hjälpa lite iaf.

Håller tummarna för att han är lik sin mor!

Qui dormit, non peccat

klick
0

tack så hjärtligt!

klick
0

han är OMÖJLIG. en 800g råtta som kämpar för livet att inte få i sig medicinen är inte lätt. 
han som alltid går med på det mesta

hus-musen
0

Jo jag har en 950 grammare hemma som oxå är totalt hopplös, men vira in honom hårt i en handduk, ta tag i nacken och peta i honom sprutan om det är en lösning han ska ha. Är det tablett såpulverisera och lägg i nått gott som leverpastej, korv, majonäs eller liknande. Beror på vad det är för något, all medecin kan inte blandas med mjölkprodukter tex.

Qui dormit, non peccat